[Interview] Sanne Konings en Bregje van Iperen: Influencers van Femmefab zijn autoriteiten op hun eigen gebied
08-02-2022 09:20:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 6475 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Sanne Konings, Commercial Director en Bregje van Iperen Operational Director van influencer marketing agency Femmefab.

Dag Sanne en Bregje, kun jullie Femmefab introduceren?

Jazeker! Femmefab is een influencer marketing agency in hartje Amsterdam. We zijn een team van negen vrouwen dat zich dagelijks richt op de vrouwelijke doelgroep. Vanaf de mooie locatie in De Hallen zoeken wij de match tussen merken en influencers door middel van strategie, advies en creatie. We zijn al ruim twaalf jaar de vertrouwde (influencer)partner voor veel klanten. Onze klanten variëren van mediabureaus en marketingbureaus tot direct met de merken zelf.

Hoe ziet de doelgroep eruit wat betreft influencers en de mensen die ze bereiken?

Het Femmefab portfolio bestaat uit zo’n 30 vrouwelijke influencers, niet heel verrassend dat de doelgroep van de influencers dan ook gemiddeld 90 procent vrouwen zijn. Waar de meeste influencers jaren geleden begonnen zijn als beautyblogger of fitgirl, zijn ze door de komst van hun kids uitgegroeid tot mommy influencers: nu onze grootste core doelgroep. Zij delen hun ups én downs rondom het moederschap, maar bereiken met hun passies ook de categorieën lifestyle, health, beauty en/of fashion. Naast de moeders bereiken we dan ook nog vele vrouwen binnen deze genoemde categorieën over heel Nederland en België.

Iedere influencer is een autoriteit op zijn eigen gebied, ze hebben hun eigen community gecreëerd. Deze groep enthousiaste, betrokken en trouwe volgers komt graag terug voor de tips, advies, weetjes, herkenning of gewoon puur vermaak.

Hoe zetten jullie influencers in voor merken en hoe zorg je ervoor dat het eindproduct voldoet aan de wensen van de klant?

Voor een succesvolle influencer-campagne staat op nummer één: het vinden van de juiste selectie influencers die passen bij het merk. Dat lukt altijd aardig; want wij kennen onze influencers door en door, van de leeftijd van de hond tot onbekende allergieën tot guilty pleasures op elk gebied. Maar ook overleggen we zeker samen met de influencers of het merk/product past bij de waarden en de levensstijl.

Tevens denken we na over de juiste strategie en content creatie: het is van belang om de campagne op de juiste manier, onder de juiste doelgroep én op het juist moment te plaatsen. Voor de strategie van Femmefab zijn hierbij awareness, engagement en conversie belangrijke factoren voor een campagne.

Met de klant bepalen we de doelstelling en stemmen we de briefing af. Hierin adviseren we de klant om te focussen op één effectieve boodschap. Dit vormt de essentie om relevant te zijn en zoveel mogelijk volgers te vermaken en te informeren met de content. Door de influencer vrijheid te geven bij het maken van de content creëer je authentieke, maar ook creatieve content. Dit zorgt uiteindelijk ook voor het succesvolste eindresultaat.

Kortom, als agency denken wij op voorhand al met onze kennis en ervaring mee met merken op elk mogelijk gebied binnen de campagne (inhoudelijk, creatief en strategisch) om een succesvol eindproduct neer te zetten.

Wat maakt jullie influencers aantrekkelijk voor adverteerders?

Zoals eerder al even aangekaart, richten de meeste influencers zich op de moeder-doelgroep. Moeders zijn een hele interessante groep voor veel adverteerders, ze zijn constant en hebben thuis vaak een beslissende factor als het aankomt op de aankopen. Ze zijn veel online en zijn daar op zoek naar goede adviezen en tips. Onze mommy’s delen content over het moederschap en nemen hun volgers mee in hun leven. Ze staan dicht op de doelgroep, waardoor ze een vertrouwde positie als vriendin hebben ingenomen. Dit betekent dat alles waar ze zich mee associëren – producten, diensten, overtuigingen – ook voor hun volgers interessant is. Door hun persoonlijke karakter, autoriteit en geloofwaardigheid kunnen de influencers de betrouwbaarheid van je merk verhogen.

Maar wat de Femmefab-influencers nog meer aantrekkelijk maakt, is de aandacht voor hoge kwaliteit, maar ook kwantiteit, waarbij de engagement bovengemiddeld ligt. Daarnaast zijn ze kritisch als het aankomt op samenwerkingen, om hun eigen geloofwaardigheid te waarborgen. Ook doen ze vaak ongevraagd wat extra, puur uit enthousiasme. Het liefste wat ze doen, is creatief meedenken voor campagnes. Nou, wat wil je nog meer als merk zijnde!

En wat maakt adverteren aantrekkelijk voor de influencer zelf, behalve dat het ze geld oplevert?

Natuurlijk is de financiële bijdrage het belangrijkst. Hierdoor kunnen ze hun volgers dagelijks van content voorzien. Maar doordat de influencer een samenwerking aangaat met een merk, gaat het adverteren natuurlijk veel verder dan enkel een reclamebord zijn. Het gaat ook om de connectie en het opbouwen van een relatie tussen influencer en merk, om samen een bepaalde boodschap naar buiten te brengen. Door de mogelijkheden die een klant kan bieden, kunnen er heel creatieve campagnes tot stand komen, denk aan een kledingcollecties ontworpen door een influencer of een grote winactie of kortingen te delen. Hierbij kan de influencer haar doelgroep entertainen of iets extra’s geven. Maar daarnaast bieden influencer-campagnes ook de mogelijkheid om als influencer deel te nemen aan bijvoorbeeld het laden van een impactvolle, grotere maatschappelijke boodschap.

Het doel van de influencers is ook om hun doelgroep te kunnen inspireren en adviseren door tips te geven. Hier kunnen commerciële campagnes bij helpen; denk aan nieuwe productinnovaties van luiers of een nieuwe duurzaam sportkleding merk onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk helpen de advertenties van influencers ook om iemand te kunnen helpen, hiermee relevante informatie te delen, een steentje bijdragen aan, iemand blij te kunnen maken, waar grote behoefte aan is onder de doelgroep.   

 

Waarom zijn influencers (soms/vaak) relevanter voor een merk dan traditionele marketing-uitingen zoals advertenties in tijdschriften of op televisie?

Influencers worden gezien als een vertrouwd persoon, ze kunnen je product of merk overtuigend aanprijzen uit eigen ervaring. Het is die betrouwbare vriendin – geen ‘Wij van Wc Eend’. Vanuit je eigen merk vertellen waarom jouw product zo goed is, dat werkt niet meer. Je wilt dat anderen dit verhaal vertellen. De consument moet hieruit zelf een conclusie trekken en dat neem je eerder aan van iemand die oprecht enthousiast vertelt over een merk, in plaats van het merk zelf.

Want eerlijk, wie geloof jij meer: een betrouwbare vriendin of een reclameboodschap op tv? Influencers zijn echte mensen zoals jij en ik en dit is één van de belangrijkste aspecten van influencermarketing. De tijd van saaie persberichten, platte print advertenties of tv-reclames met modellen, acteurs of beroemdheden met uitgewerkte scripts, is voorbij.

Wat is het laatste nieuws?

Wegens de groeiende vraag naar videocontent vanuit klanten, hebben wij zeker een leuk laatste nieuwtje! Wij gaan namelijk een strategische samenwerking aan met een TikTok-agency. TikTok-advertising zal vanaf nu ook onderdeel worden in onze contentstrategie. Met deze vernieuwende vorm van adverteren kunnen we nog beter inspelen op nieuwe doelgroepen en creaties.

En nog iets! Naast de Nederlandse markt, zijn we ook de Belgische markt aan het veroveren. Wij spelen steeds meer in op de vraag vanuit klanten om onze influencerstrategie door te trekken naar België. Inmiddels hebben wij de nodige kennis van deze markt opgedaan in ons buurland en hebben wij hier ook een kwalitatieve poule van influencers opgezet met wie wij samenwerken.

Blijf ons volgen voor het laatste nieuws en verdere ontwikkelingen.  

 

Femmefab.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.femmefab.nl
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans
[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen
[Interview] Chris Riemens: Als je de mannen in Nederland wilt bereiken, dan kun je eigenlijk niet om FHM heen
[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie