[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen
09-09-2019 11:02:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4268 | Tags:

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director van Wayne Parker Kent, het contentmarketingbureau van Telegraaf Media Groep.

Wayne Parker Kent begon als online uitgeverij, maar heeft zichzelf ondertussen getransformeerd tot content marketing agency. Een onafhankelijk bureau dat merken helpt hun marketingdoelstellingen te behalen door middel van content. Met hun strategische visie op content wisten ze de Content Marketing Award in de wacht te slepen. Die awards worden jaarlijks uitgereikt door het Content Marketing Institute; het platform opgericht door een van de grondleggers van contentmarketing, Joe Pulizzi.

Gefeliciteerd met jullie award! Kun je ons meer vertellen over de ingezonden case?

Dank je wel, we zijn er zelf ook erg blij mee. Natuurlijk! Android & You is een contentmarketingplatform dat we hebben ontwikkeld voor Samsung. Het electronicamerk wilde graag de merkperceptie van Android verbeteren. En er op die manier voor zorgen dat Samsung-telefoons populairder zouden worden onder consumenten en bestaande gebruikers trotser zijn op het hebben van een Samsung-apparaat.

We begonnen met een onderzoek waar we consumenten vroegen naar Android, en het besturingssysteem in combinatie met Samsung-telefoons en -tablets. Hieruit bleek dat het overgrote deel helemaal geen idee had dat Samsung-telefoons op Android draaien. Daarnaast was de mening over het besturingssysteem ook niet al te positief en was er veel onwetendheid over de expansieve mogelijkheden van Android en dus van Samsung-devices. Op basis van deze insights besloten we om niet te kiezen voor een grootschalige campagne met een hero video, maar juist te kiezen voor een hygienecontentstrategie.

Hoe hebben jullie deze strategie vervolgens uitgevoerd?

We onderzochten wat op Google de meestgestelde vragen van consumenten waren over Android en Samsung-telefoons en gebruikten deze zoekopdrachten als leidraad voor de content. We ontwikkelden Android & You, een contentplatform dat door middel van duidelijke how-to video’s antwoord geeft op deze vragen.

Door hygienecontent te gebruiken als branding tool realiseerden we een verandering in de perceptie van consumenten rondom Android. We verbeterden het merkimago van Samsung en veranderden gebruikers in trotse bezitters van een Samsung-apparaat, die weten dat hier een Android-besturingssysteem in zit.

Ondertussen zijn we enkele jaren verder en creëren we nog steeds nieuwe video’s bij de lancering van nieuwe Samsung-telefoons en tablets, en bij significante updates van Android.

Wat betekent het winnen van de award voor jullie?

Het winnen van de Best Multiyear Contentprogram Content Marketing Award is echt de kers op de taart. Het is de extra bevestiging dat campagnes en content niet altijd groot of flashy hoeven te zijn. En dat je dus ook succes kunt behalen als je de consument centraal zet en content creëert die relevant is voor hen. Nee, ik moet zeggen juíst als je dat doet behaal je successen.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer toch?

Nee, dat is waar. Maar naast inzichten door onderzoek en de behaalde resultaten van Android & You, hebben we de strategie ook kunnen gebruiken om andere merken te helpen. We noemen het zelf hygienecontent als branding tool. Met de komst van het mobiele internet zijn consumenten veranderd. Ze kunnen altijd en overal op zoek naar je merk en je producten. En stellen hier via search vragen over. Als je daar als merk zelf alle antwoorden op hebt... Dan dient deze strategie als een verlengstuk van je customer service en verbeter je tegelijkertijd je merkimago. De manier waarop we deze strategie uitvoeren, is natuurlijk altijd op maat en gericht op de specifieke doelstellingen van onze klanten.

Zo hebben we voor FedEx een wereldwijd contentplatform ontwikkeld met content die antwoord geeft op alle vragen over pakket- en postverzendingen. Daarnaast hebben we net de tweede reeks video’s voor KLM opgeleverd, die als doel heeft passagiers in hun boekingsproces van nog betere informatie te voorzien op het gebied van stoelkeuze, upgrades, en andere gemakken voor tijdens de vlucht zelf. Dit stimuleert upgrades en add-ons, waardoor de content ook dient als upsell tool. Ook zijn we voor een grote financiële instelling momenteel een flink aantal video’s aan het produceren die klanten moeten gaan helpen hun bankzaken zo goed mogelijk digitaal te regelen.

Wat ligt er verder nog in het verschiet voor Wayne Parker Kent?

Het voelt goed om ondertussen meerdere internationale merken te helpen met de organisatie van hun contentstrategieën. We zien echt veel ruimte om content voor hen te maken en in te zetten als graadmeter voor hun klanttevredenheid. Verder staan we op het punt om een internationaal contentplatform te lanceren voor een groot FMCG-merk, waarmee we onze afkomst als uitgever combineren met onze strategische visie. Een belangrijk onderdeel van dit platform is de introductie van een modern loyaltyprogramma. Het draait volledig om de klant; hun vragen en hun ideeën.

Helaas kan ik er nu nog niet veel over zeggen, behalve dat we nu op volle toeren artikelen, video's en social content aan het produceren zijn. Dit belooft heel wat te gaan worden en zien we als een blauwdruk voor toekomstige klanten die ook hun marketingactiviteiten willen inrichten met content.

www.wayneparkerkent.com
www.tmg.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie