[Column] David de Jong: Reclameban The Guardian verstandig?
30-01-2020 14:58:00 | Hits: 1488 | columnist: David de Jong | Tags:

The Guardian heeft aangekondigd de in zijn optiek milieuvervuilende fossiele bedrijven te weren. De krant, die in handen is van een trust, heeft al eerder een wat activistische houding aangenomen met betrekking tot klimaatverandering, wat de krant als klimaatalarm aanduidt. Buiten Nederland is het in bepaalde markten veel vanzelfsprekender dat kranten een uitgesproken meningen hebben en die actief uitdragen in hun kranten. In het meer gepolariseerde Verenigd Koninkrijk past dat ook in het kiesstelsel, waarin slechts plek is voor enkele politieke partijen.

Dat een krant nu ook actief in haar advertentiebeleid politieke opvattingen meeneemt, is relatief nieuw. Want waar begin je en waar eindig je als je je zo opstelt?
Kleinere energiebedrijven die daadwerkelijk met groenere energie werken, zijn hierdoor ook niet meer welkom, in het kader van alles of niets weren. Volledig groen zijn is uiteindelijk nu nog een utopie. Gaat The Guardian dan ook automerken, reisorganisaties die vliegtuigen gebruiken, supermarkten die vlees en melk verkopen, alle fabrikanten die plastic gebruiken, weren? De grootste vervuilers zijn bovendien de landbouwbedrijven. Kortom het heeft iets selectiefs, hypocriets om alleen de bedrijven in fossiele brandstoffen te weren als men zegt milieubewuste reclamepolitiek te willen hanteren.

En zijn er echte schone alternatieven voor olie en gas? Electra. En dat moet worden opgewekt. Waar komt dat anno 2020 uiteindelijk vandaan? Met windmolens en zonnepanelen redden we het niet, we zijn er nog simpelweg zover nog niet. Dit nog los van het interessante gegeven dat letterlijk door politieke beslissingen op de grens tussen Nederland en Duitsland aan de Nederlandse kant men van het gas af moet en aan de andere kant aan het gas gaat, omdat het juist minder vervuilend zou zijn in de Duitse optiek. Ook hier zit in het verlengde van het reclamebeleid iets hypocriets.

Terug naar het reclamebeleid. Want waar begin je en eindig je als om politieke redenen reclame wil weren. Het klinkt sympathiek. We gaan geen advertenties meer accepteren van bedrijven die bezig zijn direct of indirect mensenrechten te schenden. Maar ja, weet je of de goedkope kleding al dan niet in Bangladesh door kinderen wordt gemaakt? De chocolade die iedereen graag eet niet door moderne slavernij tot stand is gekomen? Of het bedrijf dat uiteindelijk onderdeel is van een conglomeraat dat ook wapens levert aan Saoedi-Arabië uiteindelijk dat gewoon steunt? Na de Tweede Wereldoorlog is men in de loop der tijd heel flexibel omgegaan met bepaalde bedrijven die bloed aan hun handen hadden. Later kwam uit wat de daadwerkelijke achtergronden zijn van bedrijven gedurende 1933-1945, zoals Bertelsmann, BASF, BMW, Oetker, Deutsche Bank, Bayer of Mitsubishi om er maar enkele te noemen. Al die bedrijven bestaan uiteindelijk gewoon en hebben geen problemen gehad te adverteren ook niet in tijden dat hun bedrijven om hun mensenrechtenverleden onder vuur lagen.

Normaal gesproken dienen overheden op te treden tegen mensenrechtenschendingen en onacceptabele praktijken. Bij tabaksreclame is dat gebeurd. Ook in de kledingindustrie is iets gaande aangaande mensenrechten.

Uiteraard is het aan uitgevers zelf hoe ze omgaan met adverteerders, maar het heeft in sommige gevallen iets van voor eigen rechter spelen als men heel selectief bedrijven weert. Daarnaast onderstreept in het geval van The Guardian het niet-onafhankelijk zijn van de krant.

---

David de Jong is redacteur bij het Nederlands MediaNetwerk.

www.nederlandsemedianieuws.nl
www.marketingreport.nl

 

Lees ook:

08-01-2020 | [Column] David de Jong: Serious Request op NPO 3FM voorbeeld mislukte strategische keuzes NPO
24-09-2019 | [Column] David de Jong: GigaNet van VodafoneZiggo: nog meer van hetzelfde?
22-08-2019 | [Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?
03-07-2019 | [Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?
18-06-2019 | [Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder
12-06-2019 | [Column] David de Jong: Politiek durft niet te kiezen inzake NPO

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie