Radiocampagnes met online radio leiden gemiddeld tot 60 procent meer websitebezoek
03-03-2017 10:53:00 | Door: Marianna Beets | hits: 4300 | Tags:

Dit blijkt uit onderzoek van MeMo², in opdracht van OMS en The Media Exchange, waarbij in 2016 de radiocampagnes van meer dan 25 adverteerders zijn onderzocht. Naast dat de inzet van FM radio in combinatie met een online radiocampagne effect realiseert op de actiebereidheid (aankoopintentie) onder luisteraars, laat ook het daadwerkelijk gemeten gedrag (websitebezoek) een stijging zien.

Daarnaast blijkt dat gemiddeld 33 procent van het online radiobereik additioneel is ten opzichte van het FM radiobereik. Sommige adverteerders realiseerden uitzonderlijke prestaties waarbij 65 procent van het online radiobereik additioneel was. Dit betrof met name de campagnes die gericht waren op jongeren en hoger opgeleiden.

Om de effecten te versterken is een goed gewaardeerde radiocommercial van belang. Als de creatieve analyse op de online radiocampagnes wordt toegepast ziet het onderzoeksbureau bij radiocampagnes met een bovengemiddelde waardering de effecten 20 procent hoger uitvallen.

Het is voor het eerst in Europa dat er een grootschalig onderzoek is uitgevoerd naar de effectiviteit van online radioreclame op het feitelijke gedrag (websitebezoek) van luisteraars. In navolging op eerdere internationale (Pew Research Center, Edison Research) en ook nationale publicaties (Mindshare & Spotify, OMS & The Media Exchange) toont ook dit onderzoek veel potentie voor online radio-adverteerders in 2017.

Coen Kempen, Research Director MeMo²: “Wellicht de belangrijkste conclusie van deze resultaten is dat het adverteerders in staat stelt het directe effect van online radio op geregistreerd gedrag (websitebezoek) te beoordelen binnen totale campagnes met verschillende niveaus van radiobestedingen.”

Over het onderzoek
De resultaten zijn gebaseerd op een analyse van vertrouwelijke websitebezoek- en campagnegegevens. Deze datastromen zijn verstrekt door de digitale bureaus en mediabureaus, die alle grote radio-adverteerders van Nederland vertegenwoordigen. Het onderzoek betreft meer dan 25 individuele FM + online radiocampagnes, gebaseerd op meer dan 25.000 radio GRP’s en 104,5 miljoen campagne-impressies met een verscheidenheid aan branches. De analyse is uitgevoerd door MeMo². De faculteit Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam is gevraagd in 2017 een verdere verdiepingsslag uit te voeren op de data.

Zie ook: Online Radio Effectonderzoek 

www.oms.fm    
www.themediaexchange.nl     
www.memo2.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie