[Forum] Joël Darius: Wat is de toekomst van het mediumtype folder?
03-03-2019 18:01:00 | Hits: 3859 | columnist: Joël Darius | Creatief Strateeg NDC mediagroep | Tags:

Wat is de toekomst van het mediumtype folder? De vraag op zich is al fout. We moeten ons helemaal niet bezighouden met mediumtypen. De macht ligt tegenwoordig bij de consument. Die bepaalt wanneer en in welke vorm hij content wil hebben. Als we niet vragen hoe we onze doelgroep van dienst kunnen zijn, doen we iets verkeerd.

Als we de behoeften van onze doelgroep analyseren, houdt de folder waarschijnlijk wel een functie. Wie heeft er belangstelling voor folders? Is dat iemand die behoefte heeft aan koopjes? Die bewust boodschappen doet? Een moeder met een doorsnee gezin, die goed op haar uitgaven moet letten? Van die doelgroep willen we weten: wat voor functie heeft de folder voor jou? Waar heb je behoefte aan? Hoe kunnen wij daarin zo goed mogelijk voorzien? Koester de behoeften die er zijn!

Waardevolle informatie delen

Folders zijn meestal gevuld met productaanbiedingen, bedoeld om een sense of urgency te creëren. Dat is een oud spelletje. Terwijl vergelijkbare vormen van communicatie, zoals een weekblad, een bepaalde relevantie bieden. Bijvoorbeeld door lokaal nieuws te verschaffen, afgewisseld met commerciële communicatie. Waarom geven we mensen die de moeite nemen om folders te lezen, niet iets dat waardevoller is? Laten we wat minder op prijs focussen. Laten we informatie delen; vertellen waarom ze dat product in die ene winkel zouden moeten kopen. Welke toegevoegde waarde die winkel heeft, waarbij het vooral gaat om de mensen die er werken. Mensen doen namelijk nog steeds liever zaken met mensen.

Aankoopbarrières

Door ons te richten op de folder als medium, kunnen we last krijgen van tunnelvisie. Doe alles om het voor je consument zo makkelijk mogelijk te maken en focus dus op het weghalen van aankoopbarrières. Welke rol heeft de folder dan in je totale communicatiemix? Zet je je folder alleen in PDF online? Of maak je gebruik van de voordelen die online biedt, zoals een video, meer informatie of mogelijkheden tot interactie? En als de consument dan overgaat tot een bezoek, aankoop of welke call-to-action je ook hebt ingebouwd, zorg er dan voor dat de rest van je organisatie hierop is ingesteld.

Het gaat om het product, niet om de winkel

Folders zijn een vorm van push-communicatie. Toen de folder op zijn piek zat, waren er minder alternatieve mogelijkheden om informatie tot je te nemen. Die luxepositie zijn folders allang kwijtgeraakt. Als ik geen folders meer krijg, zoek ik de informatie gewoon zelf op. Sterker nog, ik zoek niet vanuit een bepaalde winkel, maar vanuit een product of behoefte. Klanten hechten steeds minder waarde meer aan de winkel en meer aan de merken die ze verkopen. Als ik sportschoenen nodig heb, kijk ik niet bij een specifieke winkel, maar tik ik ‘sportschoenen’ of mijn favoriete merk in en weet ik meteen waar ze in de aanbieding zijn.

Van product-gedreven naar content-gedreven

Als merk of winkelketen probeer je een band met je doelgroep op te bouwen. Wat je wilt is dat je doelgroep het product dat jij verkoopt (de aanbieding), koppelt aan een behoefte (budgetgericht inkopen). De folder moet dan ook van product-gedreven naar meer content-gedreven gaan. De toekomst van het mediumtype ‘ de folder’, dat is de vraag niet. De vraag is: wat is de behoefte van de consument?

Joël Darius is Creatief Strateeg bij NDC mediagroep

www.ndcmediagroep.nl

 

Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de toekomst van folders.

Dat forum staat hier


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie