[Value Zipper] Meedoen aan hypes: zinvol of onzin?
01-07-2022 11:10:05 | Door: Saskia van Weert | hits: 911 | Tags:

Er duiken in de wereld van technologie steeds nieuwe dingen op waar je als marketeer of andere mediaprofessional al dan niet iets mee moet. Value Zipper vroeg vijf media-experts naar hun mening over hypes.

De vijf deskundigen zijn:

 

Van socialmediaplatforms als TikTok en Clubhouse tot podcasts, virtual reality, metaverse, NFT en blockchain. Moet je altijd eraan meedoen?

Past de hype bij de boodschap?

Anita Hoebe: “Zelf adviseer ik mijn opdrachtgevers om bij alle hypes even pas op de plaats te maken en te kijken of de hype goed past bij de boodschap die je hebt als merk. Te toetsen aan de doelgroep en doelstellingen. Neemt het een logische plek in je strategie? Het moet toegevoegde waarde hebben binnen je totale plan.”

Birgit Coenen: “Als merk moet je een relevant idee of sterk verhaal bedenken en bekijken hoe je dat groot kan maken. Hypes kúnnen daarbij helpen. Een hype is vaak een middel om je verhaal te vertellen of groot te maken, het staat nooit op zichzelf. Het belangrijkste is om er als merk voor te zorgen dat het relevant is wat je doet. In algemene zin zou ik zeggen: hypes altijd uitproberen, want je leert er heel veel van”

Daniël Kok: “Wat mij betreft ligt dat heel erg aan het merk. In ons vak is een bepaalde dosis opportunisme prima, het past bij een ondernemende mindset. Inhaken en inspelen op trends of hypes laat zien dat je de tijdsgeest aanvoelt. Je ziet wel vaak dat bepaalde hypes en trends door merken worden gebruikt als aandachtstrekker of een vorm van retoriek. Het ziet er tof uit als je als merk (succesvol) meelift op een hype, maar ik geloof er over het algemeen niet zo in.”

Altijd meedoen met hypes!

Elias Reinheimer: “Ja, ik zeg altijd meedoen. Dat is waarschijnlijk een onpopulaire mening. Vaak wordt gezegd: ‘het is niet groot genoeg’. Of: ‘als merk zijn we nog niet zo ver’. Maar als dat je instelling is, ga je er ook nooit meer komen. Ik vind dat je je als merk moet verdiepen in de wereld en in je doelgroep. Je wilt als merk onderdeel zijn van de cultuur, in plaats van om de cultuur heen adverteren. En daar proberen we als mediaprofessionals bij te helpen.”

Joost Geurtsen: Meedoen met een hype moet geen doel op zich zijn. Het moet bijdragen aan de perceptie van een merk, of de juiste oplossing zijn voor een vraagstuk dat je hebt. Ik denk dat het onderdeel is van het dagelijks bestaan van elke marketeer om de markt bij te houden, te zien waar de markt in z’n geheel naartoe beweegt. Daarbinnen heb je dingen die opkomen en weer gaan. Het is belangrijk dat je als merk een overkoepelende strategie hebt.”

Dit artikel is een samenvatting, het gehele artikel lees je op de site van Value Zipper.

www.valuezipper.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie