[Merken Top 40] Reiswereld: KLM op eenzame hoogte, TUI en Corendon volgen op afstand
23-01-2017 10:30:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4432 | Tags:

Het nieuwe jaar is begonnen, achter de horizon gloort de zomervakantie. En dus is de reiswereld wakker.

KLM manifesteert zich nadrukkelijk in de Merken Top 40. In week 1 stond KLM op plek 5, deze week op plaats 10. TUI (nieuw op 24) en Corendon (nieuw op 36) volgen op gepaste afstand. Sunweb en Kras haalden de lijst net niet.

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van waardering, bestedingen en social buzz.

Merkwaardering wordt meegenomen op basis van beoordelingen en dat ligt voor alle merken in de lijst op gemiddeld 21 procent. De reisbranche wordt minder goed gewaardeerd, daar is de gemiddelde score 16 procent. Uitschieter is hier KLM, dat scoort een comfortabele 28 procent. TUI (18%) en Transavia (20%) halen het lijstgemiddelde net niet, Corendon, Sunweb, Kras en Easyjet zitten nog net iets lager. Expedia en Neckermann zijn de hekkensluiters, zij halen allebei nog geen 10 procent.

Voor de bestedingen geldt dat alle reisaanbieders in de eerste twee weken van het jaar meer zijn gaan uitgeven. Corendon is koning, dat haalt veruit de hoogste score, TUI en Neckermann volgen op gepaste afstand. KLM, Sunweb, Kras en Expedia liggen dicht bij elkaar, Easyjet en Transavia scoren hier een stuk lager.

Op het gebied van social media laten bijna alle merken het liggen. Het lijstgemiddelde ligt tussen de 10 – 15 miljoen contacten per week. Alleen KLM zit hier elke week boven. Sunweb haalt normaal rond de 5 miljoen, maar piekte afgelopen week op 8 miljoen. Corendon en Easyjet hebben een bereik van zo'n 2,5 miljoen per week. De rest, waaronder TUI, scoort allemaal minder dan 2 miljoen.

Ondanks de lage social score weet TUI (24) toch de Merken Top 40 te halen deze week, dat heeft het met name te danken aan de hogere bestedingen en het in ieder geval halen van de gemiddelde waardering. Corendon komt binnen op 36 dankzij de overal aanwezige campagnes. KLM doet het elke week wel goed, vooral vanwege de hoge merkwaardering en goede social buzz.

Deze week staat opnieuw Samsung op nummer 1 in de Merken Top 40. Jumbo stijgt met stip van 6 naar 2, ANWB met stip van 8 naar 4. Nieuwkomers in de top-10 zijn ING (van 11 naar 5), Ziggo (van 33 naar 6) en IKEA (van 14 naar 8).

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen; marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.

Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.

De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research.

www.merkentop40.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie