Value Zipper: 6 x hoe influencermarketing te gebruiken
15-09-2020 15:15:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 658 | Tags:

Influencermarketing wordt steeds populairder. De media-experts merken dan ook dat ze steeds vaker de vraag krijgen: Moeten we niet iets met influencers doen? 

We spreken met experts uit de mediabranche:

 

“Influencermarketing wordt veelal omschreven als een vorm van social media-marketing, waarbij influencers worden ingezet om producten of diensten te promoten. Dit kan een langetermijnsamenwerking met een persoon zijn, of je hebt een campagnematige samenwerking/one-off.” Bij allebei maak je gebruik van het bereik van de desbetreffende influencer.

Vraag je af of de inzet van influencers past bij je merk of doel

De experts geven aan dat het belangrijk is om goed te kijken of influencer marketing past binnen je ecosysteem. Je hebt je massamedia en je journey ingericht. Met wat er waar en wanneer moet gebeuren en welke mediatypes daarbij passen. Influencer marketing moet in dat totaal verhaal wel passend zijn en een toevoeging zijn aan je doelen. 

Brandfit: past de influencer bij jouw merk?

Deelt de influencer de normen en waarden van jouw merk en past hij/zij bij het DNA van het merk?  Vragen die belangrijk zijn om jezelf te stellen bij de inzet van influencers. Door hier zorgvuldig mee om te gaan wordt de samenwerking authentieker en daarmee geloofwaardiger. De experts geven aan dat sinds een aantal jaren de influencers zelf ook kritischer worden. Zij zijn tenslotte hun eigen merk, wat ze goed moeten beschermen, willen ze dit nog meerdere jaren doen. 

Geloofwaardigheid

In het verlengde van brandfit ligt geloofwaardigheid. Hoe beter de match, hoe geloofwaardiger de content van de influencer voor jouw merk. “Kijk daarnaast ook naar eerdere samenwerkingen van de influencer. Een influencer kan prima verschillende huidverzorgingsmiddelen pushen. Weinig mensen gebruiken maar 1 merk. Maar binnen 3 maanden 2 verschillende televisiekastjes aanprijzen, is niet geloofwaardig.”

Zorg dat het onderdeel is van je totale mediamix

Zoals de experts zeggen: “Influencers kunnen gezien worden als een apart medium type”. Het is dan dus ook van belang dat het onderdeel is van je totale mediamix. Het losstaand inzetten van influencers zal niet zorgen voor het effect waar je op hoopt.

Weet met wie je in zee gaat

Mira de Mönnink: “Ik vind de inzet van influencers altijd spannend. Je moet niet vergeten dat het mensen zijn waarmee je werkt. Het is één keer gebeurd dat we een samenwerking hebben opgezet met een influencer en dat rond dezelfde tijd negatief nieuws over deze persoon naar buiten kwam. Dat wil je natuurlijk niet. “Influencers zijn ook maar mensen, check dus goed met wie je in zee gaat en wat hun achtergrond is.” 

Bepaal wat voor samenwerking je aan wilt gaan

Ga je een korte of lange termijn samenwerking aan? Joep van der Laan: “Bij lange termijn samenwerkingen spreken we over influencer marketing. Denk aan een brand ambassador program. Hierbij wordt de influencer meer als marketingtool ingezet. Lange termijn biedt tevens voldoende optimalisatie mogelijkheden.  Korte, vaak campagnematige, samenwerkingen worden meer gezien als influencer advertising. Hierbij kunnen meerdere influencers tegelijk worden ingezet die voor een piek aan aandacht zorgen."


Lees ook:

Value Zipper: Branded Content, de huidige stand

www.valuezipper.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie