[Interview] Hugo Schneider: Het draait binnen TMG weer om de journalistiek
12-03-2019 13:59:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4801 | Tags:

Voor het eerst sinds vele jaren steeg het aantal abonnees van de regionale dagbladen van Telegraaf Media Groep. Aan het roer staat Hugo Schneider, hoofdredacteur bij Holland Media Combinatie, onderdeel van TMG. We spreken hem over de invloed van Mediahuis, trends en flauwekulnieuws.

Dag Hugo. Na jaren van oplagedalingen eindelijk een lichtpuntje! Hoe zijn de titels gegroeid?

Ja, we zijn ontzettend blij dat onze oplage weer licht stijgt. We hebben nu in totaal 160.000 abonnees en dat zijn er 0,6 procent meer dan twaalf maanden geleden. Noordhollands Dagblad is met bijna 97.000 abonnees de snelste groeier, De Gooi- en Eemlander verliest nog een beetje. Haarlems Dagblad en Leidsch Dagblad zijn stabiel.

Wijt je dit keerpunt toe aan intern beleid, of aan een landelijke tendens?

Dat ons abonneebestand groeit, is deels onze eigen verdienste. Natuurlijk zou ik graag beweren dat de oplagestijging door de recente verbeteringen van onze kranten komt. Maar dan zou ik onze afdeling Consumentenmarkt onrecht doen. Met de komst van marketingdirecteur Xavier van Leeuwe (ex-NRC) wordt de abonneemarkt op een andere manier benaderd. Hij heeft een streep gezet door alle kortlopende abonnementen en zet helemaal in op langjarige relaties met onze lezers. Ook heeft hij de klantenservice sterk verbeterd, zodat we onze abonnees beter vasthouden. Dat werkt en zie je terug in de cijfers.
De verbetering van onze digikranten, websites en nieuwsapps draagt ook bij aan het succes. We draaien nu op bewezen en betrouwbare techniek van Mediahuis, waar ik erg blij mee ben. Simpel gezegd: al onze applicaties werken. Dat was in het verleden wel anders! Vorig jaar hebben we ook een harde betaalmuur voor onze premium-artikelen ingevoerd. Zestig tot zeventig procent van onze content is alleen toegankelijk voor (betalende) abonnees. De groei van ons abonneebestand is hier voor een belangrijk deel aan toe te schrijven.
Mijn voorzichtige conclusie is dat steeds meer consumenten bereid zijn om voor online diensten te betalen. Niet alleen voor Netflix en Spotify, maar ook voor regionaal nieuws. Als ik gelijk heb, zou dat een doorbraak betekenen. Dan gaan de investeringen van regionale dagbladen in online eindelijk eens wat opleveren.

Welke aanpak binnen Holland Media Combinatie en/of Telegraaf Media Groep heeft voor de stijging gezorgd?

De overname van TMG door Mediahuis heeft rust en focus gebracht. De nieuwe bestuurders Marc Vangeel en Koos Boot hebben van TMG weer een normaal mediabedrijf gemaakt, dat zich richt op de hoofdmerken De Telegraaf en de regionale titels. Het draait binnen TMG weer om de journalistiek, onafhankelijk van het platform dat wordt bediend. Voor ons is papier nog steeds heel belangrijk, maar online en video rukken op. We gaan met verstand en beleid de transitie doorvoeren, want niemand weet waar precies het omslagpunt ligt. Daarom geen idiote avonturen. Geen miljoenen over de balk smijten. Geen revolutie, maar evolutie.

In hoeverre trek je je - binnen jouw werkveld - iets aan van (vluchtige) trends en actuele ontwikkelingen?

Ik loop al een tijdje mee. Allerlei zogenaamde deskundigen hebben voorspeld dat de kranten ten dode waren opgeschreven. Dode bomen zouden we zijn. Eerst werd beweerd dat al het nieuws gratis zou worden. Nou, Nederland heeft vijf gratis dagbladen gehad, nu bestaat er nog één: Metro, ook van TMG. Daarna werd beweerd dat de professionele journalist zou verdwijnen en door burgerjournalisten zou worden vervangen. Intussen bestaat er niet één fatsoenlijk huis-aan-huisblad, lokale omroep of nieuwssite, dat níet door professionals wordt gemaakt. Zonder abonnees of overheidssubsidie is het onmogelijk om onafhankelijke journalistiek te bedrijven.
Ook wij hebben in het verleden veel geëxperimenteerd. Lokaal hebben we geïnvesteerd in Dichtbij.nl, alphen.cc en Almere Vandaag. Allemaal zonder succes helaas, al kan ik nog steeds moeilijk aanvaarden dat het in een stad als Almere met 200.00 inwoners niet lukt om een krant te exploiteren. Maar goed, het is ook een kwestie van journalistiek ondernemen. Steeds bekijken of er nieuwe verdienmodellen te vinden zijn. Dat moeten we ook blijven doen. Met vallen en opstaan.

Hoe kijk jij naar de toekomst van je titels?

Ik ben voorzichtig optimistisch en verwacht veel van de samenwerking binnen Mediahuis. We kunnen kosten en kennis delen. Ook op het journalistieke vlak worden er ervaringen uitgewisseld. Daar wordt niemand minder van.
Als redactie moeten we aan de kwaliteit van onze merken blijven werken. De krant is een luxe product, dat iedere cent waard moet zijn. Gelukkig zien we een groeiende belangstelling voor online informatie. Daar zetten we nu flink op in door continu te analyseren welke onderwerpen onze bezoekers online interessant vinden: wat wordt er gelezen en hoe lang? De redactie wordt uitgebreid met een data-analist die ons gaat helpen om de juiste journalistieke keuzes te maken. Niet om zo veel mogelijk bezoekers naar onze sites te trekken, maar wel om loyale bezoekers abonnee te maken. Want hier draait het om: een groot bereik is mooi, maar nieuwe abonnees is beter.
Ik merk dat de redactie ook gefascineerd raakt door het online gedrag van onze lezers. Voor de krant wil je als verslaggever de opening schrijven, online wil je het best gelezen artikel tikken. En dan heb ik het niet over flauwekulnieuws over de vrouw met de drie borsten, maar dan bedoel ik relevant regionaal nieuws dat nieuwe abonnees oplevert. Met de data waarover we online beschikken, kunnen we uiteindelijk ook betere journalistiek in de krant bedrijven.

Wat is het laatste nieuws?

Begin mei 2019 gaan we de vormgeving van onze nieuwskrant aanpassen. Het is een bescheiden restyling, want uit onderzoek blijkt dat onze lezers nóg conservatiever zijn dan wijzelf. De abonnee wil het liefst dat alles bij het oude blijft. En het allerlaatste nieuws is dat we begin september zeer waarschijnlijk met een zaterdagbijlage op magazineformaat komen. Die vernieuwing gaan we nu voorbereiden.

www.hollandmediacombinatie.nl
www.tmg.nl
www.mediahuis.be

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie