Buitenreclamebestedingen daalden in eerste kwartaal naar 22,6 miljoen euro
28-04-2021 15:49:00 | Door: David de Jong | hits: 1055 | Tags:

De bestedingen aan Out of Home (OOH) zijn in het eerste kwartaal van 2021 wederom gedaald. Bij een budget van 22,6 miljoen euro bedroeg de afname 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. Dit heeft brancheorganisatie Outreach bekendgemaakt.

Het eerste kwartaal van 2020 was voor het grootste deel nog een kwartaal zonder coronamaatregelen. Bij digital was de daling van 26 procent minder dan bij de traditionele vormen van OOH waar 47 procent werd ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Het aandeel van digital nam hierdoor toe van 34 procent naar 42 procent. Dit is het hoogst gemeten aandeel ooit voor DOOH in Nederland.

Met de cijfers van het eerste kwartaal van 2021 kan de balans van een heel coronajaar worden opgemaakt voor de OOH-markt. De schade als gevolg van de maatregelen is een daling van de bestedingen van 40 procent. Dit geldt zowel voor traditionele OOH als digitale OOH. In totaal daalde het budget met 83 miljoen euro naar 123,4 miljoen euro in de periode Q2 2020-Q1 2021. Traditioneel leverde in het coronajaar 53 miljoen euro in en digital ruim 30 miljoen euro.

De verwachting is dat met de versoepelingen rond de coronamaatregelen en het oplopende vaccinatietempo het herstel van de OOH-markt snel zal beginnen. In de loop van het tweede kwartaal zal de daling worden omgebogen naar een groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarbinnen digital verder zal toenemen in aandeel. In het Verenigd Koninkrijk staat dat digitale aandeel inmiddels op 59 procent (gemeten over heel 2020). Zover is het in Nederland nog niet.

Centercom, Clear Channel, Exterion Media, Hillenaar Outdour, JCDeceaux, Ocean Outdoor en OV Media zijn lid van Outreach.

www.outreach.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie