Goede jaarresultaten in 2021 voor DPG Media dankzij economisch herstel en digitalisering
29-03-2022 13:13:00 | Door: David de Jong | hits: 2066 | Tags:

DPG Media heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van 1,898 miljard euro (+7 procent). Deze omzet vertaalde zich in een ebitda-groei van 22 procent naar 414 miljoen euro. De netto courante winst bedroeg 228 miljoen (+28 procent). Het nettoresultaat volgens Belgian GAAP bedroeg 221 miljoen euro (was 69 miljoen euro in 2020).

De Nederlandse omzet van DPG Media bedroeg in 2021 1,141 miljard euro (+8,4 procent) terwijl de Belgische omzet 764 miljoen euro bedroeg (+13,5 procent. De Nederlandse ebita-winst was 221 miljoen euro (+28,4 procent), terwijl de Belgische activiteiten voor 102 miljoen euro (+36 procent) aan de ebita-winst bijdroegen. Het Nederlndse nettoresultaat was volgens Belgian GAAP 57 miljoen euro (was 36 miljoen in 2020), terwijl de Belgische activiteiten goed waren voor 160 miljoen euro (was 32 miljoen in 2020).

De groep boekte daarnaast ook een uitzonderlijke meerwaarde van 117 miljoen euro, wat voornamelijk te danken was aan de verkoop van het mobiele telecombedrijf Mobile Vikings. Dankzij deze resultaten konden de bankschulden met 339 miljoen euro verlaagd worden. De netto financiële schuld bedraagt nog 242 miljoen euro (0,6 maal ebitda). De belastinglast kwam uit op 87 miljoen euro. DPG Media is via Epifin eigendom van de familie Van Thillo.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Een uitzonderlijk resultaat in een uitzonderlijke tijd. In een jaar dat nog grotendeels beïnvloed werd door de pandemie, waren nieuws- en entertainmentmedia opnieuw erg in trek bij lezers, kijkers en luisteraars. Ook onze Online Services lieten groei optekenen in een maatschappij die alsmaar sneller digitaliseert. De belangrijke investeringen van de voorbije jaren in de digitale transformatie van onze media renderen nu volop. Daarnaast heeft het krachtige herstel van de advertentiemarkten voor radio en televisie een belangrijke bijdrage geleverd aan de resultaten van onze onderneming. In alle activiteiten werd groei gerealiseerd, wat geleid heeft tot een uitzonderlijk groepsresultaat. Het geeft ons vertrouwen in de toekomst, ook al weten we dat we voor grote uitdagingen staan.”

Radio & televisie

Voor radio en televisie was 2021 een absoluut topjaar. De advertentiemarkten voor beide media herstelden zich meer dan volledig na een sterke terugval in 2020. Samen met de groei in aantal kijkers en luisteraars vertaalde zich dit naar een zeer goed resultaat. De Vlaamse commerciële televisiezenders van VTM (VTM, VTM2, VTM4, VTM4 en VTM Gold) behaalden een marktaandeel van 37,5 procent.  

De video-platformen VTM Go en Streamz tellen meer dan 1,2 miljoen gebruikers per maand. DPG Media is leidend in video-streaming in Vlaanderen en wenst die positie met doorgedreven investeringen verder uit te bouwen. 

Het bedrijf kondigde aan samen met Groupe Rossel RTL Belgium (RTL-TVI, Club RTL, Plug RTL, Bel RTL, Radio Contact, Mint, RTL Info en RTL Play) over te nemen van RTL Group. RTL Belgium is actief in Franstalig België en aldaar marktleider in de televisie- en radiosector. De overname is op 31 maart 2022 afgerond. In 2021 draaide RTL Belgium (onder RTL Group) een omzet van 170 miljoen euro met een ebitda-winst van 37 miljoen euro.

In Nederland groeide het marktaandeel van Qmusic door naar bijna 20 procent in de doelgroep 20-49 jarigen en werd de best beluisterde radiozender van Nederland in 2021. De Vlaamse radiozenders Q-Music & Joe behaalden samen een marktaandeel van 35 procent in Vlaanderen. 

Nieuwsmedia

De 16 landelijke en regionale nieuwsmediamerken van DPG Media bereiken dagelijks ruim 14 miljoen mensen.   Het totaal aantal abonnees in Nederland, België en Denemarken groeide naar 1,8 miljoen (+5 procent). Deze groei wordt gedreven door de groei van het aantal digitale abonnees naar ruim 800.000 (+15 procent).  

Opvallend was de sterke winstgroei van NU.nl dat sinds de overname op 20 april 2020 deel uitmaakt van het portfolio. Dit was het gevolg van een groei in bereik (+5 procent) en spectaculaire groei in advertentieomzet (+28 procent). 

De totale digitale advertentie-inkomsten groeiden met 25 procent. De succesvolle introductie van Trusted Web, het online advertentieplatform van DPG Media, droeg daar substantieel aan bij. Het platform biedt adverteerders een veilige en kwalitatieve omgeving waarbinnen ze gericht kunnen adverteren. Hiermee biedt DPG Media een alternatief voor de dominante en weinig transparante advertentieplatformen van de Big Tech-partijen. 

Online Services


De Online Services van DPG Media groeiden in 2021 gestaag door met 7 procent meer omzet. Met merken zoals Independer, Mijn Energie, Auto Track, Nationale Vacaturebank en Tweakers helpen deze gespecialiseerde platformen mensen om betere keuzes te maken in hun dagelijks leven. De groep blijft uitkijken naar mogelijkheden om hierin nog breder actief te worden. De behoefte aan een goede online gids zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Magazines

Na de overname van de tijdschriften van Sanoma Media Netherlands in april 2020, werd in 2021 een nieuwe koers ingezet met de magazines. Het aantal lezers van de magazines i1n print en digitaal is daardoor weer aan het groeien (+6 procent). Dit als gevolg van de digitalisering van de tijdschriften die in 2021 is gestart. Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen, AutoWeek en Ouders van Nu zetten fors in op digitalisering, wat resulteerde in digitale producten en diensten die in de markt zijn gezet. De betaalde digitale en print-oplage ligt op ruim 2,1 miljoen.

Vooruitzichten

Erik Roddenhof: “Zoals zoveel bedrijven kampen we met snel stijgende grondstof- en energieprijzen, hoge inflatie en een enorme schaarste aan personeel. Dit zal druk zetten op de kosten en het resultaat van DPG Media in 2022. De resultaten van afgelopen jaren tonen aan dat de gekozen strategie werkt. We blijven ook komend jaar de huidige koers met volle overtuiging vasthouden en hebben veel vertrouwen in onze mensen. De gruwelijke oorlog in Oekraïne zal een donkere schaduw over 2022 leggen. Het menselijk leed is niet te overzien. De Russische invasie zal diepe wonden slaan in het leven van heel veel mensen. We hopen dat deze horror zo snel mogelijk stopt.”

Het door DPG Media geopenbaarde jaarverslag 2021 is hier te vinden.



www.dpgmediagroup.com
www.dpgmedia.nl
www.dpgmedia.be

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie