
[Interview] Martijn Baars (Sportnieuws.nl, DPG Media): we combineren sport met entertainment
Martijn Baars is hoofdredacteur bij Sportnieuws.nl, een titel van DPG Media. Wij spreken hem over de doelgroep, het karakter en de plannen van deze sportnieuwstitel.
Kun jij Sportnieuws.nl introduceren?
Sportnieuws.nl is het platform voor de jongere sportvolger. Wij combineren de harde sport met entertainment. Denk aan de uitslag van de kwartfinale van de Conference League, maar ook hoe onze schaatsers vakantie vieren na een intens olympisch seizoen. In alles hanteren wij de vuistregel: schrijf het nieuws op en vertel zoals je het je vrienden op school, op werk of in de kroeg zou vertellen.
Geen moeilijke schrijfwoorden als prolongeren gebruiken, want die gebruik je in het dagelijks leven ook niet. Wij praten de taal van de doelgroep, dus wij zijn ook niet bang om emoji's in koppen, teksten en bijteksten op social media te gebruiken. Van kreten als Wow, WTF en LACHEN zijn we ook niet vies. Door al die dingen te combineren hebben we ons bestaansrecht verworven in het sportmedialandschap.
Wie is de doelgroep van Sportnieuws.nl?
Eigenlijk iedereen die het sportnieuws vluchtig en luchtig wil volgen. Dat waren vroeger veelal jonge mannen, maar we zien de laatste jaren ook een flinke stijging van vrouwen in onze doelgroep. Die bezoeken ongeveer dezelfde pagina's en artikelen, dus durf ik wel te zeggen dat ze echt vanwege onze tone of voice naar onze website komen.
Waarom komen bezoekers speciaal naar Sportnieuws.nl?
Wij doen, naar mijn bescheiden mening, echt wat anders dan de bestaande sportmedia die meer dan één sport verslaan. Wij gebruiken jong, flitsend taalgebruik dat makkelijk te begrijpen én te delen met vrienden is.
Daarnaast belichten wij onderwerpen die nergens anders behandeld worden. Niet voor niks is ons motto ook: wat er naast het veld gebeurt is net zo belangrijk of soms nog belangrijker dan wat er op het veld gebeurt. Zowel in de letterlijke als de figuurlijke zin. Op niche-sites die een enkele sport als hoofdmoot hebben, gebeurt dat wel wat vaker, maar het is nergens zo gecombineerd als bij ons.
Op welke manier onderhoud je contact met jouw doelgroep?
Wij zijn niet alleen op alle social media die je kunt bedenken actief, wij zien onszelf ook meer als vriend van onze lezer dan dat wij het grote medium zijn dat jou even vertelt wat je per se gelezen moet hebben. Wij hebben ook veel interactie met onze lezers op social media. Wij reageren met het bedrijfsaccount op reacties op zowel Instagram als Facebook.
We zijn heel benaderbaar: lezers mogen foutjes of toevoegingen die ze in artikelen missen direct met ons delen en ze krijgen daar ook nog antwoord op. Daardoor voelen ze zich gehoord en voelen ze zich ook onderdeel van sportnieuws.nl
Er is veel video op Sportnieuws.nl te vinden. Hoe ontwikkelt de traffic op jullie sportvideo's?
Door de mooie deals die we met heel DPG Media hebben met partijen als Ziggo Sport en Viaplay, hebben we de beschikking over allerlei sportmomenten: van een crash van Max Verstappen in de Formule 1 tot een goal van Memphis Depay voor FC Barcelona tegen Real Madrid; je kunt het allemaal bij ons zien. Niet alleen in onze videoplayer, maar we maken er ook losse artikelen omheen.
Mensen willen highlights zien en dan het liefst de echte highlights. Geen samenvatting van 12 minuten, maar die ene goal die ze aan hun vrienden willen showen. Daarvoor zijn ze bij ons aan het goede adres. We zien dat die losse videootjes met een enkele highlight erin verreweg het beste scoren van al onze video's die we presenteren. We doen daar dus wel iets goeds.
Daarnaast maken we ook met enige regelmaat eigen interviews met sporters. We stellen daarin niet de vragen wat vond je van de wedstrijd?, of hoe voel je je nu? Daar zijn al genoeg media voor in Nederland die dat verzorgen. Wij houden een weddenschap met Jackie Groenen op het EK voetbal in 2017 dat de Oranje Leeuwinnen Europees kampioen zouden worden. Een zak dropjes stond op het spel.
Dáár gaat het interview dan veelal over. Of we vragen kickboksers die net hun tegenstander door de ring hebben geslagen na een maandenlang streng trainingskamp waar ze nu het meest naar uitkijken. Een lekker glas whiskey op de bank thuis, of een McChicken van de Maccie zijn dan antwoorden die met een glimlach van oor tot oor worden gegeven.
De sportzomer komt eraan, en daarna het WK in Qatar. Wat zijn jullie plannen?
Het komt niet vaak voor dat zoiets groots als het WK voetbal buiten de zomerperiode valt. Meestal neemt één zo'n toernooi alles over en heeft zelfs een instituut als de Tour de France daar last van. Het is voor het eerst dat we dat gespreid kunnen bieden. Met de kleine groep medewerkers die we hebben, kunnen we nu dus nóg meer aandacht geven aan beide sporten.
Natuurlijk is er nog veel meer, maar we komen net uit een halfjaar waarin twee Olympische Spelen werden gehouden. Eerst de Zomerspelen in Tokio en afgelopen februari de Winterspelen in Beijing. Dat vergde veel energie, maar daar kregen we ook heel veel energie van. Veel lessen hebben we ook geleerd. Dus we zijn bepakt en bezakt op weg naar deze sportzomer en weten nu nóg beter waarvoor mensen naar Sportnieuws.nl komen.
Houd dus onze website in de gaten voor sportainment! Niet alleen alle uitslagen in welke grote sport dan ook, maar ook leuke persoonlijke interviews en persoonlijke informatie van de sporters die we allemaal gaan aanmoedigen als ze hun topprestatie gaan leveren. Wij gaan dat ook doen en onze volgers van de beste content mogelijk voorzien.
Wat zijn de ambities van Sportnieuws.nl voor de komende jaren?
We willen niet alleen vanaf de zijlijn de sport en entertainment daaromheen belichten, maar ook in die sportwereld zichtbaar zijn. We willen met leuke video's de sporter dichterbij de lezer/volger brengen. Maak ze menselijk en benaderbaar, dat is onze missie de komende jaren. Dat sporters onze microfoon herkennen als wij in het rijtje in de mixed-zone staan na wedstrijden en bijna zin krijgen om met ons te praten. Waar gaan we het nu weer over hebben met Sportnieuws.nl?
Wat is het laatste nieuws?
We zijn hard bezig met het ontwikkelen van een spiksplinternieuwe app. De huidige is hopeloos verouderd en we hebben echt mooie plannen met daarmee. Dat wordt nog veel meer een social feed dan een nieuwsapp. Hopelijk worden onze volgers en onze potentiële volgers daar net zo enthousiast van als wij!
Als je bedoelt wat het laatste sportnieuws is, dan kan ik je verwijzen naar twee mooie interviews die wij afgelopen week gemaakt hebben. Oud-voetballer Ruud Boymans over zijn ontdekking van drugs en hoeveel levensplezier hij daar uithaalde na een zomer op Ibiza doorgebracht te hebben. Of het interview met PEC Zwolle-speler Djavan Anderson over racisme in het Italiaans voetbal. Tipje van de sluier: het is in Nederland soms veel erger dan in Italië.
www.sportnieuws.nl
www.dpgmedia.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie