SKO komt met verrijkte kijkcijferdataset
02-05-2017 16:30:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2857 | Tags:

Stichting KijkOnderzoek levert een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en tv kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd. Hiermee is het mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en videocommercials. Hierbij kan voor het eerst worden vastgesteld wat online devices (zoals computers, tablets en smartphones) toevoegen aan het netto bereik van het tv-scherm en omgekeerd. Voor mediabureaus zijn deze cijfers ook via de Mediaviewsoftware van Media Buying Systems (MBS) inzichtelijk.

De nieuwe fusiedata geven voor het eerst inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het tv-scherm en via online devices. Deze overlap kan berekend worden voor programma’s, zenders, tijdvakken en ook voor commercials. Zo kan in een analyse een kijker, die één aflevering van een serie heeft gezien via het tv-scherm en één aflevering via de tablet, meegenomen worden als bereikte kijker via tv-scherm en dit online device. Ook kan het bereik van een campagne bij dezelfde persoon via verschillende devices worden berekend. In deze eerste release kan fusiedata gebruikt worden voor alle personen van 6 tot en met 64 jaar in Nederland.

Op basis van de afzonderlijke tv- en online datasets was het al mogelijk om kijkdichtheden te bepalen voor zowel programma’s als zenders. Nu is er ook inzicht in de overlap in bereik voor Ttv en online. De nieuwe cijfers geven antwoord op vragen als:

  • Hoeveel netto bereik heeft mijn campagne exclusief op tv opgeleverd?
  • Hoeveel online bereik is gerealiseerd, bovenop dit tv-bereik?
  • Hoeveel mensen in de doelgroep van 20 tot en met 49 jaar bereikten we met een programma zowel via de tv als via online devices?

Toegang data voor mediabureaus in Mediaview

De data worden toegankelijk gemaakt door SKO en kunnen worden ingelezen met applicaties ontwikkeld door softwarebureaus, die door SKO zijn goedgekeurd om de fusiedata te rapporteren. Voor mediabureaus is dit de Mediaviewsoftware van Media Buying Systems (MBS). Naast tv kunnen planners online video en de combinatie van tv en online video evalueren. MBS heeft haar software aangepast en zal de nieuwe software half mei releasen. Op dit moment is het al mogelijk om te rapporteren over zowel online programma’s als online commercials via de software van TechEdge. Deze software wordt vooral door de Nederlandse broadcasters gebruikt.

Videodata Integratie Model

SKO heeft dit omvangrijke data-integratieproject opgezet en uitgevoerd onder de noemer Videodata Integratie Model (VIM). Bij het VIM-project zijn alle SKO-stakeholders (Screenforce, NPO, PMA en BVA) betrokken. De uitvoering van de datafusie ligt in handen van Kantar Media. De volgende stap in het VIM-project is om fusiedata over de hele bevolking van 6+ te rapporteren en SKO verwacht deze dataset vanaf juli 2017 te kunnen leveren.

Frans Kok, directeur van SKO: “Dankzij de inspanningen van velen is het gelukt om een systeem te ontwikkelen waarbij dagelijks gefuseerde data van tv en online aan de markt worden geleverd. De levering van de fusieresultaten is een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingen van het kijkonderzoek.”

Meer informatie is te vinden in de  brochure tv en online kijkcijfers gefuseerd.

www.kijkonderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie