Pieter Klok volgt Philippe Remarque op als hoofdredacteur de Volkskrant
26-06-2019 17:40:00 | Door: David de Jong | hits: 2372 | Tags:

Pieter Klok wordt de zevende hoofdredacteur van de Volkskrant. Hij volgt per 1 september 2019 Philippe Remarque op, die directeur journalistiek wordt bij de Persgroep/DPG Media.

De sollicitatiecommissie heeft unaniem en in groot vertrouwen voor hem gekozen. De redactieraad, de hoofdredactie, stichting de Volkskrant en de eigenaar van de krant, de Persgroep/DPG Media, staan achter zijn benoeming.

Pieter Klok is sinds 2000 in dienst bij de Volkskrant, waar hij onder andere verslaggever en coördinator van de economieredactie was. Hij was eerder ingenieur bij Rijkswaterstaat. Sinds 2010 is hij adjunct-hoofdredacteur.

De sollicitatiecommissie heeft alleen intern gezocht.

Annet Aris, voorzitter van de sollicitatiecommissie: "We hadden er alle vertrouwen in dat een geschikte opvolger binnen de Volkskrant kon worden gevonden. We hebben Pieter gekozen vanwege zijn bewezen journalistieke excellentie, bevlogenheid en vermogen te inspireren. We zien in hem een hoofdredacteur die het Volkskrant-dna zal versterken, iemand met een overtuigende visie."

Pieter Klok: "Kwaliteit; daar ligt onze toekomst. Daar moeten we onze belangrijkste inspanning op richten, digitaal en in de krant. Eén geweldig en bijzonder verhaal maakt meer indruk dan acht stukjes die ook ergens anders kunt lezen. De redactie is al op de goede weg, we scoren ieder jaar goed bij de Tegels, de meest prestigieuze journalistieke prijs. Maar we kunnen nog stappen zetten. Ik wil dat we zo goed zijn dat we onmisbaar worden. Dan hoop ik dat de Volkskrant heel groot wordt, misschien wel de grootste krant van Nederland, een Volkskrant die begrip aanwakkert in de samenleving in plaats van verontwaardiging stimuleert. Een open, nieuwsgierige krant die ook ongemakkelijke vragen stelt. Een toegankelijke krant waarin we lezers in contact brengen met denkbeelden die niet de hunne zijn. Een krant die geen partij kiest. Als je dat wel doet, drijf je het land uiteen en kiest iedereen zijn eigen zuil.
Ik hou erg van voetbalclubs waar ze eindeloos vasthouden aan het zelfde management, zoals Arsenal. Die zijn juist bijzonder innovatief. Als de leiding stabiel is, kun je meer energie steken in vernieuwing. Ik wil op termijn helemaal af van het onderscheid tussen de redactie voor internet en de makers van de papieren krant. Dat is niet meer van deze tijd. En de stijl van leiding geven wordt anders. Toen Philippe Remarque en ik begonnen, wilden we veel veranderen. Daardoor werd het management vanzelf meer top-down. Ik wil de redactie een grotere inbreng geven."

www.volkskrant.nl
www.persgroep.nl
www.dpgmediagroep.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie