Buitenreclame goed van start in 2022 met meer dan omzetverdubbeling in eerste kwartaal
06-05-2022 14:40:00 | Door: David de Jong | hits: 1354 | Tags:

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in het eerste kwartaal van 2022 meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2021 en kwamen uit op € 49,3 miljoen (was € 22,6 miljoen in Q1 2021). De grootste groei kwam in dit kwartaal voor rekening van digitale out of home (DOOH). Die stijging bedroeg 123 procent en kwam uit op € 21 miljoen. In Q1 2021 was dit nog € 9,4 miljoen. Aan traditionele out of home werd € 28,3 miljoen uitgegeven (+115 procent).

Peter Wiegman van brancheorganisatie Outreach verwacht dat er verder herstel zal plaats vinden in 2022. Volgens hem is de kracht van het mediumtype met de cijfers bewezen en DOOH maakt dat samen met programmtic advertising er door adverteerders nog beter ingespeeld kan worden op actuele situaties.

Peter Wiegman: “Buitenreclame concurreert meer met online video en addressable televisie. Zo kan je met mooi weer als adverteerder inspelen op bijvoorbeeld reclame voor ijsjes. Je ziet de herstellende tendens van buitenreclame in Nederland maar ook in ander landen terug.”

De groei van de markt in Q1 is een ruime verdubbeling ten opzichte van de groei in het vorige kwartaal, waarin het herstel na alle lockdowns en andere maateregelen rond corona met +55 procent al werd ingezet. DOOH was daarin een belangrijke trekker, maar nu laten de traditionele vormen van OOH ook hun herstelvermogen zien. 

Bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021 (x € miljoen)

Ten opzichte van het eerste kwartaal 2021 heeft DOOH extra aandeel gewonnen in de totale OOH-bestedingen en kwam in Q1 2022 uit op 43 procent. De verwachting is dat dit in de loop van het jaar zal toenemen. In 2021 was dit ook het geval.  

Voortaan worden in de cijfers van Outreach ook de omzetten van programmatic gerapporteerd. Over heel 2021 werd een kwart van de digitale omzet programmatic ingekocht. Voor Q1 2022 geldt een aandeel van 27 procent voor programmatic. Dat is een verdubbeling van het aandeel in Q1 2021 (13 procent).

De cijfers passen in het eerder door Outreach geschetste beeld van herstel, waarbij de omzet 18 procent boven het niveau van de vergelijkbare periode (Q1) in 2019 ligt. Traditionele OOH loopt hier nog 3 procent op achter, DOOH zit er met een plus van 66 procent ver boven.

Groei bestedingen (D)OOH per kwartaal ten opzichte van 2021



Outreach is de brancheorganisatie van buitenreclameexploitanten waaronder Hillenaar Outdoor, JCDecaux, Ocean Outdoor, Global, OV Media, AH Media Services en Centercom.

www.outreach.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie