[Interview] Roger Verdurmen over Sanoma SYNC
14-03-2019 11:35:00 Door: Marianna Beets | Hits: 2501 | Tags:

Sanoma Media introduceerde onlangs haar nieuwe full-service marketingcommunicatiebureau Sanoma SYNC. We spreken met Roger Verdrumen, Concept & Strategy Director bij Sanoma over dit initiatief.

In welke opzichten is Sanoma SYNC meer dan de optelsom van Head Office en Performance & Branding Solutions?

Sanoma SYNC is een werkelijk full-service marketingcommunicatiebureau binnen Sanoma. Onze gecombineerde slagkracht stelt ons in staat marketingcommunicatie in de vorm van branded content en advertising inclusief activatie uit te rollen over zowel paid, shared als owned media en te optimaliseren per kanaal en titel. En dat is uniek. Sanoma SYNC maakt cross context maximaal relevante branded content. Gebaseerd op data en gemaakt door vakmensen. Bovendien ontstaat er meer en nieuwe creativiteit nu we de creatieve en strategische professionals in verschillende disciplines van marketing-communicatie bij elkaar hebben gebracht

Wat was de aanleiding om verschillende onderdelen samen te voegen tot Sanoma SYNC?

De wens van de adverteerder. De juiste verdeling van marketingbudgetten is steeds ingewikkelder omdat het aantal middelen en mogelijkheden enorm is toegenomen. Sanoma SYNC is opnieuw een stap om kennis en vaardigheden te bundelen om met al die middelen en media het optimale voorstel te maken. Gebaseerd op kennis door data in de meest brede zin van het woord. Met vakmanschap ten aanzien van het creëren van content, optimale distributiemogelijkheden en de perfecte aansluiting bij vertrouwde context. Zowel Paid (onze bladen en platformen) als shared (onze social kanalen, influencers) en owned context (custom magazines en online platformen gebouwd voor de adverteerder met sterke content). 

Wat is de propositie van Sanoma SYNC naar adverteerders?

Cross Context Communication. Er wordt wel eens gezegd Content is King en distributie is Queen maar dat is op zijn minste onvolledig. Context is minstens zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker. Zeker nu de consument de afzender van boodschappen kritischer beoordeelt. Onderzoek toont aan dat adverteren in een vertrouwde context het advertentie-effect verhoogt. Ook weten we uit onderzoek dat de interesse voor de content veel groter is, wanneer deze logisch past in zijn omgeving. Met het grootste bereik online en in magazine print kunnen wij deze propositie waarmaken.

Wat gaan de 300 redacteuren van Sanoma voor SYNC doen?

Content maken is een vak. Onze redacteuren hebben jarenlange ervaring met het maken van content voor bijvoorbeeld Libelle, Nu.nl en Ouders van Nu. Zij kennen hun lezers heel goed en weten hoe zij de doelgroep via hun merk moeten aanspreken. Die kennis hebben zij verkregen op basis van ervaring en natuurlijk de grote hoeveelheid data die we binnen Sanoma over onze doelgroepen hebben en nog steeds vergaren. Zij weten welke koppen van artikelen de lezer het meest aanspreken, op welke onderwerpen het meest wordt gereageerd en welke momenten het meest effectief zijn. Deze waardevolle kennis stellen we beschikbaar voor onze relaties.

Welke rol spelen influencers bij jullie marketingactiviteiten?

Een grote rol, mits ze voor de vraag van de adverteerder de juiste oplossing zijn. In deze tijd kun je er niet omheen dat influencers daadwerkelijk een hoge mate van invloed hebben. Ze zijn door hun sterke band met hun volgers dan ook vaak onderdeel van de plannen die wij ten behoeve van onze relaties ontwikkelen. Daarvoor werken we samen met The Hub om de relaties met de influencers te managen en ze op hun vakmanschap en betrouwbaarheid te screenen. Wat influencermarketing via Sanoma extra aantrekkelijk maakt is dat wij, mits de context dat toestaat, de aansluiting vinden met onze titels en daarmee het bereik van influencers verveelvoudigen. 

Wat gaat Sanoma SYNC met data doen?

Data (in de meest brede zin van het woord) is voorwaarde voor de communicatie die wij maken. Het betreft door onderzoek verkregen kennis van doelgroep en lezer maar ook kennis van gedrag op ons netwerk. Zo levert ons topic model ons inzicht in belangstelling voor onderwerpen, kennen wij koopgedrag (via Scoupy) en hebben wij data uit nog veel meer bronnen. Al deze kennis gebruiken wij enerzijds om inzichten te vergaren en betere concepten te bedenken, ook als het een concept betreft dat alleen tot leven komt in de context van de adverteerder zelf zoals bij brand publishing. Anderzijds gebruiken wij die kennis om de concepten die wij maken beter te kunnen targeten en retargeten en zo campagnematige doelstellingen te halen.

Wat is het laatste nieuws?

Sanoma organiseert op donderdag 4 juli een groot evenement voor onze relaties: de Media Summer Sessions. Het thema Content in Context wordt dan verder belicht middels keynote sprekers, workshops en muziek, geheel in festivalstijl.

Lees ook: Sanoma introduceert full-service marketingcommunicatiebureau Sanoma SYNC

www.sanoma.nl/sync

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie