[Column] Renée Sommer: Gezelligheid kent wél tijd
10-06-2021 10:54:51 | Door: Saskia van Weert | hits: 641 | Tags:

Afgelopen jaar was er logischerwijs meer aandacht voor interne communicatie. In eerste instantie vooral voor de broodnodige informatieoverdracht. Maar juist de chit chat bij het koffieapparaat houdt een organisatie bij elkaar. We hebben gezelligheid nodig. Hoe gaan we dat doen in de toekomst?

Vorig jaar onderzocht Tanja van der Lippe, hoogleraar aan de universiteit van Utrecht, wat het verband was tussen thuiswerken en de productiviteit. Nou, dat bleek dik in orde, we waren thuis zelfs productiever dan op het werk. Dat verbaasde mij niets. Al zit je op je werk de hele dag te tikken als een razende, toch besteed je ook altijd tijd aan even kletsen, lief en leed delen, advies vragen aan een collega en vergaderen. Thuis doe je dat ook, maar met veel minder verschillende collega’s en alles korter en sneller. Wat mij ook totaal niet verbaasde, was dat die productiviteit alleen hoger was als wij maar een deel van de werktijd thuis werken. Als we alleen maar thuis werken, zakken het tempo en – vooral – de motivatie langzaam in.

Mensen hebben behoefte aan verbinding. Met collega’s. Met hun bedrijf. Ze willen voelen dat ze bij een groep horen. Dat ze gezien worden. Dat ze gewaardeerd worden. We zijn inmiddels wel zo gewend aan digitaal vergaderen dat we ook wel een praatje maken voor- of achteraf, maar dat is niet hetzelfde als elkaar echt spreken. Al was het maar omdat non-verbale communicatie veel moeilijker te lezen is als je elkaar eendimensionaal ziet. Voordat je het weet ben je het wij-gevoel kwijt. En laat dat – zegt ook Tanja van der Lippe – nu heel belangrijk zijn voor het succes van een bedrijf.

Mij verging het precies zoals de werknemers uit het onderzoek. Ik werkte me in eerste instantie een slag in de rondte. Met veel plezier. Maar na een jaar was het een beetje op. Ik miste mijn collega’s, ik miste ‘de zaak’. Mijn werkgever had gelukkig door wat belangrijk was (nee, ik word hier niet extra voor betaald). Ze stuurde ons cadeautjes, harten onder de riem, liet collega’s een maandelijkse digitale nieuwsbrief maken. Die ging over de stand van zaken op het werk, nieuwe collega’s, nieuwe klanten, maar er zaten ook grappige filmpjes in die maar vaag verband hielden met ons werk. Ik vond het troostrijk. Dat ik niet helemaal in mijn eentje zat te kloten, maar nog steeds deel uitmaakte van dit bedrijf.

Het ligt voor de hand dat we de komende periode veel thuis blijven werken. Heerlijk aan de ene kant. Want geen reistijd, geen afleiding, Bach erbij (N=1) en gáán. Aan de andere kant dat gevaar: dat je wel doet wat je moet doen, maar ongemerkt losgezongen raakt van je werkgever. Dat is het moment dat medewerkers omvallen, dat ze besluiten weg te gaan of dat ze gewoon minder gemotiveerd zijn om hard te werken. Omdat werk dan alleen maar werk is. Werkgever, daar gáát je productiviteit, kennis en continuïteit!

Dit is een pleidooi voor contact. Fysiek, maar ook anderszins. Elk bedrijf heeft belang bij verbinding tussen medewerkers en organisatie. Daar kun je als leiding veel aan bijdragen. Faciliteer de omgang tussen collega’s – juíst ook met die collega’s van andere afdelingen. Zorg voor live-ontmoetingen, maak een digitale nieuwsbrief, entameer online koffiepraatjes van een halfuur tussen kleine groepjes medewerkers. Of … waarom niet – maak een personeelsblad, digitaal of analoog. Het kost wat, maar het levert ook op: collega’s die zich gezien voelen en die weer gevoel krijgen bij hun bedrijf. Loyale, gemotiveerde medewerkers lopen net een stapje harder. Good old gezelligheid. De smeerolie van je bedrijf.

Renée Sommer is contentmanager bij MPG

www.mpg.today

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie