[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid
08-08-2017 15:04:00 Door: Max Vlugt | Hits: 2044 | Tags:

Het populaire radiospel Het Geluid van Qmusic is na 12 jaar aangepast. Nu maken niet alleen kandidaten op de radio kans op een geldprijs, maar ook iedereen met de Qmusic-app kan meespelen. We spreken met marketingmanager Jorn Agterberg over de zender, het spel en de branche.

Hallo Jorn, Het Geluid moest anders?

Het Geluid is nog altijd de best gewaardeerde actie van de Nederlandse radio en ieder jaar opnieuw blijkt het een aanstekelijk spel dat als een sneeuwbal steeds groter wordt. Naast het bouwen van tradities en daarmee herkenbaarheid, proberen we met Qmusic de luisteraars steeds opnieuw te verrassen. Nieuw in deze editie van Het Geluid is dat spelers in de Qmusic-app met een simpele Ja of Nee kunnen aangeven of ze meegaan met het antwoord van de kandidaat op de radio of niet. Wanneer Het Geluid geraden wordt, delen de app-spelers die Ja hebben gezegd een extra prijzenpot van 10.000 euro, belastingvrij. Echter, iedereen heeft bij de start maar één Ja, dus er moet voorzichtig omgegaan worden met de inzet ervan.

Dit meespelen kan vanaf het moment dat Het Geluid 10.000 euro waard is. Door vaak mee te spelen kan er gespaard worden voor een extra Ja. Dit zorgt ervoor dat nu iedereen kan winnen, ook alle mensen die na afloop altijd zeiden: "Ik wist het ook, maar ik werd niet gebeld."

Hoe heeft het zich in de loop der tijd ontwikkeld?

We spelen Het Geluid sinds de start van Qmusic in Nederland in 2005. De kracht van het spel is de eenvoud: je hoort een geluid en moet raden wat het is. Je hoeft het maar één keer te horen en je maakt jezelf er direct een voorstelling bij. Waar het vroeger nog enkel een spel op de radio was, is het in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een actie op meerdere platformen. Zo kun je Het Geluid tegenwoordig ook beluisteren in de Qmusic-app, vind je op de site alle foute antwoorden en zitten er verborgen hints in de video’s en posts op de socialmediakanalen van Qmusic.

Wat betekent Het Geluid voor Qmusic als je het hebt over luistercijfers en advertentie-inkomsten?

Mensen vinden Het Geluid een leuk spel en dat leidt ertoe dat bestaande luisteraars langer gaan luisteren. Daarnaast trekt de actie ook nieuwe mensen aan. Je kunt je voorstellen dat meer luisteraars en een langere luisterduur leiden tot een hoger marktaandeel, wat voor adverteerders ook weer interessant is.

Hoe spelen jullie in op de veranderende radiomarkt?

Radio was vroeger puur zenden, maar wij zijn er niet om te doen wat wij leuk vinden. We zetten bij Qmusic de luisteraar centraal en maken samen met hun input aantrekkelijke programma’s die zorgen voor plezier, energie en een goed gevoel. De luisteraar centraal zetten zit ook verpakt in onze baseline You Make Us Q. Dat uit zich onder andere de Q25, de hitlijst die wekelijks wordt samengesteld op basis van de duimpjes (likes) die luisteraars via de site of app geven aan liedjes. Andere voorbeelden zijn Het Foute Uur, waarbij mensen steeds het volgende liedje bepalen door te stemmen, en Repeat of Niet waarin de controle opnieuw in handen van de luisteraars ligt om aan te geven of ze het nummer nog een keer willen horen of niet. Daarnaast moedigen we interactie aan en proberen we de 1-op-1-relatie met de luisteraars te versterken. Dat doen we bijvoorbeeld via de app waarmee gratis berichten gestuurd en ontvangen kunnen worden, en via platformen als Facebook, Instagram, Snapchat en onze eigen 500.000 Q-members. Wat dat betreft is Qmusic is een voorbeeld van hoe een radiostation anno 2017 de dialoog aan kan gaan. Laagdrempelig, zonder kosten en interactie met echte mensen.

Wat bieden jullie commerciële partijen die andere stations niet bieden?

Geloofwaardige, unieke en leuke content. We maken daarbij geen compromis. Zo doen we branded content bijvoorbeeld alleen als we er echt achter staan, wanneer de dj's zich goed voelen bij een product of dienst en er op een natuurlijke wijze een actie omheen kunnen bouwen in hun programma. Hetzelfde geldt voor videocontent met adverteerders en posts op social media. Mensen prikken op radio heel snel door een toneelstukje heen, dus het is zowel in het belang van de adverteerders als de luisteraars dat de verhalen en campagnes geloofwaardig zijn. Daarnaast moet het leuke content zijn die ook interessant is voor de luisteraars die niet (actief) meedoen aan een specifieke actie.

De podcast rukt op. Is dit een ontwikkeling die je in de gaten houdt als eventuele bedreiging voor radio?

De digitalisering brengt radio veel mogelijkheden waarbij we als mediamerk onder meer het aanbod kunnen verbreden en uiteindelijk ook kunnen personaliseren. Podcasts bieden juist een kans door onze radiotalenten een verlengstuk te geven van de radio. In een podcast kunnen ze makkelijker uitweiden over specifieke interesses. Zo hoor ik al een podcast voor me van filmliefhebber Mattie Valk die met andere bioscoopbezoekers de laatste films recenseert, of Q-dj Menno Barreveld die een podcast maakt over zijn liefde voor Disney en pretparken.

Als alles zou kunnen, hoe zie jij dan de radio van de toekomst?

Allereerst: radio is now and happening en dat zal altijd blijven. Dat vriendje van je aan de andere kant van de radio dat met je meerijdt in de auto, dat er is als je huiswerk aan het maken bent, of je extra energie geeft tijdens het werk. Met veel muziek, entertainment, actualiteit en verrassing blijft radio een belangrijke rol houden. De manier van radioluisteren zal wel steeds sneller verdigitaliseren. Streamen van radio kost al niet veel data in vergelijking met bijvoorbeeld video's kijken en dat zal met de steeds groter wordende databundels verder omarmd worden. Met de komst van 5G en de uitrol van digitale radio via de ether (DAB+) wordt radio steeds digitaler. Ik geloof er sterk in dat radio in de basis blijft bestaan, maar dat de luisteraars meer controle krijgen over wat ze wanneer horen. In feite de controle van on demand, gecombineerd met de verrassing en actualiteit van radio.

Wat is het laatste nieuws?

Dat Het Geluid nog niet geraden is en dat het extra spelelement in de Qmusic-app geactiveerd wordt bij 10.000 euro (mocht Het Geluid niet geraden zijn, dan is dat moment woensdagochtend 9 augustus om 10.30 uur). Vanaf dan kan iedereen meespelen met de kandidaat op de radio. Ik kijk met spanning uit naar nieuwe dimensie aan het oude vertrouwde spel en ik raad iedereen aan om de app te downloaden en mee te spelen!

www.qmusic.nl

 

Lees ook: Nieuwe opzet Het Geluid van Qmusic

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid [Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid

Nieuws.
NPO Radio 1 presenteert Nationale Taaldebat
19-10-2017 | 11:50:00
In de bibliotheek van de Radboud Universiteit Nijmegen leidt gastheer Frits Spits debatten over de uiteenlopende onderwerpen, zoals de opmars van genderneutrale taal
Meer dan 50 dj’s tijdens SLAM! Mixmarathon
18-10-2017 | 09:24:00
Als je Amsterdam Dance Event zegt, dan zeg je SLAM!. Zo komt SLAM! met een extra lange editie van de SLAM! MixMarathon, die start op woensdagmiddag 12:00 uur in het Nachtlab.
Roosmarijn Reijmer hoofd marketing en creatie Friendly Fire
17-10-2017 | 16:30:40
Reijmer is afkomstig van 3FM, waar ze namens de VPRO de afgelopen zes jaar van maandag tot en met donderdag 3voor12 Radio presenteerde
[Onderzoek] Live radio domineert audiodag
12-10-2017 | 15:42:00
Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO, blijkt dat live radio de dominante audiovorm is
DeRadio50 | De genomineerden
12-10-2017 | 13:51:00
DeMedia100 2018 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media zal worden bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 6 december in Amsterdam.
Sky Radio zendt Feel Good Friday Top 101 uit op vrijdag de 13e
12-10-2017 | 13:29:00
Het muziekstation zendt op vrijdag 13 oktober van 09.00 tot 17.00 uur een hitlijst met feelgoodmuziek uit om de dag door te komen
Eerste twee genomineerden Radio Advertising Awards Publieksprijs bekend
12-10-2017 | 13:15:24
De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017
Talpa Radio, 538 en ALDA starten The Beat
11-10-2017 | 16:24:00
Vanaf 3 november geeft The Beat kijkers wereldwijd een blik achter de schermen van van de danceindustrie via een online serie
Qmusic: recordbedrag voor winnares Het Geluid
11-10-2017 | 14:54:24
De 35-jarige Kim Stolk uit Pijnacker wist Het Geluid te raden en wint daarmee een bedrag van 63.700 euro belastingvrij
538 opent 538DJ Hotel tijdens ADE
10-10-2017 | 08:55:00
538 opent in samenwerking met het Amsterdamse The Student Hotel op woensdag 18 oktober het tijdelijke 538DJ Hotel
NPO 3FM zet zich in voor zelfmoordpreventie
09-10-2017 | 11:26:00
Op dit moment draait NPO 3FM regelmatig de track van Logic, Alessia Cara en Khalid met de bijzondere titel: 1-800-273-8255. Het is het Amerikaanse telefoonnummer van de zelfmoordpreventielijn
Mattie, Fien en Igmar vaste team ochtendshow Qmusic
06-10-2017 | 10:36:37
Mattie Valk, Fien Vermeulen en Igmar Felicia vormen het nieuwe vaste team van hosts in de ochtendshow op Qmusic. Vorige maand werd bekend dat Igmar Felicia een overstap maakte naar Qmusic
SLAM! mediapartner Jupiler League
05-10-2017 | 15:24:04
Met het mediapartnerschap met SLAM! in voetbalseizoen 2017-2018, wil de Jupiler League een jongvolwassen doelgroep bereiken
Matthäus Passion op nr. 1 in NPO Radio 4 Hart & Ziel Lijst
05-10-2017 | 14:18:00
Het aantal stemmen is dit jaar verdubbeld naar 50.000. Dat is een record voor de NPO Radio 4 Hart en Ziel Lijst
NLO: meeste mensen luisteren via FM
05-10-2017 | 12:26:00
Het luisteraandeel van FM bedraagt 52 procent en houdt daarmee de digitale bronnen op afstand
[Party!] Nederlands MediaNetwerk is te gast bij... OMS Studio
05-10-2017 | 07:51:00
Op donderdag 28 september was de opening van OMS Studio in Haarlem en het Nederlands MediaNetwerk was erbij. We stonden ons ronduit te vergapen aan het al even mooie als indrukwekkende, zojuist opgeleverde pand in de Waardepolder...
De Persgroep neemt Medialaan (VTM, Qmusic) volledig over en verkoopt het belang in Mediafin aan Roularta
02-10-2017 | 10:08:00
De Persgroep heeft zijn belang van 50 procent in de audiovisuele onderneming Medialaan (de televisiezenders VTM, Q2, Vitaya, CAZ, de radiozenders Qmusic en Joe, Mobile Vikings, enz.) opgetrokken tot 100 procent.
[Luistercijfers] Recordmarktaandelen voor Radio 10 en Radio 1
01-10-2017 | 16:51:00
Radio 10 heeft in JulAug17 een een record marktaandeel behaald van 6,4 procent.
100% NL mediapartner KNSB
28-09-2017 | 12:07:00
In De Ochtendshow met Lars, is het startschot gegeven voor een tweejarige samenwerking tussen 100% NL en schaatsbond KNSB
Eendagsvliegen op Radio 10
27-09-2017 | 13:52:00
Van 29 september tot en met 1 oktober zijn bekende eendagsvliegen als O-Zone met Dragostea Din Tei te horen op Radio 10
OMS, NMPi en Transavia werken samen met programmatic audio op digitale radio
21-09-2017 | 13:03:00
Consumenten die naar digitale radio luisteren, horen tijdens de reclamemomenten gerichte spots op basis van eerder zoekgedrag op de website van Transavia
Extra concert Waylon voor Radio Veronica Top 1000 Allertijden
19-09-2017 | 15:02:46
De concerten op vrijdag 1 en zaterdag 2 december 2017 zijn uitverkocht en daarom heeft organisator Radio Veronica besloten een derde concert toe te voegen op 3 december
[Vactures] OMS zoekt Junior Trafficker
18-09-2017 | 15:02:00
OMS is de verkooporganisatie voor audio in Nederland. Voor de afdeling Planning & Traffic is OMS per direct op zoek naar een Junior Trafficker
OMX versterkt positie in digital audio advertising
18-09-2017 | 15:02:00
OMX sluit Ibiza Global Radio, Radio 509 en Q-dance aan en groeit in bereik naar drie miljoen unieke luisteraars per maand
Meezingen centraal in nieuwe campagne Radio 10
17-09-2017 | 15:02:00
In de campagne zien we Radio 10-luisteraars die vrolijk meezingen met de grootste hits. Het Radio 10-logo en de huisstijl worden tegelijk met de campagne geïntroduceerd
STER schrapt in 2018 zowel bureau- als volumekorting
16-09-2017 | 15:02:00
Vanaf 2018 worden de inkoopmogelijkheden bij Ster voor radio en tv vereenvoudigd.
Peter de Mönnink Chief Commercial Officer Talpa en CEO SBS, Hylke Sprangers Chief Technology Officer, Joost Galjart als Chief Strategy Officer
16-09-2017 | 15:02:00
Ook Talpa Radio CEO Menno Koningsberger treedt toe tot de Talpa Holding directie
Dochters van Marco Borsato op 1 in de 100% NL Top 100
04-09-2017 | 15:02:00
Grootste en meest opvallende stijgers deze editie zijn Nielson, Armin van Buuren en André Hazes
Ruud de Wild interviewt Bono op NPO Radio 2
04-09-2017 | 15:02:00
NPO Radio 2-DJ Ruud de Wild interviewt op woensdag 6 september Bono telefonisch te mogen interviewen over de nieuwe single van U2, die woensdag uitkomt.
Qmusic start met nieuwe ochtendshow
01-09-2017 | 15:02:00
Maandag start de nieuwe ochtendshow bij Qmusic. In de eerste uitzending is Humberto Tan te gast om te praten over het nieuwe seizoen van RTL Late Night.
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.