[Merken Top 40] Albert Heijn op nummer 1, Aldi (16) en HEMA (22) nieuwe binnenkomers
02-01-2017 08:12:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 8533 | Tags:

December is altijd een goede maand voor retail, zeker in de week voor de feestdagen wordt er meer geld uitgegeven dan in andere weken. Niet alleen aan cadeaus maar ook aan eten en drinken. Dat heeft zijn weerslag in de Merken Top 40 van 30 december: in de Top 25 staan 11 retailers. 

Hoogst genoteerd is Albert Heijn op nummer 1. Jumbo zakt van nummer 2 naar nummer 3. BOL.com staat op nummer 6 en Lidl stijgt met superstip van positie 30 naar 7.

De supermarkten scoren op waardering allemaal (ver) boven het gemiddelde van rond de 20 procent. Albert Heijn (45%) en Lidl (44%) worden het best gewaardeerd. Ook de andere retailers doen het hier goed, zeker Bol.com (48%), Kruidvat (40%) en Ikea (36%). Alleen Coolblue is minder, ondanks dat het bedrijf alles voor een glimlach doet, scoort het met 19 procent als enige retailer onder het gemiddelde.

Albert Heijn en Lidl gaven deze week meer uit dan de week ervoor. Ook Kruidvat en Bol.com scoren hoger op het gebied van bestedingen. Aldi (16) en Hema (22) zijn nieuw in de lijst, alle andere retailers hebben juist minder uitgegeven dan vorige week.

Dan social media: gemiddeld zien 10-15 miljoen mensen een online uiting van een merk. Kruidvat (8) en Ikea (20) pakken hier de winst, hun bereik lag afgelopen week gemiddeld op 25 miljoen (Kruidvat) en 24 miljoen (Ikea). Ook ANWB scoort met 18 miljoen bovengemiddeld, Coolblue zit op 15 miljoen. Albert Heijn en Jumbo ontlopen elkaar niet veel met een bereik van 13,5 en 13 miljoen. Hema zit met 11 miljoen nog rond het gemiddelde, alle andere merken scoren lager. 

Met uitzondering van Hema en Aldi staan deze retailers al weken in de Merken Top 40. Voor Aldi is het pas de derde keer dat ze in de lijst staan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Aldi onder de supermarkten, met uitzondering van deze week, vrijwel altijd het laagste scoort op bestedingen en social.


Over de Merken Top 40

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen, te weten marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.

De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40, de meest toonaangevende muzieklijst van Nederland. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.

www.merkentop40.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie