NetBooster en Artefact bundelen krachten
13-06-2017 12:30:57 | Door: Katja Brokke | hits: 2270 | Tags:

NetBooster Groep - in Nederland actief met het bureau metapeople - en Artefact zijn voornemens hun krachten te bundelen. Zij vormen samen een online marketingbureau dat zich focust op strategische digitale marketingconsultancy met data en artificial intelligence als basis. De wereldwijde dienstverlening omvat consultancy, creative design, data en analytics, integrale campagneaanpak en artificial intelligence.

AI zal het fundament vormen van de digitale marketingstrategie die NetBooster Groep en Artefact ontwikkelt voor haar klanten. Dit zal worden ingezet voor geautomatiseerde campagnecreatie, van strategie tot het doorlopen van de customer journey en ad creatie, van campagneaanpak tot het meten van resultaten. Naar verwachting zal wereldwijd de markt van AI groeien naar 11 miljard USD in 2024* en het digital marketing vakgebied in rap tempo transformeren.

François de la Villardière, Bestuursvoorzitter en Interim CEO van NetBooster Groep: “We zijn verheugd dat de oprichters van Artefact hebben gekozen voor NetBooster als de partner om ons gezamenlijke ondernemerschap verder uit te breiden. We zijn ervan overtuigd dat artificial intelligence de efficiency van onze business versterkt en de digitale marketingstrategie van onze adverteerders verbetert. Gezamenlijk zijn wij met bijna 1000 werknemers wereldwijd een goed voorbeeld van technologische integratie binnen advertising.”

Guillaume de Roquemaurel, Vincent Luciani en Philippe Rolet, medeoprichters en respectievelijk CEO en Managing Directors van Artefact: “We kijken ernaar uit om onze krachten te bundelen met NetBooster Groep. Artefact heeft sinds 2014 door gebruik van data, AI en consultancy het fundament gebouwd voor het bureau van de toekomst. Samen met de uitmuntende campagneaanpak en internationale aanwezigheid van NetBooster Groep versnelt het onze visie over consolidatie van de marketing industrie. Ons doel is waardecreatie voor adverteerders door het opnieuw uitvinden van de rol van het bureau. Hiertoe zullen nieuwe technieken ingezet worden die productiviteit vergroten en nieuwe bedrijfsmodellen creëren en faciliteren.”

NetBooster en Artefact hebben al samen op complementaire testprojecten gewerkt voor klanten als AccorHotels en Groupe SEB. Deze, alsmede alle andere klanten, zullen profiteren van de synergie tussen de twee agencies. Als gevolg van het samengaan ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor de inzet van data voor bestaande NetBooster-klanten, kan er uitbreiding van de marketingcampagnemogelijkheden voor bestaande Artefact klanten plaatsvinden en ontstaat er een gezamenlijk wereldwijd dienstenaanbod. 

Het nieuwe bureau start met de implementatie van het volledige dienstenaanbod dat voor adverteerders een geïntegreerde aanpak inhoudt van marketingstrategie tot campagne-implementatie gebaseerd op de best beschikbare data-analyse en datatechnieken.

Transactievoorwaarden

De transactie (uitgevoerd door Cambon Partners) bestaat uit een aandelenruil. NetBooster verhoogt zijn aandelenkapitaal door uitgifte van 6,9 m aandelen voor de inbreng van alle uitstaande aandelen van Artefact, dat leidt tot een verwatering van 26,4 procent voor de bestaande aandeelhouders van NetBooster. De nieuwe aandelen bestaan uit zowel gewone aandelen als preferente aandelen. (ADP1 en ADP2 Preferente aandelen).

De ADP1 preferente aandelen zijn gekoppeld aan het behalen van de doelstellingen voor Artefact voor FY2017 EBITDA, met maximale verwatering tot 28,4 procent voor de bestaande aandeelhouders van NetBooster. De ADP 2 preferente aandelen zijn gekoppeld aan de aandelenkoers en EBITDA van De Groep voor de komende vier jaar met een maximale extra verwatering van 10 procent voor de bestaande aandeelhouders van NetBooster.

Als de voorgenomen transactie is afgerond, dan worden de oprichters van Artefact één van de grotere aandeelhouders van de NetBooster Groep en zullen worden benoemd in de volgende managementposities: 
● Guillaume de Roquemaurel, president en mede-oprichter van Artefact wordt benoemd als Groep COO en krijgt de leiding over Artefact’s datadiensten binnen de Groep.
● Vincent Luciani, Managing Director en mede-oprichter van Artefact, wordt benoemd als Managing Director Frankrijk.
● Philippe Rolet, Managing Director en mede-oprichter van Artefact, wordt benoemd als Groep CTO en krijgt de leiding over de technische developmentteams.

François de la Villardière continueert zijn huidige functies binnen de NetBooster Groep.

De voorgenomen transactie is goedgekeurd door zowel de Raad van Bestuur van NetBooster en Artefact en zal op een extra aandeelhoudersvergadering op 27 juli om 11.00 uur ter goedkeuring aan de aandeelhouders worden voorgelegd.

*Bron: Tractica analysis office for UsineDigitale.fr

www.metapeople.nl
www.netbooster.com
www.artefact.is

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie