Winst Sanoma Nederland en België groeit, omzet daalt licht
25-07-2017 12:18:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2636 | Tags:

De resultaten over het tweede kwartaal zijn bekendgemaakt door Sanoma Group. In Nederland en België zag Sanoma haar winstgevendheid verbeteren in print en online als gevolg van kostenbeheersing en het stroomlijnen van interne processen. Het inmiddels verkochte SBS kende een lagere advertentieomzet. De operationele winst steeg met 15 procent in het tweede kwartaal, zonder het verkochte SBS, en ging naar 24,6 miljoen euro (2016: 21,4). 

Het tweede kwartaal kenmerkt zich door een licht lagere omzet, voornamelijk voortvloeiend uit de lagere tv-omzet. Aangepast op de verkoop van SBS daalde de omzet met 1,2 procent.

Peter de Mönnink, CEO van Sanoma: "Zoals verwacht zijn we qua omzet redelijk stabiel gebleven in het tweede kwartaal en hebben we binnen print en online een goede winstverbetering gerealiseerd. Wij spelen continu in op de uitdagingen in de markt en de aanhoudende, veranderende mediaconsumptie van de consument.‘

Op 19 juli werd de op 10 april aangekondigde verkoop van SBS aan Talpa en de overname van Veronica Uitgeverij definitief gesloten. Talpa en Sanoma kwamen tevens overeen dat Sanoma-CEO Peter de Mönnink zijn rol als CEO van SBS nog in elk geval nog tot het einde van het jaar voortzet om de commerciële transitie te begeleiden tussen Talpa, SBS en Sanoma.

Resultaten moederbedrijf Sanoma

De operationele winst van Sanoma Group bleef stabiel op 78,8 miljoen euro aangepast voor de verkoop van SBS. Over het eerste half jaar steeg de operationele winst met 13 procent (aangepast op verkoop SBS) naar 95,5 miljoen euro (2016: 84,9 miljoen euro). Aan deze stijging droegen zowel de mediaoperaties in Finland, Nederland en België bij.

De verwachtingen voor de resultaten van 2017 zijn ongewijzigd ondanks de iets tegenvallende advertentiemarkt ontwikkeling in Finland. Sanoma verwacht dat de netto omzet van Sanoma Group, aangepast voor structurele veranderingen, inclusief de verkoop van SBS, stabiel zal zijn en de operationele EBIT-marge hoger zal zijn dan 10 procent.

Sanoma’s eerste halfjaarresultatenverslag is terug te vinden via www.sanoma.com/investors.

www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie