Joris Groot, Jorik Houweling, Romy van der Linden, Ciaran Woods en Naique Tanate lanceren The Good Shop
18-07-2017 17:24:34 | Door: Katja Brokke | hits: 2739 | Tags:

The Good Shop is een platform dat reclameprofessionals verbindt aan goede doelen en charitatieve organisaties. Professionals uit de reclamewereld kunnen zich vrijwillig aanmelden waarna het platform teams samenstelt waarin zij aan de slag gaan om pro bono een campagne te ontwikkelen voor een goed doel. Te weinig goede doelen en maatschappelijke initiatieven hebben de middelen om bureaus in te huren om hen te helpen bij het ontwikkelen van campagnes. Hierdoor krijgt het werk wat zij doen niet altijd de aandacht die het verdient, aldus The Good Shop.

The Good Shop is opgericht door vijf advertising professionals, namelijk Joris Groot (DDB & Tribal Amsterdam), Jorik Houweling (DDB & Tribal Amsterdam), Romy van der Linden (Ahold Delhaize), Ciaran Woods (MediaMonks) en Naique Tanate (VICE Media). Zij vormen samen het bestuur van The Good Shop. Manpreet Sethi (WeTransfer) voert de technische ontwikkeling uit. 

Verklaring van The Good Shop: “The Good Shop is ontstaan vanuit het idee om onze eigen ervaring en skills in te zetten voor organisaties die het hard nodig hebben, maar niet de middelen hebben. In gesprekken met collega’s en andere professionals kwam naar voren dat meer mensen de drive delen om iets goeds te doen voor een ander, alleen weten de meesten mensen niet waar ze moeten starten. Er is zo veel ontwikkeling op het gebied van liefdadigheid en vrijwilligerswerk om goed te doen, wij proberen deze creativiteit en energie samen te brengen.” 

De organisatie stelt per briefing een team samen van een strateeg, producer en creatief (team). Samen spenderen zij ongeveer één avond per week aan de opdracht. De opdrachten verschillen van aard, maar moeten in een relatief korte tijd uitvoerbaar zijn. Denk aan het werven van vrijwilligers, het vergroten van de bekendheid, het werven van leden, etcetera. The Good Shop koppelt de teams aan Creative Directors en Strategy Directors om goede creatieve begeleiding te bieden. Op dit moment zijn de teams voornamelijk uit het netwerk van de organisatie gegroeid, maar in de toekomst wordt op projectbasis gekeken naar de beste fit voor de opdracht.

Lopende projecten

Momenteel lopen er een aantal projecten, waaronder BuurtBuik en Open Embassy. Lokale organisatie BuurtBuik bereidt gratis maaltijden van overvloedig eten van supermarkten, winkeliers en horeca. Zij wilden nieuwe partners enthousiast maken om samen voedselverspilling tegen te gaan. Hiervoor heeft het team drie concepten ontwikkeld, waarvan er één gekozen is en inmiddels in productie gaat.

Open Embassy is een online platform waar vluchtelingen met een verblijfstatus 24/7 vragen kunnen stellen over het opbouwen van een leven in Nederland. Zij willen graag nog meer statushouders helpen aan een goed leven in Nederland. De teams die werkzaam zijn op de projecten worden gevormd door reclamemakers van verschillende bureaus als We Are Pi, Achtung! mcgarrybowen en AKQA.      

Professionals kunnen zich aanmelden op thegoodshop.gives.

www.thegoodshop.gives

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie