Nepnieuwssites verdienen jaarlijks circa 215 miljoen euro
27-09-2019 11:50:00 | Door: David de Jong | hits: 1619 | Tags:

Websites met nepnieuws verdienen jaarlijks circa 235 miljoen euro. Dit heeft Global Disinformation Index bekendgemaakt op basis van een steekproef onder 1700 websites in het Engels, Spaans en Frans uit de totale index van 20.000 websites met nepnieuws. Global Disinformation Index is een Britse non-profitorganisatie waar overheden, non-gouvernementele instellingen en bedrijven samenwerken om nepnieuws en desinformatie in kaart te brengen.

Adverteerders als Honda, Audi, Amazon en America Airlines zijn veelvuldig te vinden op deze sites als adverteerders. Global Disinformation Index beschouwt websites als  www.addictinginfo.com, www.rt.com, www.twitchy.com en www.zerohedge.com als websites met nepnieuws. RT, dat voorheen bekendstond als Russia Today, is de door Rusland gefinancierde internationale nieuwszender die regelmatig in de belangstelling staat voor het brengen van nieuws dat veelal rondom internationale thema's verdeeldheid probeert te zaaien, bijvoorbeeld bij de MH17-ramp.

De onderzoekers stellen dat bekende merken op een geautomatiseerde wijze bij de websites met nepnieuws te zien zijn. Elke keer dat men een website opent wordt er een soort veiling gehouden waarbij de advertentie van de hoogste geautomatiseerde bieder wordt weergegeven. Dit systeem houdt geen rekening met de inhoud van websites waardoor adverteerders bij nepnieuws-sites belanden en dit pas achteraf ontdekken. Adtechbedrijven hebben thans weinig middelen om dit vooraf te voorkomen. 

Global Disinformation Index stelt dat Google de grootste partij is met 70 procent van de omzet in de industrie van desinformatie, met 78,7 miljoen euro. Appnexus is een goede tweede met 8 procent oftewel 54 miljoen euro. Opvallend is dat Google ook de wat minder goed bezochte websites bedient, terwijl Appnexus de grotere websites bedient. Verder zijn Amazon, Criteo, OpenX, The Rubicon Project en The Trade Desk belangrijke spelers in dit domein.

De onderzoekers benadrukken dat de resultaten schattingen zijn. Alleen de adtechbedrijven zelf weten exact hoeveel omzet er op de nepsites wordt gedraaid. Daarom pleiten de onderzoekers voor meer transparantie. Global Disinformation Index pleit er ook voor dat deze financiering van nepnieuws stopt, waardoor deze websites geen bestaansrecht meer hebben en roept de sector op daar methodes voor te ontwikkelen

Het volledige rapport is hier te vinden.

www.disinformationindex.org

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie