[Merken Top 40] Coolblue sterkste e-tail merk van het moment, Bol.com, Zalando en Wehkamp volgen
05-02-2017 18:40:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4618 | Tags:

Zeven op de tien Nederlanders kopen wel eens iets online. Bol.com is een van de bekendste e-tailers, Coolblue en Zalando komen snel op. Verder is ook Wehkamp, ooit bekend van de dikke papieren catalogus, bezig aan een online opmars. Twee van deze merken, Coolblue en Bol.com, staan deze week in de Merken Top 40. Coolblue is op dit moment het stekste e-tail merk. Deze week staat Coolblue op nummer 12 in de Merken Top 40, vorige week op nummer 4. Bol.com stond vorige week niet in de Merken Top 40 maar komt deze week met stip binnen op nummer 19.

Hoe zetten de e-tailers hun media in? Is dat ook allemaal online?

Het antwoord is nee. De online giganten geven stuk voor stuk het meeste uit aan traditionele media. Er zit wel verschil in de bestedingen tussen de merken. Bol.com geeft het meeste uit, gevolgd door Coolblue, Zalando en tot slot Wehkamp. Daarvan gaat bij Coolblue en Bol.com zo'n 30 procent van hun budget naar online. Zalando en Wehkamp blijven ver achter, zij geven ieder 5-10 procent van hun budget uit aan online. Voor wat betreft de traditionele media houdt Coolblue het vooral bij TV, Wehkamp zet daarnaast ook nog radio in en Bol.com zet breed in met TV, radio, out of home en tijdschriften.

Naast bestedingen zijn merkwaardering en social buzz van belang voor de Merken Top 40. Waardering wordt meegenomen op basis van positieve en zeer positieve beoordelingen en dat ligt voor alle merken in de lijst op gemiddeld 21 procent. E-tail scoort daar een stuk beter, binnen de branche ligt de merkwaardering op gemiddeld 28 procent. Dat komt vooral door Bol.com: dat heeft een gemiddelde positieve waarderingsscore van ruim 50 procent. Coolblue (21%) en Zalando (20%) liggen rond het lijstgmiddelde, Wehkamp komt niet hoger dan 17 procent.

Het valt te verwachten dat deze e-tailers op het gebied van social ver boven het gemiddeld bereik van 10-15 miljoen per week liggen maar ook dat is niet het geval. Bol.com (15 miljoen) en Coolblue (11 miljoen) liggen rond het gemiddelde, Wehkamp (2 miljoen) en Zalando (minder dan 1 miljoen) blijven ver achter. Alles bij elkaar is de conclusie dat zelfs in e-tail niet alles om online draait.

Met deze cijfers is het geen verrassing dat Coolblue en Bol.com de Merken Top 40 halen en Wehkamp en Zalando (nog) niet. Bol.com (19) moet Coolblue voor laten gaan, ondanks de hoge waardering. Coolblue heeft overall goede scores en pakt daarmee de plaats 12 in de lijst.

Er is deze week een nieuwe nummer 1 in de Merken Top 40. KPN steeg met stip van 5 naar de hoogste positie. De nummer 1 van de afgelopen weken, Samsung, zakte van 1 naar 3. Albert Heijn bleef op nummer 2 staan.

Kruidvat stijgt met stip van 9 naar 5, Microsoft stijgt met super stip van 19 naar 7. Ook zijn er super stip noteringen voor 538 (van 34 naar 13), Mercedes Benz (van 26 naar 16) en T-Mobile (van 35 naar 17).

Hoogste nieuwe binnenkomer is Audi op nummer 15.

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen; marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.

De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research.

www.merkentop40.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie