The Media Exchange: Qmusic grootste in online radio
06-04-2017 14:32:00 | Door: Katja Brokke | hits: 5417 | Tags:

Qmusic is met een aandeel van 51 procent van het netto bereik, de grootste speler in de onlineradiomarkt in Nederland. Dit blijkt uit luistercijfers die The Media Exchange in 2016 heeft gemeten. The Media Exchange heeft vanaf 1 januari tot en met 31 december 2016 gemeten hoeveel luistersessies van tenminste 5 minuten plaats vonden voor alle online themazenders.

The Media Exchange (Qmusic en de independents) hebben een marktaandeel van ruim 60 procent van het netto bereik van de online themazenders in Nederland en is hiermee de grootste aanbieder.

Marktaandeel op basis van luisterduur

De marktaandelen op basis van de totale luisterduur laten een evenwichtiger beeld zien. De gemiddelde luisterduur wordt berekend door het aantal streamstarts maal de gemiddelde luisterduur. Gemiddeld wordt er circa 60 minuten geluisterd naar online themazenders

Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur bij Qmusic: “We steken veel tijd in onderzoek om zo de ideale muziekmix te kunnen aanbieden. Het is dan ook mooi om te zien dat onze online themazenders het zo goed doen. Met de kennis en ervaring die The Media Exchange brengt zijn we in staat om onze propositie voor onze adverteerders te verbeteren. Zo zullen we op korte termijn de mogelijkheid bieden om te Geo-targeten. Hierdoor kunnen adverteerders hun boodschap nog gerichter inzetten om specifieke doelgroepen te bereiken. Blijven innoveren is voor ons essentieel om in te kunnen spelen op de behoefte van onze relaties, om zo ook onze luisteraars relevantie te kunnen blijven bieden’’.  

Arthur Hoogendijk, CEO van The Media Exchange: ‘’We hebben de afgelopen maanden bijna 200 gig aan data verwerkt om het luistergedrag van de online radioluisteraar in kaart te brengen. Dankzij analyseren van deze data in combinatie met onze samenwerking met MSI-ACI Europe hebben wij nu inzicht in de profielen en de marktverhoudingen. Daarnaast hebben wij 35 effect studies uitgevoerd in samenwerking met MeMo2. Deze informatie stelt ons in staat om onze bureaus en adverteerders nog beter te adviseren. Mooi dat we nu uitspraken kunnen doen over het luistergedrag naar online themazenders. ’’

www.themediaexchange.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie