[Merken Top 40]: Albert Heijn, Jumbo en Lidl bezetten Top 3
13-12-2016 07:04:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6370 | Tags:

Supermarkten, je kunt er niet omheen, zeker niet in deze tijd van het jaar. Ook in de Merken Top 40 zie je dat terug. Albert Heijn weet al vijf weken met succes de nummer 1-positie te verdedigen, maar Jumbo en Lidl komen eraan, zij zijn deze week de nummers 2 en 3.

Supermarkten staan niet voor niets hoog in de Merken Top 40. Ze worden gewaardeerd, geven veel uit en er wordt over ze gesproken. Dat zijn precies de factoren die worden gemeten: waardering, bestedingen en social buzz. Vooral de Top 3 is daar goed in.

De winst wordt in eerste instantie gepakt op waardering: met name Albert Heijn scoort daar goed, twee keer zo hoog als gemiddeld. Ook Jumbo en Lidl scoren bovengemiddeld, Plus en Dirk laten het hier liggen. Plus heeft een gemiddelde waardering en Dirk zit zelfs onder het gemiddelde.

Ook op het gebied van social buzz verliezen Plus en Dirk het van de bovenste drie. Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben iedere week een bereik van gemiddeld 10 miljoen, in een goede week zelfs 20 miljoen. Voor Plus en Dirk ligt dit rond het miljoen. Het activeren van deze social buzz is dan ook de uitdaging.

Hoogste nieuwe binnenkomer deze week is de Nationale Postcode Loterij op nummer 15. Superstip noteringen zijn er voor Media Markt (7), Vodafone (8) en Mercedes Benz (11).

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van drie bronnen: marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz.  DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden op www.merkentop40.nl.

De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken.

www.merkentop40.nl

 

 

 

 



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie