Pulp- en junknieuwswebsites scoren veel beter dan reguliere nieuwsmerken
25-01-2019 15:02:00 | Door: David de Jong | hits: 2066 | Tags:

Pulp- en junknieuwswebsites scoren veel beter dan reguliere nieuwsmerken als De Telegraaf, NOS, NU.nl of RTL Nieuws. Dit blijkt uit onderzoek van Nieuwscheckers dat in samenwerking met het Leiden Insitute of Advanced Computer Science is uitgevoerd. Beide instellingen zijn ondeeel van de Universiteit van Leiden.

Pulp- en junknieuws zijn berichten van lage journalistieke kwaliteit. Daarbij wordt voor het maken van artikelen geen eigen onderzoek gedaan, vindt geen controle op feiten plaats, wordt veelal geproduceerd door onbekende mediamerken die dit plegen met sensationele inhoud en met gebruik van clickbait-koppen. Clickbait-koppen zijn veelal misleidende en veelal sensationele titels om een muisklik op een link te bewerkstellingen, als ware het een lokaas. De onderzoekers maken onderscheid tussen nepnieuws en pulpnieuws. Waar nepnieuws doelbewust foutief nieuws voor een veelal politiek - en soms commercieel - doel bevat, gaat pulpnieuws meer om de sensatie-effecten. Pulpnieuws kan wel nepnieuws omvatten over spectaculaire niet bestaande situaties.

Tussen begin 2013 tot eind 2017 zijn 117.000 Facebook nieuwsberichten aangetroffen via datamining. Pulpnieuwsmerken als Ongelooflijk heeft 1 miljoen likes, Trendnieuws bijna 920.000. Vergeleken daarmee heeft RTL Nieuws 660.000 likes, Nu.nl 600.000 likes en de NOS 780.000. Via facebook proberen pulpnieuwswebsites traffic te genereren opdat ze daarmee omzet via reclame genereren. Omzetten worden met name via Google AdSense, maar ook via RevContent gerealiseerd. Adverteerders als NS, KPN, KLM, Blokker, maar ook het ministerie van Defensie adverteren bij deze sites. Adverteerders van reguliere nieuwsmedia als NRC, Vrij Nederland en Elsevier kwamen ook voor bij de pulpnieuwswebsites.

Inmiddels worden er 6000 pulpnieuwsposts per maand gegenereerd; in 2013 waren dat er nog 2000. Pulpnieuws haalt gemiddeld 429 likes; nieuwsmedia 363. Mensen delen en reageren met pulpnieuws meer dan twee keer zo veel als bij berichten uit reguliere nieuwsmedia.

De onderzoekers constateren verder dat er sinds de zomer van 2017 een afname waarneembaar is in likes, reacties en shares bij pulpnieuws ondanks de stijging van het aantal nieuwe pulpnieuwsposts. Dit heeft mogelijk te maken met gewijzigd beleid van Facebook.

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Nieuwscheckers, organiseerde de Universiteit van Leiden een symposium waar het rapport is bediscusseerd.

Journalistiekdocuent Peter Burger zei tijdens het symposium over pulpnieuws: "Al die pulp vreet aandacht, waardoor het kwalitatief hoogstaandere nieuws erdoor ondersneeuwt. Bovendien haalt het advertentie-inkomsten weg bij mainstream media."

Edo Haveman, hoofd Publiek Beleid van Facebook Nederland: "Iemand kan het NRC Handelsblad lezen en kattenfilmpjes kijken, dat hoeft elkaar natuurlijk niet uit te sluiten."

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl: "Kijk, de chef-kok van de Librije zal het ook jammer vinden dat zijn klanten wel eens naar de McDonalds gaan, Maar mensen zijn nu eenmaal op zoek naar vermaak."

Arjan El Fassed, voormalig Groen Links kamerlid, head of public policy and government relatons bij Google Nederland: "Zodra je pulpnieuws gaat verbieden, kom je in een grijs gebied terecht. Je wil de vrijheid van meningsuiting immers niet inperken."

Het gehele rapport is kosteloos te downloaden in het Engels via deze link.

liacs.leidenuniv.nl

www.nieuwscheckers.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie