De Persgroep neemt Medialaan (VTM, Qmusic) volledig over en verkoopt het belang in Mediafin aan Roularta
02-10-2017 10:08:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2233 | Tags:

De Persgroep heeft zijn belang van 50 procent in de audiovisuele onderneming Medialaan (de televisiezenders VTM, Q2, Vitaya, CAZ, de radiozenders Qmusic en Joe, Mobile Vikings) opgetrokken tot 100 procent door de overname van de deelneming van mede-aandeelhouder Roularta Media Group.

Anderzijds koopt Roularta de helft van de aandelen van Mediafin die De Persgroep in portefeuille heeft. Mediafin is de uitgever van de zakelijke media De Tijd en L'Echo. De andere helft is in handen van Groupe Rossel. Beide transacties leiden ertoe dat Roularta een cash saldo van ongeveer 217,5 miljoen euro zal ontvangen bij closing.

Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep: " De Persgroep is in België voornamelijk actief in media die zich richten tot een breed publiek. De uitbreiding van de deelneming in MEDIALAAN is van strategische waarde voor onze onderneming. De convergentie van alle media op het internet wordt elke dag belangrijker. We willen onze positie in de digitale wereld substantieel versterken om lokaal te kunnen concurreren met de technologiereuzen die deze wereld domineren. De sterke audiovisuele marktpositie en expertise van MEDIALAAN zullen daarbij zeker helpen. We nemen anderzijds afscheid van Mediafin dat we samen met de groep Rossel hebben uitgebouwd tot een multimediaal publishing bedrijf met prachtige titels en een zeer succesvolle digitale strategie. Door deze transactie blijft Mediafin in handen van sterke lokale aandeelhouders die de onderneming verder kunnen uitbouwen."

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group : "De impact van de digitale revolutie op de mediasector wordt alsmaar groter. Dit stelt alle mediabedrijven voor belangrijke uitdagingen, maar het biedt ook geweldige kansen voor mediabedrijven die een duidelijke focus hebben. Roularta Media Group heeft altijd een sterke marktpositie bekleed in nationale kwaliteitsmagazines die zich richten tot een hoogopgeleid publiek. De toetreding in het kapitaal van Mediafin past perfect in die positionering. We hebben ook de keuze gemaakt om onze deelneming in MEDIALAAN te verkopen aan onze partner De Persgroep, waardoor we over aanzienlijke middelen zullen beschikken om onze digitale strategie verder vorm te geven. We zijn ervan overtuigd dat MEDIALAAN bij De Persgroep in goede handen is en kijken met trots terug op een succesvol partnership dat 20 jaar geduurd heeft."

Beide transacties zullen zo snel mogelijk aangemeld worden bij de Belgische Mededingingsautoriteit.

www.depersgroep.be


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie