[Onderzoek] Datageletterdheid steeds belangrijker voor journalisten in opleiding
11-12-2020 18:46:00 | Door: David de Jong | hits: 1381 | Tags:

Meer aandacht voor datageletterdheid in opleidingen journalistiek kan de kwaliteit van de dagelijkse berichtgeving in media structureel verbeteren. Dat stellen Joris Boonen en Mark Pluymaekers, auteurs van het boek Kwantitatief onderzoek voor journalisten: verantwoord nieuws maken van cijfers dat is verschenen bij Uitgeverij Coutinho. De auteurs stellen dat in tijden waarin een juiste interpretatie van data letterlijk van levensbelang kan zijn, journalisten meer dan ooit de verantwoordelijkheid hebben om cijfers kritisch te kunnen lezen en ze juist te kunnen interpreteren.

Joris Boonen
en Mark Pluymaekers, universitair onderzoekers: “Waar journalisten in de 20ste eeuw nog actief op zoek moesten naar cijfers om trends en ontwikkelingen in de maatschappij in kaart te brengen, worden journalisten in de 21ste eeuw vooral overspoeld met nieuw cijfermateriaal. De dagelijkse cijfermatige updates van corona zijn daar een heel zichtbaar voorbeeld van, maar ook nieuwe politieke peilingen, analyses van sportprestaties of enquêtes over gezondheid en relaties stromen dagelijks binnen op redacties. En om dat permanente aanbod van nieuwswaardige data aan te kunnen, hebben huidige en toekomstige journalisten nieuwe competenties nodig.Van journalisten wordt immers verwacht dat ze de kwaliteit van de dataverzameling en de analyses kritisch onder de loep kunnen nemen en op basis daarvan de waarde en de maatschappelijke betekenis van de data kunnen vaststellen. En daar wringt de schoen. We stellen dagelijks vast dat nieuwe cijfers niet voldoende kritisch benaderd worden in de media, en dat is niet goed voor de geloofwaardigheid van de journalistiek. Het gaat dan bijvoorbeeld over trends die eigenlijk geen trends zijn, over verschillen tussen groepen die statistisch nietszeggend zijn, over misleidende grafieken of over niet-representatieve steekproeven die als de waarheid over een groep worden gepresenteerd. We hopen dat we met dit boek het belang van deze thema’s meer onder de aandacht te brengen bij journalisten en bij opleidingen journalistiek. Ook data en hun analyses verdienen een grondige factcheck.”

Opleidingen journalistiek zijn zich bewust van deze ontwikkeling en nemen initiatieven om deze competentie bij hun studenten te versterken. Dafni Alverti van Uitgeverij Coutinho: “Dat merkten we meteen toen we een rondvraag deden bij opleidingen journalistiek in Vlaanderen en Nederland. Ze trekken vaak studenten met een talige interesse, maar moeten hen toch ook enthousiast maken om met data aan de slag te gaan. Maar ze staan niet meteen te springen om een traditionele cursus statistiek. Met dit boek hopen we een brug te kunnen slaan tussen journalisten en statistici, die elk vanuit hun eigen sterktes een stuk van het verhaal kunnen vertellen.”

www.coutinho.nl
www.zuyd.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie