[Interview] Madelon Fortuin over NRC B2B-campagne 2020
03-07-2020 14:26:00 Door: David de Jong | Hits: 1829 | Tags:

NRC Media komt met een nieuwe B2B campagnevideo, waarin de missie van NRC duidelijk de hoofdrol speelt: journalistiek die dieper graaft dan het snelle citaat, in een wereld waarin steeds meer (mis) informatie maar steeds minder journalistiek is. NRC-journalistiek trekt een specifieke doelgroep aan. Lezers -maar ook steeds meer luisteraars- zoeken verdieping en vinden die in de artikelen van NRC. Nederlands MediaNetwerk sprak met Madelon Fortuin, Commercial Director bij NRC Media.

Dag Madelon, mooie nieuwe campagne! Hoe is ie tot stand gekomen en wie heeft ‘m gemaakt?
 

We wilden toelichten waar NRC-journalistiek voor staat. Journalistiek die verder gaat dan het snelle citaat, die breed kijkt en diep graaft. Die zich niet laat leiden door de waan van de dag. Die juist daardoor een specifieke groep lezers en luisteraars trekt en aan zich bindt. Deze mensen verdiepen zich in onze journalistiek. We hebben daardoor niet zozeer bereik, maar vooral betrókkenheid. We hebben daardoor geen passanten, maar leden.  Fijn voor onze journalistiek (de gemiddelde abonnementsduur is 12,8 jaar), en ook prettig voor bedrijven die een advertentieboodschap effectief en zonder waste willen overbrengen.

Maar het begint bij ons altijd met de inhoud. Met de pennen van de redactie. Want dat is ons bestaansrecht. En het doel was om onze journalistiek die zich laat kenmerken door de vrijheidsgedachte, verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden, niet partijdig noch ideologisch van opzet is en een niet aflatende waakzaamheid en aan voortdurend onderzoek doet, dát wilden we in beeld brengen. Met -letterlijk- verrassende beelden. Het bureau dat ons daarbij heeft geholpen, is Yune geweest. Ik ben blij met het resultaat!

Hoe heeft NRC zich op advertentiegebied tot dusverre door de Corona-crisis geslagen?

Net als iedereen hebben wij ook klappen gekregen. Omdat campagnes werden doorgeschoven en advertentiebudgetten werden bevroren. Evengoed merkten we dat veel van onze business partners gelukkig wél bleven adverteren. Juist in crisis wil je nauw binding houden met je partners. Een crisis is een moment van de waarheid voor elke relatie, zo ook tussen een merk en haar klanten. En daar zijn we tot op heden met elkaar -zeker gezien de omstandigheden- best goed uitgekomen. Het verlies op de advertentiemarkt wordt gelukkig ruimschoots goed gemaakt door de werving van nieuwe abonnees die juist nu behoefte hebben aan unieke en diepgravende journalistiek. Dat geeft een fijn gevoel omdat we het als bedrijf gelukkig goed doen. En goeie bedrijfsresultaten maken dat we kunnen blijven investeren in goeie journalistiek.

Hoe kijk jij naar de tweede helft van 2020? Zie je al herstel en hoe gaat dat eruit zien?

Ik zie het niet somber in. Heeft ook geen enkele zin. Daar waar je géén invloed op hebt, moet je ook niet over gaan somberen. Schiet niemand iets mee op. Daar waar we wél invloed op kunnen hebben, dat maximaliseren we. Proactief, creatief en effectief. Snelheid en kwaliteit. Altijd al belangrijke begrippen, zeker nu.

Biedt de nieuwe tijd ook nieuwe kansen voor adverteerders?

Misschien niet zozeer nieuwe kansen, als meer onderscheidende kansen. Als advertentiebudgetten bevroren worden en je gaat dan als merk juist wel adverteren, spring je er wel uit.

Hoe kan NRC adverteerders helpen om die nieuwe kansen te pakken?

Door proactief in woord en daad mee te helpen bij het vertellen van het verhaal waarmee een merk geloofwaardig haar bestaansrecht kan overbrengen. Dat draagt bij aan een verhoging van merkvoorkeur en -overweging. Dus terug gaan naar de basis, waarom doen we wat we doen? Dat zou in essentie niet anders moeten zijn gedurende een pandemie. Als dat namelijk zo zou zijn, kan het grote risico ervan zijn dat het niet meer geloofwaardig is. Dat verhaal kunnen we in samenwerking met onze partners in business consistent brengen, en ook op unieke wijze. Zo hebben we samen met KPN, Achtung en Mindshare de 10-delige podcast serie Taboe Talk ontwikkeld waarin onbespreekbare onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt. We gaan op zoek naar taboebrekers die een eigen stem hebben gevonden. Op deze manier zorgen we ervoor dat we allemaal ergens aansluiting vinden. Want, zoals KPN zegt: “Met hét netwerk van Nederland achter je, sta je er nooit alleen voor”.

Wat is het laatste nieuws?

De wijze waarop we onze journalistiek bedrijven, verandert niet. Wél de wijze waarop we deze brengen. Daarin blijven we investeren. En omdat ik ons karretje achter dat van de redactie span, geldt dit ook voor de commerciële afdeling. Daar ga je binnenkort meer over horen!

www.nrcmedia.nl
www.nrc.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie