
[Interview] Gerard van den Broek (De Ondernemer/DPG Media) over trends die vooral online zijn
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer. We spraken met hem over de laatste ontwikkelingen bij De Ondernemer, trends, De Ondernemer Academy en de zakelijke doelgroep als adverteerder.
Dag Gerard, hoe gaat het met De Ondernemer?
Erg goed. Ik ben er trots op om te zien hoe we door deze moeilijke periode heen komen als medium en vooral als team. Zou zelfs durven beweren dat we sterker uit de crisis komen. Het is indrukwekkend hoe onze mensen blijven presteren ondanks alle beperkingen. Aan de andere kant zie je dat ons medium voor ondernemers relevanter is dan ooit. Dat maakt dat we dus nog steeds hard groeien. Dus ja, het gaat erg goed met De Ondernemer.
Je bent ruim 4 jaar directeur van De Ondernemer. Wat is het mooiste dat je in die 4 jaar hebt bereikt?
Het is nog te vroeg om een balans op te maken, dus laten we het op een tussenbalans houden want er komt nog heel veel moois aan. Maar het mooiste op dit moment vind ik dat het plan zoals we bedacht hadden ook echt werkt. We hebben eerst een heel goed team gebouwd met echte specialisten, vervolgens een platform ontwikkeld waarmee we ondernemers via al onze kanalen echt aan ons merk weten te binden en ten slotte hele goede commerciële proposities ontwikkeld. We hebben dus eerst een heel sterke basis gelegd en zijn daarop aan het bouwen.
Waar staat De Ondernemer anno 2021 voor?
Het mkb. Natuurlijk is dat onze doelgroep maar bij ons staat de M voor Mentaliteit. Wij hebben de mentaliteit van ondernemers, altijd leveren, afspraken nakomen, willen presteren, klanten blij maken en keihard werken met elkaar. De K staat voor Kennis, wij verdiepen ons echt in onze doelgroep, spreken hun taal en weten als geen ander hoe je succesvolle campagnes moet inrichten. B staat voor Bereik. Autonoom hebben we een groot maar selectief bereik en als onderdeel van DPG Media kunnen we iedere ondernemer bereiken.
Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen die nu spelen waar jullie veel aandacht aan besteden?
Waar wij nu veel aandacht aan besteden is de enorme economische transformatie die nu versneld plaatsvindt; veel oude businessmodellen beginnen nu te wankelen. De rol van technologie is belangrijker dan ooit, de relatie met klanten verandert waardoor customer journeys opnieuw ingericht moet worden, de manier van leidinggeven verandert door de nieuwe manier van werken en de nieuwe generatie die de arbeidsmarkt opkomt en natuurlijk digitalisering. We riepen al jaren dat tijds- en plaatsonafhankelijk werken belangrijk was, maar door corona was er geen andere keuze meer voor veel bedrijven. Wij proberen ondernemers hier zo goed mogelijk over te informeren en inspireren zodat zij succesvol kunnen blijven ondernemen.
Jullie zijn recent gestart met De Ondernemer Academy. Wat houdt dit in?
Next level kennisoverdracht. Het sluit aan op het vorige: ondernemers hebben steeds meer behoefte aan kennis om succesvol te blijven en harder te groeien. Daarom zijn wij een aantal partnerships aangegaan met topspecialisten zoals Erasmus Universiteit en hebben wij op maat gesneden opleidingsprogramma’s ontwikkeld voor ondernemers. Het Groeicollege is daar een mooi voorbeeld van, acht online colleges over specifieke onderwerpen en afsluitend een live-event. Een bijzondere mix van theorie (professoren) en praktijk (topondernemers).
Hoe zien jullie de zakelijke doelgroep voor adverteerders, werkt die?
Waar we dagelijks mee bezig zijn is het maximaliseren van het rendement op iedere marketing-euro. Dat betekent dat je over de hele funnel na moet denken en iedere fase moet optimaliseren, van impressie tot conversie. Dus partijen die maar blijven roepen: “Wij hebben het grootste bereik onder zakelijke beslissers”, daar moet ik om lachen, want wat koop je daar nou voor. Het gaat in onze tak van sport, B2B dus, om extreme selectiviteit; de juiste boodschap, in de juiste context uitserveren aan de juiste audience en zorgen dat er maximale conversie plaatsvindt. Dat zijn dus nogal wat knoppen waar je aan kunt draaien. Voor ons is het dan ook een genot om samen te werken met de dataspecialisten van DPG Media, dat we gebruik kunnen maken van het bereik van merken als AD.nl, Volkskrant.nl en NU.nl en dat de context van De Ondernemer en de kennis van onze mensen enorme invloed hebben op het effect van campagnes.
Jullie organiseren onder meer De Week van de Ondernemer. Hoe werken events ten tijde van corona, doen jullie de events online? Hoe pakt dat uit?
Afgelopen jaar hebben we helaas geen live-events kunnen organiseren. Online hebben we gelukkig veel kunnen ondervangen met allerlei alternatieven, en ook daarmee hele mooie resultaten behaald. Kennis overdragen en zelfs een dialoog aangaan gaat prima online, maar de echte interactie en beleving mis je dan nog wel, laat staan het netwerken. Wij zien dan ook vooral toekomst in hybride events, live voor een selectief publiek en online voor de bredere doelgroep. Dat sluit ook aan bij wat ik eerder zei over de ROI. Dus ja, online events werken prima maar ik zal de dag prijzen dat de deuren van eventlocaties weer open gaan. En oh ja: dit jaar vieren we de 25e jaargang van de Week van de Ondernemer. In al die jaren hebben we meer dan 250.000 ondernemers over de vloer gehad dus we zijn nog aan het broeden op iets speciaals.
Enkele jaren geleden zijn jullie gestopt met het papieren magazine De Ondernemer en je vooral op online en events gaan focussen. Hoe kijken jullie daar op terug?
Uitstekende beslissing. In het magazine ging ongelofelijk veel tijd, energie en geld zitten en tien keer per jaar verschijnen was een te lage frequentie. Daarvoor in de plaats hebben we nu wekelijks op dinsdag een hele pagina in alle ADR-titels en Het Parool. Dus een veel hogere frequentie en de mogelijkheid om te regionaliseren. Dit is een uniek product waar zowel landelijke als regionale adverteerders graag gebruik van maken om hun ondernemersverhalen te vertellen in de vorm van branded content of om te adverteren in een zakelijk umfeld.
DPG Media is in de afgelopen jaren flink gegroeid door onder meer de aankoop van de magazine-tak. Wat betekent dat voor de Ondernemer?
DPG Media was al een snoepwinkel voor ons als het gaat om data en bereik, maar na de overname van Sanoma is dat alleen nog maar mooier geworden. Zeker het zakelijke bereik van NU.nl is voor ons een geweldige aanvulling. Nu durf ik te zeggen dat we echt alle ondernemers en zakelijke beslissers kunnen bereiken en dat we ook nog eens heel scherp kunnen targetten. Bovendien hebben we nu nog meer goede mensen om ons heen. En wat ook wel fijn is, bij pitches voor zakelijke briefings kwamen we NUZakelijk nog wel eens tegen, daar hebben we nu geen last meer van, integendeel...
Wat zijn de laatste ontwikkelingen bij de Ondernemer?
Wij zien dus veel kansen in het uitbouwen van onze Academy, daar zijn we nu een maand mee live en daar zit veel potentie in. Daarnaast zullen de live-events weer terugkomen in het tweede deel van het jaar, dus daar zijn we al volop op voor aan het sorteren. De 25e jaargang van de Week van de Ondernemer zal speciaal worden. En als vanzelfsprekend, wij blijven innovatie omarmen, zoals recent met text-to-speech, bij ons vertaald naar een dagelijkse pratende nieuwsbrief. En ik denk dat er nog wel een grote verrassing aan zou kunnen komen. We zijn ten slotte De Ondernemer, dus we blijven ondernemen.
www.deondernemer.nl
www.dpgmedia.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie