Nieuws.
De bereidheid om te betalen voor online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen
23-07-2021 | 17:24:00
De groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws is in 2020 flink gestegen. Josefien Zwetsloot, commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media legt uit hoe zij daarnaar kijkt
Nederlandse nieuwsmedia onderzoeken gezamenlijk beheer van het uitgeversrecht
13-07-2021 | 12:06:00
Een groot aantal Nederlandse uitgevers onderzoekt de mogelijkheid om een gezamenlijke exploitatie van het uitgeversrecht op te zetten, Dit in reactie op het op 7 juni 2021 ingevoerde uitgeversrecht die als Europese richtlijn van kracht is geworden
NRC Vandaag met afstand best beluisterde podcast van Nederland
01-07-2021 | 17:07:00
De podcast NRC Vandaag is de best beluisterde podcast van Nederland. Dit blijkt uit de eerste podcastmeting van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO)
[Onderzoek] Digital News Report 2021: coronacrisis zorgt voor toename nieuwsgebruik, interesse en vertrouwen
23-06-2021 | 16:11:00
Het coronavirus bepaalt al een meer dan een jaar de nieuwsagenda en geeft het media- en nieuwsgebruik in 2020 en 2021 een boost. Ongeveer één kwart van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder geeft aan dat hun persoonlijk leven als gevolg van het virus sterk is veranderd
Rennie Rijpma per 1 juli 2021 hoofdredacteur AD
22-06-2021 | 13:47:00
Rennie Rijpma is per 1 juli 2021 door DPG Media benoemd tot algemeen hoofdredacteur van het AD. Een selectiecommissie van redactie en directie denkt dat zij het AD en vooral AD.nl in een volgende fase van groei en verbreding zal brengen
Mediahuis benoemt Xavier van Leeuwe als CEO Digital Marketplaces
10-06-2021 | 15:53:00
Xavier van Leeuwe, Director Consumers bij Mediahuis Nederland, is per 1 september 2021 benoemd tot CEO Digital Marketplaces bij Mediahuis groep. Hij volgt daarmee Paul Verwilt op
BDU Media neemt elf huis-aan-huiskranten over van DPG Media
09-06-2021 | 13:55:00
BDU Media neemt per 1 september 2021 elf huis-aan-huiskranten over van DPG Media. Het gaat om Bennekoms Nieuwsblad, Biltsche Courant, De Rijnpost, Ermelo’s Weekblad, Huis aan Huis Elburg, Huis aan Huis Oldebroek, Harderwijker Courant, Nunspeet Huis aan Huis, Nieuwsbode Zeist, Rijn en Veluwe en Stad Wageningen.
Talpa Network verkoopt het ANP aan Chris Oomen
28-05-2021 | 13:24:00
Talpa Network verkoopt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) aan Chris Oomen, voormalig topman van zorgverzekeraar DSW
Nederlands nieuwsmedia presteerden in 2020 boven verwachting
26-05-2021 | 12:22:17
De Nederlandse nieuwsmedia hebben in het coronajaar 2020 boven verwachting gepresteerd. Dat blijkt uit het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia over 2020. De nieuwsbedrijven speelden in op de sterke informatiebehoefte van de burger
Mediahuis voegt online advertentienetwerk van NDC Mediagroep samen
20-05-2021 | 00:03:42
Het online advertentienetwerk van NDC Mediagroep is samengevoegd met dat van Mediahuis. Het online bereik van NDC Mediagroep in de Noordelijke provincies (gerekend in aantal pageviews) wordt daarmee ruim drie keer zo groot. Tegelijkertijd verlaagt NDC Mediagroep zijn tarieven
NDC Mediagroep behoudt huis-aan-huis kranten
19-05-2021 | 23:57:51
NDC Mediagroep blijft de uitgever van 33 nieuws- en weekbladen in Noord-Nederland. Dat heeft de directie besloten. Het besluit volgt op een onderzoek naar de toekomst van de lokale bladen. Aanleiding hiervoor zijn de aanhoudend dalende advertentie-inkomsten
DPG Media verkoopt huis-aan-huiskranten aan Rodi Media, Kontakt Mediapartners en Em. de Jong/Telstar Mediagroep
18-05-2021 | 14:35:00
DPG Media verkoopt het merendeel van haar huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen, waaronder Rodi Media, Kontakt Mediapartners, Em. de Jong/Telstar Mediagroep
[Onderzoek] DPG Media: aandacht was, is en blijft belangrijk
05-05-2021 | 10:39:00
Aandacht was, is en blijft een belangrijk thema. Dit blijkt uit onderzoek dat DPG Media samen met Newcom Research & Consultancy heeft gedaan in het eerste kwartaal van 2021
Hans Nijenhuis stopt als hoofdredacteur van het AD
30-04-2021 | 14:35:00
Hans Nijenhuis stopt per 1 juli 2021 als algemeen hoofdredacteur van het AD. Hij blijft wel verbonden aan de redactie van het AD
Mediahuis Nederland benoemt Boaz Shkolnik tot Director of Advertising
29-04-2021 | 14:27:00
Boaz Shkolnik is per 1 mei 2021 benoemd tot Director of Advertising van Mediahuis Nederland. De huidige Manager Digital & Agencies volgt hiermee Slaven Mandic op, die Mediahuis verlaat om over te stappen naar het home-decobedrijf Casa
Beau van Erven Dorens presenteert jubileumshow AD 75 Live
28-04-2021 | 12:24:00
Op 29 april 2021 presenteert Beau van Erven Dorens een jubileumshow vanwege het 75-jarig bestaan van het Algemeen Dagblad
AD viert 75 jarig bestaan met campagne
16-04-2021 | 16:05:00
Het Algemeen Dagblad bestaat 75 jaar. AD start met een campagne en op de daadwerkelijke verjaardag, op donderdag 29 april, vindt er een digitaal event plaats
[Interview] Madelon Fortuin (NRC): Podcast geeft een ongekend engagement
13-04-2021 | 13:55:00
Madelon Fortuin is Commercieel Directeur bij NRC. De nieuwsuitgever manifesteert zich naast online en in print nu ook nadrukkelijk in audio met NRC Audio app, de overname van de radiozender Sublime en de lancering  van audio-uitgeeftak Audiohuis
Facebook Accelerator start met LINDA., FD en RTV Horizon
08-04-2021 | 14:14:00
Facebook Accelerator start met tien Benelux-deelnemers, waaronder LINDA., het Financieele Dagblad en RTV Horizon. De deelnemende uitgeverijen krijgen negen maanden ondersteuning bij het genereren van online omzet en bij het werven en behouden van nieuwe lezers
[Interview] Gerard van den Broek (De Ondernemer/DPG Media) over trends die vooral online zijn
02-04-2021 | 19:27:00
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer. We spraken met hem over de laatste ontwikkelingen bij De Ondernemer, trends, De Ondernemer Academy en de zakelijke doelgroep als adverteerder
Bouw Mediavaert-kantoor DPG Media van start
02-04-2021 | 14:26:00
De bouw van het hoofdkantoor van DPG Media in Duivendrecht is gestart. De Mediavaert komt in OverAmstel te staan, in het gebied dat aan wordt geduid als Amstel Business Park Zuid. De bedoeling is dat alle onderdelen van DPG Media vanaf 2023 hier zetelen
Zaterdagmagazine AD wordt Mezza
25-03-2021 | 12:43:00
Het zaterdagmagazine van AD en de regionale titels van DPG Media krijgt een andere naam en heeft een opfrisbeurt gekregen. Het blad gaat verder als Mezza en ligt zaterdag bij meer dan een miljoen abonnees op de deurmat
NRC komt met uniform logo en lanceert audio-uitgeeftak Audiohuis
24-03-2021 | 13:04:00
NRC lanceert een uniform logo bij alle journalistieke producten. De merknamen NRC.Next en NRC Weekend verdwijnen daarbij; de aanduiding NRC Handelsblad blijft wel bestaan. Onder de naam Audiohuis lanceert NRC zijn eigen productie-unit van audiocontent
DPG Media: stijging in omzet en winst 2020
19-03-2021 | 17:13:23
DPG Media heeft in 2020 stijging in zowel omzet als winst gerealiseerd. De Belgische mediagroep behaalde een omzet van 1,77 miljard euro 8 procent omzetstijging. Het bedrijfsresultaat steeg naar 254 miljoen euro, een stijging van 31 procent. De ebitda-winst bedroeg 339 miljoen euro, een stijging van 31 procent
Vice komt met video-interviews in Kiezen met Vice
25-02-2021 | 16:35:00
Vice komt in de aanloop naar de verkiezingen met een serie video-interviews en redactionele content omtrent lijsttrekkers. Daarmee wil Vice kandidaten voor de verkiezingen antwoorden laten geven op kwesties die jongeren belangrijk vinden
Mediahuis: forse omzet- en resultaatgroei in 2020
25-02-2021 | 12:17:00
Mediahuis heeft in 2020 een forse omzet- en resultaatgroei gerealiseerd. De omzet steeg met meer dan 15 procent naar 990,5 miljoen euro. Het operationeel resultaat verdubbelde bijna naar 121,9 miljoen euro en het nettoresultaat verviervoudigde bijna naar 58,6 miljoen euro
Facebook heft Australische nieuwsblokkade op
24-02-2021 | 16:14:00
Facebook heft de blokkade op het delen van Australisch nieuws en het beschikbaar stellen van nieuws in Australië op. De Australische regering heeft toezeggingen gedaan over de in voorbereiding zijnde wet over techgiganten die moeten betalen voor nieuws
Facebook en Instagram doen Australië in de ban
18-02-2021 | 12:06:00
Op Facebook en Instagram kan geen Australisch nieuws meer gedeeld worden. Internationaal nieuws en Australische overheidsinformatie is niet meer toegankelijk in het land. Hiermee reageert het bedrijf op aankomende Australische wetgeving
[Interview] Marc Reineman: NDC mediagroep bereikt 81 procent van de mensen in het noorden
11-02-2021 | 11:13:17
Marc Reineman is Sales Director bij de NDC mediagroep. Het grote regionale mediabedrijf is gevestigd in het noorden van het land en heeft roots die teruggaan tot 1752. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over het crossmediale bedrijf
Google gaat via News Showcase betalen voor Australisch nieuws
10-02-2021 | 13:44:00
Alphabet is in Australië gestart met het nieuwsplatform News Showcase waarbij nieuwsuitgevers betaald worden. De moedermaatschappij van Google doet dat in de hoop dat ze niet hoeft te betalen voor het doorlinken naar Australische nieuwsartikelen
Mediahuis Groep bundelt advertentieverkoop in Mediahuis Connect
09-02-2021 | 09:51:06
Mediahuis lanceert Mediahuis Connect; een mediacombinatie van De Telegraaf en alle onder de Mediahuis Groep vallende Nederlandse regionale merken. Hiermee biedt Mediahuis adverteerders het gemak om via één centraal loket de verbinding te maken met heel Nederland.
RTL Nieuws en Jinek verslaan gezamenlijk verkiezingen op RTL4
05-02-2021 | 18:26:00
RTL Nieuws en de talkshow Jinek verslaan samen de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Dat doen ze bij het RTL Verkiezingsdebat, maar ook bij tot Jinek & RTL Nieuws: De Strijd om de Kiezer omgedoopte talkshow en de uitslagenavond
Talpa Network komt met online platform De Dag dat het weer mag
05-02-2021 | 17:52:00
Talpa Network heeft een online platform gelanceerd: De Dag dat het weer mag. De redacties en de makers van onder meer Radio 538, Radio 10, Hart van Nederland, Shownieuws en LINDA. werken samen om kleine lichtpuntjes te brengen
DPG Media, BDUmedia, Rodi Media en Telstar Mediagroep starten advertentieplatform
15-01-2021 | 15:01:00
DPG Media, BDUmedia, Rodi Media en Telstar Mediagroep zijn onder de naam AdLocal een gezamenlijk platform gestart voor adverteerders. Daarmee worden 37 huis-aan-huis-uitgevers vertegenwoordigd
NRC Media publiceert journalistiek jaarverslag 2020
05-01-2021 | 11:26:49
NRC Media heeft haar journalistieke jaarverslag 2020 gepubliceerd. Daarin beschrijft het mediabedrijf hoe het in het coronajaar 2020 invulling gaf aan haar journalistieke missie
Qmusic en NU.nl komen met eigen radionieuws
23-12-2020 | 11:55:00
Qmusic en NU.nl komen met eigen radionieuws op Qmusic. De nieuwslezers van Qmusic Anne-Marie Rozing, Fien Vermeulen en Anton Griep werken vanaf januari 2021 samen met de redactie van NU.nl
[Column] Wilbert van der Heijden: Journalistiek, corona, ethiek; Doosjes, herpak juist nu!
22-12-2020 | 15:40:00
Ik word steeds gelukkiger. Steeds krijg ik als de deurbel gaat en de postbode weer verpakte doosjes aanreikt, een vreugde-injectie. De inhoud is mij vaak al bekend
Het Uur van NRC: 2020 was hét succesjaar voor betaalde kwaliteitsjournalistiek
16-12-2020 | 13:18:00
Kwaliteitsjournalistiek en de meerwaarde van een sterk nieuwsmerk in het huidige medialandschap stonden centraal tijdens de eerste rechtstreekse uitzending van Het Uur van NRC
[Onderzoek] Datageletterdheid steeds belangrijker voor journalisten in opleiding
11-12-2020 | 18:46:00
Meer aandacht voor datageletterdheid in opleidingen journalistiek kan de kwaliteit van de dagelijkse berichtgeving in media structureel verbeteren. Dat stellen Joris Boonen en Mark Pluymaekers, auteurs van het boek Kwantitatief onderzoek voor journalisten: verantwoord nieuws maken
Worldcom: zorgen over werkgelegenheid in Europese journalistieke en mediasector
11-12-2020 | 17:29:00
Mensen uit de journalistieke en mediasector in Europa hebben blijvende zorgen over werkgelegenheid. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Young Professionals van het pr-netwerk Worldcom Public Relations Group heeft uitgevoerd naar de impact van de coronapandemie op hun werk en de toekomst van de sector