[BoxOffice] Dumbo is een hoogvlieger in Nederland - Week 13
03-04-2019 14:45:38 | Door: David de Jong | hits: 1178 | Tags:

Dumbo is de eerste release van een live-action offensief waarmee Disney dit jaar een flinke slag wil slaan. Binnen vier maanden tijd lanceert de studio naast Dumbo ook Aladdin en The Lion King. Slag één is niet wijd, maar ook geen homerun. Dumbo opende aan de US boxoffice met een recette van 45 miljoen dollar. Dat is een stuk lager dan de openingscijfers van eerdere live action-bewerkingen als Jungle Book (103 miljoen dollar), Beauty and the Beast (174 miljoen) of Cinderella (67 miljoen).

Helemaal eerlijk is het niet om Dumbo in één adem met die boxofficekanonnen te noemen. De originele Dumbo is een stuk minder bekend onder de kids en jongvolwassenen die wel zijn opgegroeid met de animatieversies van Beauty, Aladdin en Jungle Book. Disney zelf was de eerste om al te hoge verwachtingen te temperen voor deze Tim Burton-film, en kwam met een raming van rond de 50 miljoen dollar. Dat gezegd, Dumbo was niet goedkoop (170 miljoen) om te maken en zal de buitenlandse markt hard nodig hebben.

Us had niet de geweldige tweede week als zijn voorganger Get Out, en zag een opkomstdaling van 52 procent. Daardoor moest de horrorfilm de eerste plaats aan Dumbo laten. Maar 34 miljoen dollar is nog steeds een uitstekend resultaat voor zo’n bescheiden gebudgetteerde productie. In zijn eerste week buiten de VS werd door Us ook nog eens 25 miljoen opgehaald.

Harmony Korine’s The Beach Bum oogt als een instant cult classic, en als een cultfilm betaamt moet je dan eerst stevig floppen. De stonerkomedie met Matthew McConaughey als een soort Big Lebowski in Florida opende op 1000 doeken met een teleurstellende recette van 1,8 miljoen. Daarmee belandde The Beach Bum nog net binnen de top tien. Verwacht werd dat de film het traject van Korine’s vorige, de verrassingshit Spring Breakers, zou volgen. En nu die cultstatus maar binnenhalen. 

Het weekend kende nog een debutant, het anti-abortusdrama Unplanned. Het was gezien het onderwerp een controversiële release waarvoor distributeur PureFlix nauwelijks reclame kon slijten. Toch had Unplanned een sterke start voor een kleine verdeler: 6,7 miljoen dollar op duizend doeken. Vooral buiten de grote steden was het drama een stevig succes.

BoxOffice week 13

1. Dumbo | bezoekers 69.133
2. Captain Marvel | bezoekers 34.945
3. Us | bezoekers 28.772
4. What Men Want | bezoekers 26.183
5. Green Book | bezoekers 18.737
6. A Star is Born | bezoekers 13.737
7. Corgi | bezoekers 13.185
8. The Mule | bezoekers 8.169
9. Escape Room | bezoekers 7.567
10. The Aftermath | bezoekers 7.323

Bron: Maccsbox

Top 10 - 2019*

1. Bohemian Rhapsody | bezoekers 878.311
2. Green Book | bezoekers 519.185
3. Corgi | bezoekers 504.715
4. Captain Marvel | bezoekers 446.605
5. Hoe Tem je een Draak 3 | bezoekers 417.153
6. Verliefd op Cuba | bezoekers 383.759
7. Alita: Battle Angel | bezoekers 265.962
8. Bon Bini Holland 2 | bezoekers 265.135
9. De Lego Film 2 | bezoekers 263.005
10. Glass | bezoekers 230.689

Bron: Maccsbox
* Vanaf 3 januari 2019 (week 1) tot nu toe

Verwacht

 

04 april: Shazam!
11 april: Hellboy
30 mei: Godzilla II
05 juni: Huisdiergeheimen 2
26 juni: Toy Story 4
17 juli: The Lion King
20 november: Frozen 2

Bekijk hier het volledige overzicht.

www.jeanmineurmediavision.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie