
[Interview] Marko van Kampen en Michel Palmen over Just Another Network
Onder de naam Just Another Network is Just Another Media Company gestart met een medianetwerk voor en door de generaties Y en Z. We spraken Marko van Kampen, één van de initiatiefnemers van Just Another Network en Michel Palmen die benoemd is tot Agency Director van Just Another Network
Michel Palmen: Sinds december 2018 werkte je bij ViacomCBS Networks Benelux (toen nog Viacom International Media Networks Benelux) en zette je ViacomCBS Advanced Marketing Solutions op met veel enthousiasme. 2,5 jaar later ben je weg. Hoe gaat het bij ViacomCBS Benelux en waarom heb je dit van origine grote Amerikaanse mediabedrijf verlaten?
Michel Palmen: Ik heb een hele mooie tijd gehad bij ViacomCBS en ben hen dankbaar dat ik Advanced Marketing Solutions heb mogen neerzetten met een aantal mooie cases. De reden dat ik de overstap maak is gedreven vanuit een kans en mijn geloof in de jongeren propositie van Just Another Network.
Marko van Kampen: Sinds November 2016 werkte je bij DPG Media als Creative Director en bracht destijds Makers Channel (thans MyChannels) in. Er zijn veel ontwikkelingen bij DPG Media gaande. Waarom koos je er voor weg te gaan?
Marko van Kampen: Allereerst zat de missie erop; dat was video op de kaart zetten binnen DPG Media en MyChannels integreren. Toen Creatief Directeur geworden en in die hoedanigheid ruim twee jaar geleden een jongeren propositie voor DPG Media ontwikkeld. Echter, een startup traject binnen zo’n grote organisatie is erg lastig.
DPG Media is een prachtig bedrijf, maar ook een olietanker. Zeker met het overgenomen deel van Sanoma Media Netherlands erbij. Dus hoeveel kans en geduld krijg je als venture binnen zo’n groot bedrijf. Daarom uiteindelijk besloten met een aantal partners zelf de handschoen op te pakken en dit mediabedrijf onafhankelijk in de markt te zetten. Maar we komen elkaar wel weer tegen. DPG Media is een hele mooie club, waar ik ontzettend veel heb geleerd. En heb ook tegen Erik Roddenhof en Erik van Gruijthuijsen gezegd dat ze over 3 jaar weer een bod kunnen doen, lossen ze in een keer hun jongerenproblematiek op ;-)
Hoe is het idee van Just Another Network ontstaan en kunnen jullie het uitleggen?
Marko van Kampen: Zoals hierboven benoemd. Het kwam echt vanuit een gemis in het DPG Media van toen. Er werd geen echte effort gedaan de generaties Y en Z te binden. Toch 5,5 miljoen Nederlanders die ook op zoek zijn naar goed en betrouwbaar nieuws, alsmede entertainment content. En dat is geen onwil, maar de organisatie is er niet op ingericht. En dat geldt voor vrijwel alle traditionele media. Daarom is het goed dat een club ervaren ondernemers samen met een jonge nieuwe talentvolle lichting makers aan een eigen jongeren media huis gaat bouwen, los van bestaande conventies. Het canvas opnieuw beschilderen zeg maar.
Michel Palmen: De inzichten van Just Another Network kloppen: veranderende mediaconsumptie en -behoefte door jongeren, de audience gap van de traditionele partijen en de mogelijkheden die convergentie in het digitale domein bieden voor platformen en merken. De ambitie is groot om dit netwerk uit te breiden met nieuws- en meer entertainment platformen. Commercieel zetten we onze deur open voor merken om creatief samen te werken met onze makers en gebruik te maken van ons jongerenbereik, kennis en -data.
Waarom deze naam?
Marko van Kampen: We hadden twee namen. De oude mannen voorkeur was degene die wat meer uitdagend was. Maar onze jonge achterban koos echt voor Just Another brand naam; jezelf minder serieus nemen en vooral niet te pretentieus zijn. Er wordt al genoeg geschreeuwd. En bovenal: je kunt lezen de zoveelste of net even anders, aan de markt wat we zijn.
Waarom worden jullie een succes?
Marko van Kampen: Omdat we echt een behoefte invullen. Aan makers zijde, adverteerderszijde, en vooral kijkers zijde. Het is tijd voor een mediabedrijf dat zich volledig focust op die jonge doelgroepen. Zonder oude businessmodellen of legacy die traditionele media nogal eens in de weg zit. De kern is een generatie jonge diverse publishers, schrijvers, opiniemakers en creatief talent. Zij vullen ons bedrijf in. Wij - de oude garde zeg maar - ondersteunen en faciliteren. Het is daarmee echt een hele andere aanvliegroute. Media vanuit een startup mentaliteit. Daarbij willen we journalistiek ook weer aantrekkelijk maken voor en door jongeren. Helemaal nu uit onderzoek is gebleken dat ze juist minder vertrouwen lijken te hebben gekregen in de grote media het afgelopen jaar. We focussen namelijk ook echt op kwaliteit en inhoud. De platforms die we hebben overgenomen, leunen nu vooral op snel nieuws en viral content. Daar willen de komende periode journalistiek aan toevoegen. Daar zullen we binnenkort meer over naar buiten brengen.
Michel Palmen: Succesvolle jongeren platformen en social media kanalen bij elkaar brengen, geeft meer dan een centraal sales loket voor het cumulatieve bereik; het is een netwerk van makers en specialisten, influencers, data- en conversie intelligentie, marketing strategen en meer. De energie die vrijkomt als je deze mensen verbindt en met elkaar laat werken, is ongekend. Just Another Network gelooft in branded entertainment met een sterke editorial rol. We werken vanuit publishing brands die diep geworteld zijn in jongerencultuur waardoor we commerciële integraties authentiek maken. Ons interne agency wil de geloofwaardige interface zijn tussen makers, merken en generatie Y&Z. En het succes zit ‘m in het feit dat deze niche, geen niche meer is…
Wie zijn jullie concurrenten?
Marko van Kampen: Denk dat vooral de grote sociale netwerken een enorme kracht blijven. En denk ook de influencers markt zelf. We moeten met elkaar werken om in de markt een vuist te kunnen maken en niet alleen kijkers binden, maar ook adverteerders. Dus zijn andere namen in het speelveld bereid om zich aan te sluiten en/of samen te werken.
Michel Palmen: we zijn een netwerk en geloven in de kracht van samenwerken. Maar als je het vanuit ad spend perspectief bekijkt zijn we ervan overtuigd dat ons organisch bereik op onze digitale platformen en social kanalen in combinatie met een editorial context, waardevoller is dan social advertising. In dat opzicht zijn Facebook en Google onze grootste concurrenten...
Jullie hebben samenwerkingen met RUMAG, VKMag, ParraTV, Axed, Daily Buzz en anderen. Zoeken jullie meer samenwerkingen? Met welke soort partijen?
Marko van Kampen: We zijn in gesprek met meerdere platforms en grote social accounts. Ook zullen eigen (nieuws)titels worden gelanceerd. We denken dat we doordat we aan de voorkant de titels maximaal laten renderen door te investeren in technologie, samen content ontwikkelen, data-minen en aan de achterkant krachten bundelen, dat we snel en efficiënt kunnen groeien. Zeker ook de agency tak waar Michel Palmen leiding aan geeft, zal namens al deze platforms de markt ingaan en een breed en professioneel verhaal kunnen vertellen. Dat is iets wat de meeste platforms en accounts niet zelf in huis hebben. De som der delen is echt vele malen groter dan individueel doorgaan.
Just Another Network is een activiteit van Just Another Media Company. Wie zijn de eigenaren daarvan?
Marko van Kampen: Dit is een buy and build initiatief van media-ondernemers, platform eigenaren en investeerders. Hierin zitten als founders naast Marko van Kampen en Fares Masharawi onder andere ook Danny Membre (RUMAG) en Ferdi Buijsrogge (DGI, RUMAG). Daarnaast zijn Humberto Tan (RTL Nederland) en Kees de Koning (TopNotch) non-executive founders. Zij zullen talent ondersteunen en hun kennis en kunde met betrekking tot media en jongerencultuur inbrengen. Om de plannen te financieren is groeikapitaal opgehaald bij een groep informal investors - onder andere Bert Habets (ex CEO RTL Nederland en RTL Group), Valentijn Bras (Scoupy), Ralph de Vries (onder meer Wasteless) - en twee venture capital firms, waaronder DGI Ventures.
De afgelopen tijd is vooral consolidatie aan de orde in de (digitale) mediawereld. Ook Talpa Network zal onderdeel van RTL Nederland worden met bijvoorbeeld hun S1-netwerk; RTL Group heeft We Are Era (voorheen Divimove en daarvoor RTL MCN). Hoe zien jullie deze consolidatie-ontwikkelingen?
Marko van Kampen: Een logische ontwikkeling en ook eentje die al speelde toen ik nog bij DPG Media zat. Ik weet niet of het voor de markt nu zoveel beter wordt, want minder outlets, maar denk voor ons media netwerk een goede ontwikkeling want wij bieden ineens een ander loket. En ik denk dat door de toch wel te ontstane duopolie van de NPO en RTL Nederland (inclusief activiteiten Talpa Network) meer euro’s aan digital zullen worden besteed. Dan zijn wij een logische partner.
Michel Palmen: Consolidatie is aan de orde van de dag en in dat opzicht zetten wij ook in op de kracht van een netwerk. Het grote verschil zit wat ons betreft in onze ambitie om onderdeel te zijn van de dagelijkse content behoefte van jongeren; dat betekent veel entertainment vanuit credible publishing brands, maar ook nieuws en journalistiek. Een belangrijke pilaar is om branded entertainment authentiek en geloofwaardig in te vullen vanuit het hart van jongerencultuur. Dat kan alleen als je werkt met de opinieleiders van morgen en een positie opbouwt in de key categorieën van jongerencultuur: muziek, lifestyle, sport, fashion, gaming enzovoorts.
Hoe kijken jullie aan tegen de regelgeving omtrent branded content en influencers en de ontwikkelingen daarbij?
Uiteraard zullen wij voor onze commerciële partners 100 procent compliant zijn met de Nederlandse regelgeving en juichen transparantie met betrekking tot commerciële samenwerkingen juist toe.
www.justanothermediacompany.com
www.justanothernetwork.com
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie