
Mediahuis: sterke omzet- en resultaatgroei in 2021
De Mediahuis groep zette in 2021 opnieuw een sterk resultaat neer. In de consumentenmarkt groeide het totale aantal digitale abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland met 20 procent. Het bedrijf is in deze vier landen actief met kranten, tijdschriften, televisie, radio en online activiteiten.
Na een relatief traag herstellende economie zorgde vanaf de zomer 2021 de heropleving van de advertentiemarkt, in combinatie met het ontwikkelen van digitale advertentieoplossingen, zorgde voor een groei in advertentie-inkomsten. Abonnementenaantallen, omzet én marge zijn verder gegroeid. Ook de recent door Mediahuis verworven Luxemburgse en Noord-Nederlandse titels en activiteiten in 2021 voor een volledig jaar bij tot de recordomzet van de Mediahuis groep.
In de loop van 2021 vond Mediahuis geleidelijk aan het juiste evenwicht tussen thuis- en kantoorwerk wat zich positief vertaalt in de operationele kosten. Een historisch lage papierprijs – die vanaf het laatste kwartaal wel sterk is gestegen – droeg bij aan een sterk verbeterd operationeel resultaat dat 36 procent hoger was dan 2021. Een bundeling van de landeljike advertentie verkoop in Nederland via Mediahuis Connect moet bijdragen aan omzetgroei.
Het investeringsbeleid van Mediahuis focuste in 2021 op het uitbouwen van de positie van Mediahuis Ventures in de education- en media technology markt en de verdere geografische uitbreiding van de groep in Duitsland.
Resultaten
Mediahuis realiseerde in 2021 een geconsolideerde omzet van 1,13 miljard euro; 140 procent meer dan in 2020. Het operationeel resultaat steeg met 36 procent van 121,9 miljoen euro naar 166,1 miljoen euro, mede dankzij de integratie en positieve ontwikkeling van zowel Mediahuis Luxembourg (voorheen Saint-Paul Luxembourg) als Mediahuis Noord (voorheen NDC mediagroep) die in 2021 voor een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. Het netto resultaat van de groep bedroeg 117,3 miljoen euro. In 2021 was dit nog 58,6 miljoen euro. Eind 2021 was Mediahuis schuldenvrij.
Gert Ysebaert, CEO van de Mediahuis groep: “In het afgelopen jaar, dat opnieuw getekend werd door corona, heeft Mediahuis als groep haar kracht bewezen. Al onze titels groeiden digitaal als resultaat van een verregaande focus op onafhankelijke journalistiek en het bieden van een sterke digitale nieuwservaring. We konden onze groep verbreden, niet alleen in nieuwe, beloftevolle groeimarkten via Mediahuis Ventures, maar ook geografisch in de Duitse markt. Tegelijkertijd bouwden we aan de duurzaamheid van ons bedrijf. Mediahuis bericht niet alleen over de samenleving maar maakt er ook deel van uit. Die verantwoordelijkheid blijven we dragen. Met onafhankelijke, pluriforme journalistiek, door het verkleinen van onze ecologische voetafdruk, maar vooral door onze medewerkers een werkplek te bieden met gelijke kansen voor iedereen en ruimte voor het ontwikkelen van talent.”
Aantal digitale abonnementen blijft verder groeien
Mediahuis zag in 2021 het totale aantal abonnementen in Nederland, België, Luxemburg en Ierland met 3 procent toenemen, als een gevolg van de sterke stijging van het aantal digitale abonnementen met 20 procent. Bijna 4 op de 10 abonnees (38 procent) leest tegenwoordig digitaal of een combinatie van print en digitaal.
NRC: hoogste aantal abonnees ooit
Ook in de Nederlandse markt zette de positieve tendens in de digitale abonnee-ontwikkeling zich door. Eind 2021 waren de Nederlandse nieuwsmerken van Mediahuis goed voor een totaal van 1.166.652 abonnees (print en digitaal), waarvan bijna 40 procent digitaal. Daarbij steeg het aantal digitale abonenes met 18 procen. NRC telt het hoogste aantal abonnees ooit in zijn geschiedenis. 6 van de 10 abonnees kiest daarbij voor uitsluitend een digitaal abonnement. Bij de Telegraaf is dat 4 op de 10 abonnees.
Audiojournalistiek wint verder aan belang
Het aantal beluisterde podcastafleveringen in de verschillende markten verdubbelde voor het tweede jaar op rij. Alle Mediahuis-nieuwsmerken samen waren in 2021 goed voor zo’n 50 miljoen podcastbeluisteringen.
De Nederlandse Mediahuis-nieuwsmerken registreerden in 2021 bijna 31 miljoen podcastbeluisteringen. NRC Vandaag, de dagelijkse podcast van NRC, blijft volgens een standaardmeting van het Nationaal Luisteronderzoek, de best beluisterde podcast van Nederland.
Kristiaan De Beukelaer, CFO Mediahuis groep : ”2021 was een voortreffelijk jaar voor Mediahuis. Na jaren van bouwen en investeren vertaalde de strategie van de groep zich in ijzersterke resultaten: we overschreden ruimschoots de kaap van een miljard omzet en realiseerden daarop een operationele marge van bijna 15%. Wat mij vooral blij stemt, is dat we ondanks onze snelle groei het jaar schuldenvrij konden afronden en met een uitzonderlijk sterke balans de toekomst tegemoet kunnen.”
www.mediahuis.com
www.mediahuis.be
www.mediahuis.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie