[Onderzoek] Vraagtekens bij veiligheid online persoonsgegevens
29-06-2017 10:21:00 | Door: Marianna Beets | hits: 2790 | Tags:

Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn online persoonsgegevens. Vooral de jongere generaties zijn zich in het afgelopen jaar meer zorgen gaan maken. Dit blijkt uit het ‘Whats Happening Online’-onderzoek, dat Ruigrok NetPanel sinds 2007 jaarlijks uitvoert.

Bezorgdheid vermindert niet

Van inloggen met wachtwoord én verificatie op je smartphone, tot slimme anti-spyware: de afgelopen tien jaar zijn de mogelijkheden om persoonsgegevens online veilig op te slaan steeds groter geworden. Toch zorgen al deze maatregelen er niet voor dat de bezorgdheid over de veiligheid van persoonsgegevens afneemt. Volgens Hans Onkenhout, expert op het gebied van gegevensbeveiliging bij Ruigrok NetPanel, komt dit door de recente grote media-aandacht voor ‘data-lekken’ en door de gewiekstheid van fraudeurs.

Onkenhout: “Ziekenhuizen, verzekeraars, telecombedrijven, uit iedere branche is er minstens één bedrijf te noemen waarvan persoonsgegevens van klanten op straat terecht zijn gekomen. Daarnaast gebruiken veel Nederlanders risicovolle openbare wifi-netwerken en zijn phishing mails tegenwoordig haast niet meer van echt te onderscheiden.”

Ik maak mij zorgen over de veiligheid van mijn persoonlijke gegevens op internet
Basis: 18+ (2017, n=1.050)

Zorgen onder alle leeftijden

Als het gaat om online persoonsgegevens, komt bezorgdheid over veiligheid niet meer met de jaren. Millennials (21-35 jaar) maken zich inmiddels evenveel zorgen als de oudere generaties. Hoewel de bezorgdheid ook onder digitieners (14-20 jaar) is gestegen, maakt van deze groep nog steeds minder dan de helft zich druk over de veiligheid van persoonsgegevens. Jongere generaties geven aan vooral bang te zijn dat zijn ‘te volgen’ zijn door de vastlegging van hun persoonsgegevens en online gedrag in cookies.

Ik maak mij zorgen over de veiligheid van mijn persoonlijke gegevens op internet
Basis: 18+ (2017, n=1.050)

Zelf de regie over privacy op Facebook

Driekwart van de Nederlanders ziet zichzelf als een actieve gebruiker van Facebook. Het sociale netwerk is regelmatig in opspraak als het gaat om privacy. Bijna alle gebruikers weten dan ook dat zij de privacy-instellingen kunnen aanpassen en driekwart heeft dit wel eens gedaan. Vaak beperken gebruikers van Facebook de zichtbaarheid van hun persoonsgegevens, berichten en foto’s tot alleen vrienden en tot vrienden van vrienden. Vooral babyboomers (56-71 jaar) vertrouwen onbekenden vaak niet. Deze zouden kunnen hun profiel bekijken en hiermee kunnen frauderen of hen op basis van gegevens lastigvallen met reclame.

Privacy in WhatsApp: who cares?

Dat in WhatsApp instellingen als het tonen van de beruchte ‘blauwe vinkjes’ en het laatste moment waarop een gebruiker online is geweest aangepast kunnen worden, weten ruim acht op de tien gebruikers. Toch is het aanpassen van privacy-instellingen in WhatsApp veel minder gebruikelijk dan in Facebook. Slechts een derde heeft deze instellingen wel eens gewijzigd.

Bewust van de risico’s

Tegenwoordig zijn we voor het gebruik van steeds meer online diensten afhankelijk van het delen van persoonsgegevens. Maar is het delen van persoonsgegevens op internet dan echt zo gevaarlijk?

Onkenhout: “Je wilt natuurlijk niet bij alles wat je online doet moeten nadenken omdat jouw gegevens wel eens in verkeerde handen zouden kunnen komen. Toch kun je door je even te verdiepen in privacy-instellingen, het niet delen van persoonlijke gegevens via openbare wifi-netwerken en het regelmatig verwijderen van cookies al veel mogelijk leed voorkomen."

Over het onderzoek
‘What’s Happening Online’ wordt al 10 jaar achtereen uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en sociale mediagebruik, en ervaringen met dit medium. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal hebben 1.050 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef vanaf 18 jaar is representatief voor Nederland naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De steekproef van 14-17 jaar is representatief naar geslacht en leeftijd.

www.ruigroknetpanel.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie