NRC komt met uniform logo en lanceert audio-uitgeeftak Audiohuis
24-03-2021 13:04:00 | Door: David de Jong | hits: 1395 | Tags:

NRC lanceert een uniform logo bij alle journalistieke producten. De merknamen NRC.Next en NRC Weekend verdwijnen daarbij; de aanduiding NRC Handelsblad blijft wel bestaan. Onder de naam Audiohuis lanceert NRC zijn eigen productie-unit die ook gaat fungeren als uitgever van kwalitatief en inhoudelijk onderscheidende audioverhalen van derden.

Madelon Fortuin
, commercieel directeur NRC: “NRC wordt meer gelezen en er wordt meer geluisterd. Het afgelopen jaar liet NRC al een stijging zien in het abonneebestand  van ruim 30.000 abonnees. In het eerste kwartaal van 2021 zet de groei door naar 300.000. Niet eerder had NRC zoveel abonnees, Of je nu de krant openslaat of leest op nrc.nl of verdieping zoekt in onze podcasts, in de kern is onze abonnee op zoek naar feiten en duiding. Onze redacteuren zetten zich dagelijks in om daar naar op zoek te gaan.”

Het uniforme logo zal per 29 maart 2021 worden ingevoerd. Voor de lezer verandert er niets: die krijgt precies dezelfde krant, met enkel een ander logo. En voor adverteerders blijft NRC Media als zakelijke partner bestaan.

Madelon Fortuin: “93 procent van  abonnees heeft een digitaal account aangemaakt. Nrc.nl is onze belangrijkste kiosk geworden. Het aantal leesminuten is met 55 procent gestegen. We weten meer abonnees langer te laten lezen. Iets waar onze adverteerders ook van profiteren aangezien een advertentie gemiddeld ruim 18 seconden in beeld is. NRC heeft al in 2016 de quality view ingevoerd, waarmee de cookiediscussie die er nu is aan NRC voorbijgaat. De adverteerder betaalt pas als de lezer tenminste 15 seconden actief in het desbetreffende brandedcontentartikel leest.”

Om de grote techbedrijven die de podcastdistributie en -podia in handen hebben het hoofd te bieden, lanceerde NRC vorig jaar de NRC Audio-app. Daarmee wil NRC de bestemming zijn voor podcast die relevant, slim en vooral het luisteren waard zijn. Eind oktober 2020 nam NRC de radiozender Sublime over. In navolging hiervan lanceert NRC de productie-unit Audiohuis, die ook gaat fungeren als uitgever van kwalitatief en inhoudelijk onderscheidende audio-verhalen van derden. Sublime produceerde al podcast voor derden.

Madelon Fortuin: “Het medium podcast past bij onze vorm van journalistiek die breed kijkt en diep graaft en niet van het snelle citaat is. Het leent zich uitstekend om het verhaal met nog meer verdieping uit de doeken te doen. Met de overname van Sublime hebben we productie en distributie in huis gehaald om ook voor onze adverteerders de beste podcasts te maken die het beluisteren waard zijn.”

www.nrc.nl
www.sublime.nl
www.nrcmedia.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie