Omzet Programmatic Advertising groeide met 20 procent in 2016
29-06-2017 17:26:00 | Door: Max Vlugt | hits: 3540 | Tags:

Programmatic Advertising is in 2016 met 20 procent sterk gegroeid, naar een omzet van 225 miljoen euro in Nederland. Opvallende cijfers zien we in programmatic video en programmatic mobile. Programmatic video laat een omzetstijging zien van 95 procent en heeft daardoor nu een 15 procent omzetaandeel binnen programmatic advertising. Ook mobile inventory blijft groeien. 35 procent van de exchange omzet komt uit mobiel of tablet. 

Dit en meer blijkt uit de Programmatic Advertising Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren.

Groei in volume en prijzen

Het aantal verkochte impressies op de programmatic exchange steeg met 18 procent. De toename komt met name door extra mobiele impressies die worden aangeboden op de exchange. De eCPM prijzen zijn op alle devices gegroeid. Doordat mobiele impressies iets lager zijn geprijsd dan die van laptop/desktop is de gemiddelde eCPM prijs op de exchange licht gestegen met 2 procent.

Online video stijgt óók op de exchange

Binnen het aanbod van formaten op de exchange springt Online Video eruit. De omzet van Programmatic Video is bijna verdubbeld met een toename van 95 procent. Video advertising heeft nu een omzetaandeel van 15 procent binnen programmatic advertising.

Headerbidding in 2017

De respondenten van het onderzoek verwachten dat 2017 het jaar wordt waarbij er serieus geëxperimenteerd wordt met Headerbidding. Bij headerbidding wordt een impressie op meerdere exchanges tegelijk aangeboden, waardoor meer partijen tegelijk kunnen bieden op dezelfde impressie. Voor 2017 wordt een omzet verwacht van 5 procent uit headerbidding.

Transparantie steeds belangrijker

Dat transparantie een trending topic is zien we ook terug in de resultaten van de Programmatic Advertising Study. Steeds meer URL-informatie van de aangeboden impressie wordt vrijgegeven binnen de exchange. Waarbij in 2012 van alle ingekochte impressies 15 procent werden ingekocht zonder te weten waar deze zou worden geuit, is blind inkopen nu vrijwel volledig verdwenen.

www.iab.nl
www.deloitte.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie