[Column] Wilbert van der Heijden: Hoe het lokale sufferdje de regionale journalistiek redt
13-01-2020 10:18:00 | Hits: 5705 | columnist: Wilbert van der Heijden | Tags:

Altijd deed ik neerbuigend over het huis-aan-huisblad. Heel stom, maar ik kon het plaatselijke sufferdje met zijn nepjournalisten die de achterkant van ronkende advertentiepagina’s volschreven niet als volwaardige journalistiek zien. Vol overtuiging plakte ik de Nee/Nee-sticker op mijn brievenbus. Ook stom, maar hoe kon ik de verkwisting van papier beter een halt toeroepen dan door ongeadresseerd drukwerk te weren uit mijn brievenbus?

Pas afgelopen maanden sloeg bij mij de gamechanger toe. Ik begeleid voor het Bedrijfsfonds voor de Pers, dat tegenwoordig het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heet, een overlevingsproject van een grote uitgeverij van huis-aan-huisbladen. In de startfase brulde ik nog als niet mis te verstane waarschuwing: jullie zijn geen journalisten! De lezers van deze columns weten ondertussen wel hoe fel ik uit de hoek kan komen als de journalistiek wordt bedreigd. Maar deze groep, bestaande uit advertentieverkopers, marketeers en een verdwaalde journalist, knikte begrijpend. Ik merkte toen al dat ze mij niet als vijand wilden zien. Dat we in een half jaar tijd zelfs beroepsvrienden zouden worden, kon ik toen nog niet vermoeden.

Al snel brainstormden we iedere week heel agile en kwamen we met kleine experimenten tot steeds betere inzichten. Zo ontdekten we dat het onderling uitwisselen van nieuwtjes als cement werkt om een buurtgevoel te ervaren. De bedoeling van het project was om te onderzoeken of bewoners bereid zijn te betalen voor nieuwtjes uit de buurt, want dat was waar de huis-aan-huisbladuitgever aan wilde verdienen. Waarom zou ik als journalist blokkeren dat er tegen betaling buurtnieuws gesleten wordt aan wijkbewoners? Ik vind het een verbetering dat steeds meer lagere overheden (gemeentes, provincies en waterschappen) hun betaalde pagina’s uit de huis-aan-huisbladen terugtrekken. Ze huren steeds vaker zelf journalisten in en storten soms grote sommen geld in stimuleringsfondsen om via onafhankelijke artikelen de lokale gemeenschap te informeren.

Het zou een win-win-situatie opleveren als je de bestaande infrastructuur van een huis-aan-bladuitgeverij kunt inzetten om de lokale nieuwsuitwisseling te stimuleren. Zeker nu de inkomsten van huis-aan-huisbladen dramatisch teruglopen. Uit analyses blijkt dat adverteerders andere podia zoeken. In het hele land gaan lokale sufferdjes failliet. En als klap op de vuurpijl zorgt het toenemend aantal Nee/Nee-stickers op de brievenbussen dat het draagvlak nog verder wegvloeit. Een blad als City, dat door de oud-hoofdredacteur Sjuul Paradijs in de regio Amsterdam wordt verspreid, is door de gemeente verplicht om tenminste voor tien procent lokaal nieuws op te nemen. Wordt daar niet aan voldaan, dan mag City niet meer als ongeadresseerd drukwerk in de brievenbus worden gestopt.

Is het dus slim om van de huis-aan-huisbladen een journalistiek medium te maken?

Mijn voortschrijdend inzicht wordt ook versneld door de recente reuring bij huis-aan-huisbladuitgevers. VIA-uitgeverij in Noord-Limburg verving deze maand zijn sufferdjes door in acht regionale edities van het dagblad een op woensdag verschijnende pagina met streeknieuws op te nemen. De Echo kreeg in het Amsterdamse verspreidingsgebied te weinig journalistieke waardering en verdween eind vorig jaar van de markt. Hyperlokale uitgaven als De Brug in Amsterdam-Oost en Bijlmer&Meer overwegen in dat gat te springen door de frequentie op te voeren.

Wat maakt huis-aan-huisbladen nu zo belangrijk? Vooral in niet-stedelijke gebieden zorgen ze voor het broodnodige cement in de samenleving. Ze houden de lokale nieuwsuitwisseling op gang en bevorderen het bij elkaar horen van de bewoners. 43 procent van de bevolking heeft interesse in lokaal nieuws. En meer dan de helft daarvan gebruikt de huis-aan-huiskrant als informatiebron.

Een niet onbelangrijke ontwikkeling versterkt mijn standpunt om hyperlokaal nieuws meer te waarderen. In personeelsadvertenties worden nu journalisten geworven met omschrijvingen als Content Strategy Manager, contentproducer en Impact Producer. Een goed signaal. Journalisten zullen er aan gaan bijdragen dat hun publicatie de doelgroep ook echt beroert. Win-win!

---

Wilbert van der Heijden coacht en traint hoofdredacteuren en redactiechefs en is skillcoach bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Tevens is hij eigenaar van www.focusgrid.nl.

www.wilbertvanderheijden.nl
@wilbertvdhdeb

 

Laatste 10:

09-09-2019 | [Column] Wilbert van der Heijden: Koop eens een blootblad!
11-06-2019 | [Column] Wilbert van der Heijden: Hoe journalistiek overleeft
16-01-2019 | [Column] Wilbert van der Heijden: Gratis lunch bij fakebook 
28-09-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Bewijs je bekwaamheid
30-07-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Waar is de journalist nu het waterschap verzuipt?
17-04-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Help de freelancer ook de aftercrisis door
08-01-2018 | [Column] Wilbert van der Heijden: Lachen, grommen en leren van Trump
19-09-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Kim Kardashian of Parijs?
05-07-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Blijmakende chaos, daar word je toch vrolijk van?
01-05-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Gezonder met filmpjes

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie