Digitale designfestival neemt 24 uur lang de schermen in Nederland over
16-02-2022 13:00:00 | Door: David de Jong | hits: 1517 | Tags:

Donderdag 6 oktober 2022 is de tweede editie van het Design in Motion Festival (DEMO). De digitale schermen in Nederland tonen 24 uur lang bewegend design (motion design) van over de hele wereld. Commerciële advertenties in het straatbeeld maken plaats voor inspirerende ontwerpen. DEMO is hiermee het grootste motion-designfestival ter wereld, en tegelijk ook de grootste openluchttentoonstelling. 

Design in Motion Festival selecteert en toont vooruitstrevende motion designwerk van gevestigde namen maar ook van jonge en onbekende talenten van over de hele wereld. Voor het motion programma wordt internationaal een open call uitgestuurd. Uit alle inzendingen wordt het beste werk geselecteerd door een team van curatoren onder voorzitterschap van Liza Enebeis, creatief directeur van Studio Dumbar.

Liza Enebeis: "DEMO is niet alleen een nieuw soort design festival, het transformeert ook het hele land in één grote levende tentoonstelling."  

DEMO 2022 is een initiatief van Studio Dumbar (part of Dept) in samenwerking met Exterion Media NL. Digital Out-of-Home exploitanten Exterion Media, JCDecaux, CS Digital Media, RET, Hillenaar Outdoor, Schiphol Media, Ocean Outdoor, BlowUP media, Clear Channel, Adtrackmedia en NS Stations werken aan dit initiatief mee. De bewegende designs zullen zichtbaar zijn op duizenden digitale schermen, deze staan op onder meer metro- en treinstations, in winkelcentra, op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, op masten langs de snelwegen, in parkings en in de grote steden.

Eerste editie

De eerste editie van DEMO vond plaats in 2019 op Amsterdam Centraal Station op initiatief van Studio Dumbar (part of Dept) met Exterion Media als mede-initiatiefnemer en in samenwerking met NS Stations en Ocean Outdoor. Op de 80 schermen van het station werden 400 motion design werken van 253 ontwerpers uit 37 landen tentoongesteld. De ambitie is er om DEMO de komende jaren uit te breiden naar een festival dat zich op één dag op verschillende plaatsen in de (digitale) wereld afspeelt. 

Studio Dumbar (part of Dept) is een internationale ontwerpstudio gespecialiseerd in visuele identiteiten en motion design voor bedrijfsleven, cultuur, overheid en non-profit. Studio Dumbar werkt internationaal voor opdrachtgevers als Apple, Google, Spotify, Facebook en Adidas. In Nederland heeft het bureau veel visuele identiteiten ontworpen die onderdeel zijn geworden van de Nederlandse cultuur, zoals NS, de Politie, de Rijksoverheid, NPO, het Mauritshuis, het Van Gogh Museum, Amsterdam Sinfonietta en Transavia. 

Foto: Aad Hoogendoorn

www.demofestival.com
www.exterionmedia.nl
www.studiodumbar.com
www.deptagency.com

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie