Marketeers investeren in tech en bezuinigen op media
10-10-2017 13:37:00 | Door: Max Vlugt | hits: 2715 | Tags:

Marketeers hebben hoge verwachtingen van het bereik van branded content op Facebook, Instagram en Twitter. Ruim 70 procent van de marketeers heeft bezuinigd op media-inzet. Dit blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing. 

Dit onderzoek wordt jaarlijks gedaan onder Nederlandse marketeers. DVJ Insights ondervroeg 198 marketingprofessionals over hun budget, doelstellingen en het succes van hun inspanningen. Bij een derde van de marketeers groeit het marketingbudget in 2018, ten opzichte van 27,5 procent in 2017. De tijd van het grote bezuinigen lijkt voorbij: dit jaar bezuinigde 27,5 procent van de marketeers nog, terwijl in 2018 nog maar 12,7 procent verwacht te snijden. 

De meeste marketeers hebben bezuinigd op media-inzet (70 procent), gevolgd door creatie (40 procent) en personeel (36 procent). Als het gaat om bereik, hebben marketeers groot vertrouwen in sociale media. 30,7 procent geeft aan hoge verwachtingen te hebben van branded content op Facebook, Instagram en Twitter en 27,5 procent noemt het bereik van conversaties op deze platforms. Tv (15,9 procent) en de eigen website (14,3 procent) volgen op afstand. 

Marketeers worden afgerekend op harde kpi’s, omzet en sales leads & prospects staan bovenaan (41,8 procent en 31,2 procent). De onderzoekers keken ook naar het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven en wat blijkt: succesvolle bedrijven richten hun aandacht op omzet, marktaandeel en de waarde van het merk. Bedrijven die slechter dan de concurrentie presteren kijken naar de kpi’s loyaliteit, merkbekendheid en klanttevredenheid. 

Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: "Uit het onderzoek blijkt dat marketing zich op een omslagpunt bevindt. Marketing wordt steeds meer gedreven door technologie en data en dat vraagt om nieuwe skills. Marketeers hebben moeite met deze tussenfase."

De focus van marketeers ligt op de klant en op data. Op de vraag welke marketingvaardigheden belangrijker worden de komende drie jaar worden klantbeleving (customer experience), datadriven en de klant als middelpunt (customer centricity) veruit het vaakst genoemd (respectievelijk 54, 52,4 en 49,7 procent), gevolgd door merkpositionering, ontwikkeling van merkcontent en merkstrategie. 

www.adfogroep.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie