[Cross Media Exploitant 2019] Lauren van der Heijden over De Persgroep
18-03-2019 11:48:16 Door: Saskia van Weert | Hits: 4665 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. We spreken met Lauren van der Heijden, Directeur Corporate Sales bij De Persgroep Nederland over waarom dit bedrijf de Cross Media Exploitant van het Jaar wil worden.

Kun jij De Persgroep introduceren?

De behoefte aan betrouwbaar en onafhankelijk nieuws is groter dan ooit. Bij lezers én bij adverteerders. Mensen worden overspoeld door nepnieuws en discutabele content en zoeken houvast: een bron die ze kunnen geloven en vertrouwen. Dat is wat de Persgroep biedt. Onze 1200 journalisten brengen dagelijks het nieuws via 166 merken onder de aandacht van meer dan 12 miljoen contacten. Echte mensen die echte media maken, gelezen door echte mensen.

Aandacht voor kwaliteit en de behoefte van lezers, kijkers en luisteraars is het vertrekpunt bij alles wat we ondernemen. We realiseren groei met nieuwe partnerships en overnames. En we blíjven vernieuwen. Het is de basis waarop de Persgroep zich heeft ontwikkeld tot het grootste en succesvolste mediahuis van Nederland, met drie plaatsen in de toptien van NOM Mediamerk en 2018: ADR Nieuwsmedia (1), de Volkskrant (4) en Trouw (8).

Vanwege ons betrouwbare imago, onze aanhoudende groei en omdat we durven te experimenteren, werken adverteerders en andere mediamerken graag met ons samen. We trekken hiermee ook jongere doelgroepen aan. Zonder ons basisproduct uit het oog te verliezen, investeren we continu in digitale innovatie. In journalistiek, in audio, online video, in marketing, advertising en online services.

Hoe onderscheidt De Persgroep zich op Cross Media-gebied van andere media exploitanten?

De Persgroep streeft ernaar elke dag de favoriete bestemming van alle mensen te zijn. Met merken en diensten die hen informeren, inspireren en gidsen in het dagelijks leven. Met nieuwsmedia zoals de Volkskrant, AD & de regiotitels en met services zoals Nationale Vacaturebank, Tweakers en Autotrack vormen de merken van de Persgroep een onafhankelijk baken van vertrouwen en inspiratie voor miljoenen Nederlanders. Onze online services helpen consumenten om moeilijke keuzes makkelijker te maken doordat ze overzicht, goede informatie en onafhankelijk advies bieden. De overname van Independer in 2018 past daar feilloos in. Independer was een waardevolle versterking van de digitale koers van de Persgroep en met de kennis van Independer krijgen de lezers en bezoekers een rijkere en relevantere ervaring.

Naast aandacht voor innovatieve elementen voor onze gebruikers zorgen we ook goed voor de bestaande producten en de vertrouwde inhoud waar mensen op rekenen. Dit geldt voor print, digitaal en radio. De kracht van de Persgroep zit hem in de liefde voor alle producten, de herkenbare kwaliteitsjournalistiek via alle platformen en een scherpe visie op de toekomst.

Welke stappen heeft jouw bedrijf gezet in 2018 op Cross Media-gebied?

Alle titels van de Persgroep innoveren op de manier die het beste bij hun specifieke rol en umfeld past. Zo loopt het AD voorop met video. Nieuw is het format De ochtend Show to go met bekende presentatoren als Jörgen Raymann, Lucille Werner, Hidde van Warmerdam en Fien Vermeulen. Een online show waarmee je je dag ontspannen kunt beginnen.

De nieuwe uitgave Volkskrant Editie is een sprong naar voren voor het lezen van de krant op digitale wijze. De redactionele artikelen zijn verrijkt met podcasts, verhelderende video’s en interactieve graphics om de feiten inzichtelijk te maken.

Daarnaast brengt de innovatieve Kubus-app van ADR Nieuwsmedia de gebruiker vier apps in één, alsof het een kubus is: vier verschillende ervaringen, zodat de lezer sneller vindt wat hem interesseert.

Nieuw op de advertentiemarkt is de propositie Xtra Social. Als eerste mediapartij in Nederland lanceerde de Persgroep in 2018 de oplossing waarbij merken hun social post kunnen doorplaatsen als advertentie bij de nieuwsmerken van de Persgroep. Zo krijgt een social post veel meer bereik. Jumbo plaatste de eerste succesvolle post om in te haken op de winst van Max Verstappen.

Op welke Cross Media-case van jouw bedrijf ben je trots?

KLM is een van onze vaste partners. We kregen een opdracht: zorg ervoor dat consumenten een breder palet aan Europese KLM-bestemmingen in overweging nemen voor hun volgende citytrip. Waarbij functionele inspiratie en het kwalitatief bereik onder lezers van Volkskrant en het AD het uitgangspunt zijn. De oplossing was Europa Onontdekt, een serie met reiservaringen in magazines, video en longreads met een verfrissende invalshoek. Krista Arriëns, bekend van onder meer RamBam, gaat op reis naar minder bekende steden, op zoek naar de leukste plekjes om te eten, te shoppen en je te laten verwonderen door architectuur of cultuur.

Voor de productie van de video’s zijn we een samenwerking aangegaan met EndemolShine. We vliegen heel Europa door. Er staan nu een aantal video’s live, over onder meer Bilbao, Hamburg, Zagreb, Manchester en Lyon, en er komt nog een hele reeks bij. KLM verkoopt significant meer vliegtickets naar bestemmingen die op deze manier zijn uitgelicht.

Harm Kreulen, directeur KLM Nederland: “Content is een goed middel om onze doelgroepen te prikkelen met tips en wetenswaardigheden over deze bijzondere steden. Na de start vorig jaar toonden de resultaten van de campagne dat wij op het goede pad zitten. We hebben er dus voor gekozen om dit partnership met twee jaar te verlengen.”

Hoe verzamelt en gebruikt jouw bedrijf data om zowel gebruikers als adverteerders beter te bedienen?

Met slimme nieuwe samenwerkingen bedienen we zowel onze lezers als onze adverteerders. De overname van Independer geeft ons data en content die ons verder helpen in de missie om consumenten te gidsen in het dagelijks leven.

Om adverteerders ook buiten ons eigen portfolio in hun behoefte te kunnen voorzien, zijn we afgelopen jaar een strategische samenwerking met RTL aangegaan. Met deze alliantie vergroten wij de mogelijkheden voor het opzetten van creatieve branded content partnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Zo hebben we meer creatieve kracht in huis om allround en crossmediaal campagnes uit te rollen. Doordat beide partijen hun digitale salesplatformen koppelen, worden data verkregen en gedeeld om nog beter in te kunnen spelen op de behoefte van de consument.

Met onze eigen Advertising Impact Monitor, waarin we inmiddels 1000 cases hebben, testen we de effectiviteit van een advertentie in print en online. Sinds 2018 doen we hetzelfde met branded content, vóór en na plaatsing. We maken voor adverteerders inzichtelijk of hun uiting effect zal hebben en waarom. Voor elk mediumtype hebben we een eigen benchmark opgezet en kunnen we adverteerders, zelfs branchespecifiek, advies geven.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn zich de komende vijf jaar ontwikkelen?

Met onze sterke merken, gezonde financiële positie en miljoenen dagbereik zijn wij als geen ander in staat om de behoefte aan meer content, kwaliteit, relevantie en innovatie vorm te geven. Wij zitten vol in een transformatie. Om lezers/kijkers/luisteraars én adverteerders het beste te bedienen, is de Persgroep altijd op zoek naar de beste partners in de markt. Samenwerking loopt als een rode draad door het bedrijf. Er zijn meerjarige strategische contentpartnerships met partijen zoals KNVB, NOC*NSF, Universiteit van Nederland en Ziggo Sport om aansprekende (video)content te bieden en meer advertentieposities te kunnen verkopen. Om adverteerders nog beter van dienst te zijn, zijn commerciële partnerships gesloten met mediapartijen zoals RTL en NDC mediagroep. De Persgroep had ook een leidende rol in de totstandkoming van NL Profiel. Samen met Sanoma en TMG realiseerden we een nieuwe tool om tot één transparante datastandaard te komen voor adverteerders en consumenten. Voordeel is dat het bestaand businessmodel stabiel is en we tegelijkertijd ook profiteren van de nieuwe digitale wereld. Voorbeeld is het merk AD, dat ook redactioneel nu echt digital first en zelfs video-first georganiseerd is. Ja nog steeds met liefde voor papier, maar startend met digitaal in het vizier.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Een tijdlang dachten de markt en wijzelf dat social een concurrent voor het nieuws zouden worden. De praktijk toont het tegenovergestelde. Social media blijken een enorme aanjager naar onze nieuwssites te zijn. Zij brengen niet-abonnees en losse lezers op de hoogte van boeiende verhalen uit onze nieuwsmerken die gelezen worden op elke moment en op elk device. Fakenieuws is een hot item. Door de snelle nieuwsverspreiding via social en mobiel, is duiding van wie het zegt essentieel. Onze nieuwsmerken hebben die kracht en geloofwaardigheid.

Dit geldt net zozeer voor het Umfeld van advertenties. Het maakt immers uit waar een communicatieboodschap staat. Dit is een oude mediawijsheid, die steeds relevanter wordt. Er zijn zoveel mediaplatforms, dat de consument steeds meer zoekt naar vertrouwde bronnen. Hierin ook weer de kracht van Cross Media. Juist onze printtitels versterken de waarde van onze digitale omgevingen en vice versa. Je hebt te maken met een mondige consument. De adverteerder zal zich daarnaar moeten richten, prettiger in het gebruik worden. Daar hebben wij als exploitant ook een rol in, door in gesprek te gaan met adverteerders. Aan de advertenties en Branded Content die deze kennis gebruiken, zien we dat het extra effect heeft.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Kwaliteit blijft het vertrekpunt bij alles wat de Persgroep onderneemt. Onze 3000 mensen werken met de laatste tools en technologieën om dagelijks ruim 12 miljoen Nederlanders te bereiken. Medewerkers die voelen dat zij werk doen dat er maatschappelijk toe doet. Die sturing geven aan nieuwe ontwikkelingen. En elke dag kiezen voor kwaliteit. De digitale merken groeien: AD heeft De Telegraaf ruim ingehaald in bereik en AD.nl en de regiosites zijn samen groter dan Nu.nl. Ook de nieuwsconsumptie van video groeit.

De Persgroep blijft groeien en investeren in nieuwe samenwerkingen, een gezond rendement en gedreven medewerkers. Wij zitten in de haarvaten van de samenleving, met de vinger stevig aan de pols van de tijdgeest, betrokken en nieuwsgierig.

De salesorganisatie werkt voortdurend aan nieuwe businessmodellen en adviseert adverteerders in samenwerking met media- en reclamebureaus liever hoe ze hun doelgroep het beste bereiken dan millimeters in de krant te verkopen. Adverteerders willen met de Persgroep aan de slag met branded content, samen iets doen op een event, ticketing, data, commerce. Christian van Thillo wéét wat het hart van een media-exploitant hoort te zijn: “Dat zijn de mensen die je media maken. It’s as simple as that.”

www.persgroep.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `