[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder
10-11-2020 10:34:23 Door: Saskia van Weert | Hits: 959 | Tags:

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Eigenlijk zijn mijn onderwerpen heel divers. Ik post veel over mijn privéleven, dan bedoel ik vooral mijn twee kinderen, maar ook veel over werk. Als ik een optreden heb gehad, laat ik mijn volgers graag zien hoe gezellig het was. Maar als ik heb gekookt, vind ik het ook leuk om mijn gerechten te laten zien. Verder post ik vaak over herkenbare dingen uit het dagelijks leven; de kleine en grote dingen die ik meemaak als jonge moeder. Het leuke is dat ik dat ook heel vaak als opmerking krijg in mijn DM's; dat het enorm herkenbaar is wat ik laat zien.

Hoe ziet jouw doelgroep eruit?

Als ik mijn doelgroep in één woord moet samenvatten denk ik aan gelijkgestemden. Ouders van jonge gezinnen, vooral vrouwen en daarmee dus in de leeftijd van 25 tot 35 jaar oud. Ik denk dat die groep procentueel het hoogst vertegenwoordigd is, al weet ik uit de statistieken dat mijn doelgroep eigenlijk heel breed is. Van jong tot oud en dat komt denk ik doordat ik dus ook over hele diverse dingen post.

Omdat ik me de afgelopen jaren met 2 Kleine Kleutertjes  en nu recent met Kleuterpop heb gefocust op muziek voor kinderen, maar vooral ook omdat ik zelf twee jonge kids heb, denk ik dat ik automatisch veel volgers uit die doelgroep heb aangetrokken. Omdat ik daarnaast ook nog regelmatig op het podium sta (of stond in verband met corona), heb ik ook uit de hoek van de Nederlandstalige muziek een doelgroep.

Wat kun je zeggen over jouw bereik?

Vooral dat het dit afgelopen jaar enorm is gegroeid! Gemiddeld bereiken mijn posts en Stories tegenwoordig honderdduizenden mensen en daardoor is het aantal mensen dat mij volgt ook explosief gegroeid. Ik heb in 2020 uitschieters gehad waarbij ik posts had die meer dan 600.000 mensen hebben bereikt.

Met welke merken heb jij in 2020 gewerkt?

Vooral met merken die geïnteresseerd zijn in gezinnen en kinderen. Denk aan incidentele samenwerking met bol.com, Haribo, Blueband, Nutella, Huggies enzovoort. In mijn ogen allemaal A-merken waar ik me goed mee kan identificeren en die voor mijn volgers ook als eerlijk overkomen. Daarnaast heb ik twee vaste samenwerkingen: met Herôme Cosmetics en terStal Familiemode.

Hoe bepaal jij met welke merken je in zee gaat?

Ik ga eigenlijk alleen in zee met merken die ik uit mezelf ook gebruik of zou kunnen gebruiken, of waar ik diensten van af zou nemen. Op die manier hoef ik me nooit anders voor te doen dan ik ben bij mijn samenwerkingen en kom ik altijd geloofwaardig over richting mijn volgers. Zo ben ik dus al jaren het gezicht voor Herôme Cosmetics en dat dragen we regelmatig uit via social media. Via leuke winacties of informatieve posts, zoals nu met handendesinfectie hou ik mijn volgers betrokken. Dit jaar is daar ook een vaste samenwerking met terStal Familiemode bijgekomen. Een keten van kledingwinkels die qua identiteit perfect aansluit bij mijn volgers en daarom dus ook bij mij.

Snappen adverteerders en bureaus inmiddels voldoende wat influencermarketing is en hoe je influencermarketing optimaal kunt inzetten?

Grotendeels wel! Vooral de merken waar ik het afgelopen jaar incidenteel mee heb samengewerkt, snappen goed de balans tussen marketing/reclame en de echtheid/geloofwaardigheid van degene met wie ze samenwerken. Mijn volgers zitten niet te wachten op platte reclame waarbij ik een product pontificaal in beeld houd en aanprijs. Juist een scène uit het dagelijks leven waarin ik een product gebruik of bepaalde kleding draag, zorgt voor betrokkenheid en daarom voor een goede marketing en uitwerking richting de doelgroep.

Over welke samenwerking in 2020 ben je erg tevreden?

Sinds augustus ben ik het gezicht van terStal Familiemode en heb ik mijn eigen collectie binnen de maandelijkse nieuwe items die ze uitbrengen. terStal staat voor betaalbare en hippe familiemode voor kids en volwassenen en dat sluit perfect aan bij veel van mijn volgers; ouders van jonge gezinnen. Omdat ik sowieso al vaak in de reacties en via DM's vragen kreeg over de kleding die ik draag op mijn posts en Stories op Instagram.

Hoe zie jij het merk Monique Smit zich de komende jaren ontwikkelen?

Gelukkig heb ik de luxe dat ik me op meerdere gebieden kan (en graag wil!) ontwikkelen. Als artiest wil ik vooral dicht bij mezelf blijven en dat is een combinatie van de volwassenenmarkt van Nederlandstalige volkspop en de kindermarkt via het verder uitrollen van het concept Kleuterpop.

Daarnaast blijf ik onverminderd actief op social media en geef ik mijn volgers graag een kijkje in mijn leven. Mijn kinderen worden ouder, dus dat ontwikkelt zich op een natuurlijke manier en wij zullen daar als gezin in meegroeien. Ik ben heel benieuwd welke merken zich daartoe aangetrokken voelen en welke samenwerkingen dit zal opleveren.

Verder hoop ik dat het snel weer mogelijk is om het land in te gaan en op te treden voor jong en oud, zodat ik ook dat weer actiever kan laten zien. Als mijn samenwerkingen als influencer net zo'n ontwikkeling doormaken als in 2020 dan denk ik dat ik een perfecte mix heb van offline en online werk.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is toch wel de lancering van Kleuterpop dit jaar. Ondanks de coronasituatie die toen ook al actueel was, heb ik de afgelopen zomer nog veel kinderen blij kunnen maken met (kleinschalige) optredens in het land. De muziek staat uiteraard op Spotify, YouTube enzovoort, maar ook op een cd die we in een kleurrijk boek hebben verpakt, met kleurplaten en alle songteksten. Ik hoop dat kinderen van alle leeftijden over een tijdje de liedjes van Kleuterpop kunnen meezingen en dat het in de donkere wintermaanden voor wat extra gezelligheid zorgt. Dan duiken we in 2021 gewoon weer de studio in voor nieuwe muziek en kan ik dat hele proces mooi delen met mijn volgers op Instagram.

Monique op social | YouTube: 5,61 K volgers | Instagram: 146 K volgers

www.moniquesmit.nl

Monique Smit is een van de influencers die zijn aangesloten bij Social Reblz. Het bureau heeft meer dan 10 jaar ervaring met invloedrijke makers en dagelijkse social content voor hun honderdduizenden volgers.

www.socialreblz.com

 

 www.demedia100.nl/deinfluencer50

 

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie