[Interview] Nick Kalse van Outbrain: "Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers"
24-07-2020 18:23:00 Door: David de Jong | Hits: 881 | Tags:

Nick Kalse is Managing Director Netherlands bij Outbrain. We spreken hem over de activiteiten van zijn bedrijf, de lockdown, de situatie bij social media en de ontwikkelingen in de advertentiemarkt.

Kun je Outbrain introduceren?

Outbrain is 's werelds toonaangevende discovery en native advertentieplatform op het open web. We werken samen met duizenden premium publishers over de hele wereld, in Nederland met De Telegraaf, Omroep Brabant, Omroep Gelderland en vele andere partijen. Met Outbrain kunnen adverteerders via één enkel platform op de meest prestigieuze uitgevers verschijnen. Wij tonen continu nieuwe dingen (ontdekkingen) in de vorm van artikelen en advertenties gebaseerd op interesses van de consument, wat leidt tot een gepersonaliseerde ervaringen. We bieden verschillende vernieuwende formaten en technieken aan die adverteerders in staat stellen hun doelen en KPI’s te behalen. Dit doen wij door middel van het aanbieden van verschillende advertentieformaten en targeting-mogelijkheden, mogelijkheden tot het (geautomatiseerd) optimaliseren op conversie tot aan verschillende manieren om Outbrain in te kopen (managed, programmatic en self-serve).

Wat kan Outbrain dat andere partijen niet kunnen?

Met ons portfolio van verschillende formaten en targetingopties kunnen we aan elke marketingbehoefte voldoen. Ga je voor het creëren van awareness van je producten? Kies dan voor ons nieuwe carrouselformaat. Heb je een lange video en wil je gebruikers targeten die echt bewust kiezen voor het bekijken van de video? Kies dan voor ons Click-to-Watch videoformaat. Wil je omzet genereren voor Black Friday? Maak dan een tweedelige strategie met retargeting om de beste resultaten te behalen. Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers, een belangrijke laag naast de gebruikelijke targetingmogelijkheden. Bovendien bieden we een ongeëvenaard bereik: meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd, die de toonaangevende sociale platforms op veel belangrijke markten overtreffen in bereik.

Hoe zag jullie operatie eruit tijdens de maanden van de lockdown?

Omdat we volledig digitaal werken, is de operatie niet beïnvloed tijdens de lockdown. Ook voor de lockdown was Outbrain niet vreemd van (bijna) volledig digitaal werken en overleggen, iets wat ervoor heeft gezorgd dat Outbrain ook tijdens de lockdown flexibel kon blijven en zijn. Tijdens deze periode hebben we een aantal interessante trends gezien. Veel mensen vertrouwden in deze onzekere tijd op nieuwsuitgevers van hoge kwaliteit, dus we zagen een extreme groei van het verkeer op de sites van onze partners, vooral in de eerste weken van de lockdown. We verwachten dat er een duurzame trend uitkomt, in die zin dat veel jonge mensen traditionele media als een betrouwbare online bron hebben ontdekt en zullen blijven gebruiken. En er was een algemene verschuiving in de interesses van de consumenten. Onze categorieën “Home & Lifestyle”, “E-Commerce”, “Gaming” en “Fitness & Health” kenden een zeer sterke stijging van de interesses.

Algemeen wordt erkend dat de lockdown een enorme impuls is geweest voor digitalisering. Is dat een goede ontwikkeling voor Outbrain?

Wat reclame betreft, kan de lockdown de verschuiving naar digitale reclame die we de afgelopen jaren al zagen, versterken. Dit is niet helemaal nieuw, maar het kan een nieuwe boost krijgen doordat adverteerders het budget verschuiven naar nieuwe digitale kanalen. Interessant is ook de algemene trend waarbij bedrijven ook hun bedrijfsmodellen heroverwegen en nieuwe aanbiedingen opnemen. Autobedrijven, die traditioneel vertrouwden op de showroom-ervaring, hebben deze ervaring bijvoorbeeld overgebracht naar de digitale wereld of richten zich nu op het aanbieden van auto-abonnementsmodellen waarbij online aanmelden mogelijk is. Voorafgaand aan de crisis was Care by Volvo hierin de innovator en wellicht zien we steeds meer bedrijven overstappen op dit innovatieve model, waardoor de mobiliteit op lange termijn wordt weggenomen.

Een opmerkelijke ontwikkeling is dat media 2020 adverteerders social media beginnen te mijden. Hoe verhoudt zich dat tot de activiteiten van Outbrain?

We zagen altijd de waarde in onze premium partnerschappen met uitgevers. Uit ons onderzoek van eind vorig jaar, dus nog voordat de recente discussie begon, bleek dat deze over het algemeen als betrouwbaarder worden beschouwd en dat advertenties op premium-uitgevers ook eerder tot aankopen leiden. Premium-uitgevers hadden dus al een voordeel op het gebied van resultaat. Wat veel adverteerders zich nog niet hebben gerealiseerd, is dat er alternatieven zijn die vergelijkbaar zijn met de dominante sociale kanalen. Native Discovery is geëvolueerd van basis content aanbevelingen voor text-image naar een full-stack platform voor alle adverteerders, waardoor een gepersonaliseerde ervaring op het open web mogelijk is die goed is voor consumenten, en ook voor adverteerders. En het belangrijkste is dat het net zo gemakkelijk is om een schaalbare campagne op te zetten als op de sociale platforms met verschillende advertentie formaten.

Hoe belangrijk is innovatie in de propositie van Outbrain?

Aangezien het digitale landschap voortdurend verandert, is innovatie altijd de basis geweest voor ons bedrijf en zal het een belangrijke rol blijven spelen. Veertien jaar geleden was Outbrain een van de eerste echte native spelers en de afgelopen jaren zijn veel belangrijke innovaties geïntroduceerd, zoals het gehele bereik dat programmatic beschikbaar is, onze gepersonaliseerde Smartfeed (feed op het open web, direct onder het artikel bestaande uit nieuwe ontdekkingen in de vorm van artikelen en advertenties) en het Click-to-Watch-videoformaat. En we blijven spannende producten ontwikkelen. Onze nieuwe Smartad-app voor app-installatie is een speciaal formaat om app-installs stimuleren, met beoordelingen, CTA's en bewegende beelden in de vorm van geïntegreerde GIF's. Daarnaast zijn we van plan om een nieuwe premium, exclusieve advertentie-ervaring voor merken en bureaus te introduceren, gebruikmakend van Outbrain's in-article inventaris. Het brengt het beste samen uit sociale, display- en native-advertenties.

Hoe zie jij de advertentiemarkt zich in de tweede helft van 2020 ontwikkelen?

De rest van het jaar moeten we genoegen nemen met het 'nieuwe normaal', dus minder fysieke evenementen, beurzen en productpresentaties en meer digitale activiteiten. De enorme verschuiving van merken die zichzelf positioneren in de nieuwe sociale context en een standpunt innemen, kwam hier en daar in het verleden al naar voren en het zal spannend zijn om te zien of het deze keer voor een langere duur zal zijn. Voor Outbrain verwachten we onze groei in de markt voort te zetten en nieuwe advertentie-ervaringen te introduceren die ons bedrijf verder zullen versnellen.

www.outbrain.com

Dit interview verscheen eerder in het Cross Media Jaarboek 2020, hét crossmediale online boek dat hoort bij de Cross Media Awards.

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie