[Luistercijfers] Radio 538 versterkt marktleiderspositie
20-12-2016 13:43:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6129 | Tags:

Radio 538 verstevigt het marktleiderschap. De radiozender behaalde in de periode OktNov2016 een marktaandeel van 12,3 procent. Dat is 0,8 procentpunt hoger dan in OktNov2015.

Dat is opmerkelijk want in voorgaande jaren wierp de Top 2000 van Radio2 de schaduw in november al vooruit. Radio2 slaat de afgelopen jaren in de decembermaand steeds harder toe met als absoluut hoogtepunt een marktaandeel van 13,7 procent in Dec2015Jan2016.

Maar het radiolandschap is volop in beweging en niets kan met zekerheid worden voorspeld. Zo is het Christmas Station-effect van Sky Radio de afgelopen jaren minder groot geworden en is het Serious Request-effect van 3FM compleet verdwenen.

Voor wat dat betreft meer dan interessant om te zien hoe Radio 538 zich houdt in de decembermaand.

Dave Minneboo, radiodirecteur 538: "Het marktaandeel voor de periode oktober-november is 12,3 procent, dit is het hoogste aandeel in deze periode in vijf jaar. 538 blijft deze meetperiode marktleider in de doelgroepen 10+, 20-49, 15-34 en 35-49 jaar. 538 versterkt haar marktleiderschap tijdens kantooruren én in de spits. Uit de luistercijfers blijkt dat 538 absoluut marktleider is van 9-17 uur in de doelgroepen 10+ en 20-49 jaar. Voor de programma’s die tijdens de ochtend- en avondspits worden uitgezonden zien we een versteviging van ons marktleiderschap in alle doelgroepen. 538 laat op meerdere tijdvakken een stijging zien ten opzichte van vorig jaar.  Evers Staat Op scoort een year-to-date marktaandeel van 15,2 procent in de doelgroep 10 +, dit betekent dat dit het beste jaar in vier jaar tijd is voor de best beluisterde ochtendshow van Nederland. Coen en Sander hebben er de afgelopen twee jaar voor gezorgd dat 538 in het tijdvak 16-19 uur gemiddeld boven de 18 procent scoort in de doelgroep 20-49 jaar. De voorgaande jaren schommelde dit aandeel nog rond de 16 procent. 2016 was het beste jaar voor de Frank & Vrijdagshow ooit, zowel op 10+ als op 20-49. In de maanden september-oktober haalde het programma met 13,7 procent op 10+ het hoogste marktaandeel ooit voor de show."

ORN herstelt zich verder. Met een marktaandeel van 10,1 procent staat ORN op de nummer 2 positie, 0,6 procentpunt hoger dan een jaar eerder.

3FM lijkt het ergste te hebben gehad. De zender zag het marktaandeel in OktNov2016 met 0,1 procentpunt groeien ten opzichte van de maand ervoor maar met 1,4 procentpunt dalen ten opzichte van een jaar geleden.

De groei bij Radio 10, de sensatie van de afgelopen jaren, lijkt er even uit te zijn. Het marktaandeel was in OktNov2016 0,3 procent lager dan een jaar eerder.


In de verhoudingen tussen de saleshouses verandert niet veel. OMS profiteert niet van de mooie plus van Radio 538, deze wordt door minnen bij onder meer Classic FM en Radio10 teniet gedaan.

STER levert in de jaar-op-jaar vergelijking 0,5 procentpunt in ondanks een zeer goed presterend Radio5. 3FM doet het marktaandeel zakken.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie