Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland publiceren 'Adblocking onderzoek'
04-05-2016 10:43:00 | Door: Dewi Smeenk | hits: 4666 | Tags:

Door de bewustwordingscampagne ‘Internet is niet gratis, een initiatief van IAB Nederland met medewerking van NDP Nieuwsmedia en Magazine Media Associatie (MMA), is inmiddels 7% van de adblock-gebruikers gestopt met het gebruik van adblocker-software. 47% heeft tenminste één website op een whitelist gezet. 18% geeft aan dit in de toekomst te gaan doen. Door de bewustwordingscampagne is ‘whitelisting’ in Nederland bijna verdubbeld. Het belangrijkste argument voor consumenten om dit te doen is om de website haar inkomsten niet te ontnemen. Dit en meer blijkt uit het derde ‘Adblocking onderzoek’ dat Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland publiceren.

‘Whitelisting’ websites neemt toe

Uit eerdere onderzoeken bleek dat 22% van de consumenten een website op een whitelist wil plaatsen en daarmee advertenties van een specifieke website wel toe wil laten om haar inkomsten niet te ontnemen. Na de bewustwordingscampagne is dit percentage gestegen naar 38%, bijna twee keer zoveel. 54% plaatst een website op een whitelist omdat men bang is dat anders de toegang tot de website wordt ontzegd. Vooral nu.nl, telegraaf.nl, tweakers.net, youtube.nl, ad.nl en rtlnieuws.nl zijn naar aanleiding van de bewustwordingscampagne op een whitelist gezet. 

Consument geeft voorwaarden aan om te stoppen met adblocker 

De belangrijkste voorwaarden waar websites aan moeten voldoen, voordat een gebruiker zijn adblocker uitschakelt, is dat de advertenties die worden getoond weggeklikt kunnen worden (65%). Ook moeten de advertenties minder opvallen (59%) of stil zijn (45%). Van de adblock-gebruikers staat 79% niet negatief tegenover ‘het op zwart zetten’ van een website wanneer een bezoeker een adblocker gebruikt.

Nathalie Peters: “Dit zijn belangrijke cijfers en conclusies waar het bedrijfsleven haar (online) strategieën mee kan bepalen. En dat was niet mogelijk geweest zonder NDP Nieuwsmedia en Magazine Media Associatie (MMA). Ik ben hen dan ook zeer erkentelijk voor enthousiasmeren van hun achterban om deel te nemen aan de campagne.”

Bewustwordingscampagne ‘Internet is niet gratis’ effectief op alle fronten 

Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland: “De consument heeft in de afgelopen maanden duidelijk laten merken dat hij niet tevreden was met de huidige vorm van digital advertising. Het is nu aan de sector om de dialoog aan te gaan met de consument om samen tot een oplossing voor deze situatie te komen. Ik ben blij dat wij door het initiëren van de bewustwordingscampagne de eerste stap hebben gezet om zowel de relatie, maar ook de processen en uitingen van de sector, te verbeteren. Dat nu ook uit het onderzoek blijkt dat de consument ons initiatief waardeert, maar vooral begrip toont voor de situatie waarin uitgevers zich bevinden, is boven verwachting. Wij zullen nu, in samenwerking met de participerende uitgeverijen, zorgen dat deze positieve lijn wordt voortgezet.”

Over het adblockers-onderzoek

Om een helder beeld te krijgen van de marktsituatie en cijfers over het gebruik van adblockers in Nederland, hebben Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland in 2015 de handen ineengeslagen.

Dit heeft geresulteerd in drie studies. In de eerste studie is het gebruik van adblockers onder een groep van 590 respondenten (MSI-panel) in Nederland uitgevraagd. In de tweede studie is dieper ingegaan op de motieven van het gebruik van een adblocker en de bereidheid om te betalen voor content.

De resultaten van deze twee studies waren voor IAB Nederland en diverse toonaangevende uitgevers aanleiding om de consumentenbewustwordingscampagne ‘Internet is niet gratis te starten. In dit derde deel van het Adblocking onderzoek is onderzoek gedaan naar het effect van de bewustwordingscampagne en bijhorende melding die 12 participerende uitgevers en websites aan adblock-gebruikers op hun website tonen. Onder de deelnemende websites zijn o.a. telegraaf.nl, nu.nl, vi.nl en tvgids.nl. In totaal zijn al 200 miljoen impressies gerealiseerd. 

Alle resultaten en conclusies, gebundeld in het ‘Adblocking onderzoek’zijn vanaf  te downloaden op iab.nl.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie