[Cross Media Event 2020] Tom Jansen over Vertigo 6 en FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival
28-02-2020 12:45:00 Door: David de Jong | Hits: 6802 | Tags:

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Vertigo 6 zendt het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival in als Cross Media Event. Aan het woord is Tom Jansen, marketing- en pr-manager van Vertigo 6.

Kun jij jouw bedrijf/organisatie introduceren? 

Vertigo 6 is gespecialiseerd in jongerenmarketing. We weten als geen ander wat Gen Z en Gen Y belangrijk vinden, via welke media ze kunnen worden bereikt en hoe het merk en merkwaarden hierop aansluiten. Creatieven, strategen, socialmedia- en marketingexperts werken bij Vertigo 6 samen aan pr, online marketing en gamification-vraagstukken. We zijn in staat om te bewegen in een markt waarin sport- en gamemerken sterk concurreren en onze game-expertise breiden we effectief uit naar andere markten, zoals lifestyle, tech, sport en FMCG. Spelen zit in ons DNA. Gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid creëren we buzz voor ieder merk met duizelingwekkend werk!

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event?

Het is het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival. Jaarbeurs was de opdrachtgever, maar FOX Sports & Eredivisie zijn mede-initiatiefnemers en naamgevend organisator. Verder waren onder meer Goal!, Panna magazine, KNVB, ARAG, KPN en Johan Cruyff Foundation erbij betrokken.

Wat waren de doelstellingen van het event? 

In aantallen wilden we het Voetbalfestival mininaal verdubbelen ten opzichte van de eerste editie. Voetbal is volkssport nummer één. Jongens en meisjes van alle leeftijden voetballen zelf én kijken op naar hun helden; de voetballers en FIFA-e-sporters. Bezoekersaantallen in de Eredivisie lopen terug. Het wordt steeds moeilijker om jonge supporters te activeren en naar een event te krijgen. Een uitdaging voor het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival dus. De Jaarbeurs heeft als doel om met het event kinderen met een passie voor voetbal een onvergetelijke dag te bezorgen. Door een samenwerking met FOX Sports en de Eredivisie is het Voetbalfestival een uniek event waar kinderen hun idolen kunnen ontmoeten en zich uit kunnen leven in de vele voetbalwerelden. 

De doelstelling voor de tweede editie van het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival is een verdubbeling van het aantal bezoekers ten opzichte van het eerste jaar. 

Kun je het event omschrijven? 

De Jaarbeurs werd in samenwerking met FOX Sports, KNVB en de Eredivisie omgetoverd tot een waar voetbalwalhalla voor alle kinderen met een passie voor voetbal. Er was een grote variëteit aan voetbalactiviteiten, zoals het NK Panna Knock Out, KNVB NK 4X4 Straatvoetbal, talloze wedstrijdvormen waaronder beach soccer, meer dan veertig fun games zoals levend tafelvoetbal, snelheidsmeters en gateschieten, het NK Voetbal Mascotte, clinics met de mooiste panna's en de vetste tricks, de live loting van de KNVB Beker meemaken, op de foto met de schaal en je helden én handtekeningen scoren.

Niet alleen konden kids hun voetbalhelden uit de Eredivisie ontmoeten, ze konden het ook opnemen tegen spelers uit de Erdivisie. FOX Sports-gezichten Hélène Hendriks en Hans Kraay jr. presenteerden het podiumprogramma met eredivisiespelers, e-sporters, YouTubers Frank van der Slot en Paskie Rokus en straatvoetbalheld Soufiane Touzani. Door een combinatie te maken van zelf voetballen, voetballers ontmoeten, gamen én face-to-face YouTube-helden zien, heeft het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival een unieke mix neergezet van digitale media en voetbal om deze moeilijke doelgroep te activeren en een geweldige dag te bezorgen.

Welk bureaus (mediabureaus, reclamebureaus, event bureaus) waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

  • Vertigo 6: online marketing, influencerstrategie, socialmediamanagement en pr
  • Yellow Jersey: Online content creatie & strategie
  • Jaarbeurs: productie, organisator
  • FOX Sports: mediaproductie, mede-organisator
  • Eredivisie: mede-organisator
  • Edivisie: mede-organisator

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Traditionele paid-kanalen gaan het de komende jaren nog zwaarder krijg en. Platte advertentievormen verliezen hun geloofwaardigheid steeds meer en het traditionele marketingbudget verschuift de komende jaren naar vormen die er meer earned uitzien voor de consument: influencermarketing, native ad vertising, et cetera. Maar ook activaties die leiden tot direct resultaat gaan belangrijker worden in de marketingmix. Social- en owned-kanalen blijven de basis vormen van de geïntegreerde marketingcommunicatiemix. Waar we van origine werken voor partijen die games maken en uitbrengen, zetten we games steeds vaker in als medium en middel om jongeren te activeren. Gaming gaat als medium de komende tien jaar een grote vlucht nemen onder non-gamingmerken.

Welke media- en mediumtypes - zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen? 

Het festival heeft de potentie om kids uit het hele land te bereiken. Onze targeting was niet alleen gericht op kids (pull), maar ook op hun ouders (push). Hiervoor hebben we gekozen voor een combinatie van mainstreammedia in de vorm van televisie, out of home en printmedia (in samenwerking met Goal! en Panna magazine). Online media in de vorm van gerichte social-media-advertising, Google display advertising en YouTube-prerolls.

Naast advertising is content (events, posts, streams) op alle sociale platforms slim ingezet om gedurende een aantal maanden kids en ouders/begeleiders/trainers enthousiast te maken. Door verschillende initiatieven, zoals het NK Panna Knock Out, het KNVB NK 4X4 Straatvoetbal én de officiele live loting van de KNVB beker is er brede free publicity-output gerealiseerd op grote mainstreamkanalen, zowel online als offline. Het instagramkanaal is vertienvoudigd en gegroeid naar bijna 10.000 volgers!

Om kids rechtstreeks te benaderen hebben we populaire Instagram- en YouTube -influencers ingezet. Met online content wisten zij hun fans te enthousiasmeren en op het event zelf stonden zij klaar om hun grootste bewonderaars face-to-face te ontmoeten.

Wat waren de resultaten van het event? 

Het festival was een daverend succes en is ruimschoots verdubbeld in het aantal bezoekers! Daarmee heeft het festival haar belangrijkste doelstelling behaald. De tv-campagne, online campagne en social media content, in combinatie met pr resulteerden in een totaal mediabereik gegenereerd van meer dan 30 miljoen impressies.

www.vertigo6.nl
www.voetbalfestival.nl
www.foxsports.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2020. Heb je zelf een mooie case? Stuur hem dan in en maak kans op een award!

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie