
Education Media Network van Clear Channel richt zich volledig op Gen Z
Clear Channel lanceert het geoptimaliseerde Education Media Network. Een deel van het netwerk is gedigitaliseerd, passend bij de doelgroep van het netwerk: Gen Z. Daarnaast zijn waar nodig de analoge panels vervangen en zijn de locaties van de panels verbeterd.
Wierish Debipersad, Commercial Director Clear Channel Nederland: “Voor veel van onze adverteerders is Gen Z een belangrijke doelgroep, maar het is lastig om ze te bereiken. School is een plek waar ze nog wél te bereiken zijn, simpelweg omdat ze er bijna dagelijks zijn. Onze Education Media-propositie is daarom volledig gericht op het bereiken van Gen Z. Mede daarom hebben we ervoor gekozen om dit netwerk uit te breiden met digitale schermen. Een logische stap, want Gen Z = digital en de mogelijkheden voor interactie en voor het gebruik van data zijn groter met digitaal.”
“Adverteerders kunnen op die manier hun boodschap nóg relevanter maken voor de doelgroep. De eerste campagne op het Education Media Network is een interactieve augmented reality-campagne van Amazon Prime voor de film De Oost. Het gebruik van AR is iets wat volledig past bij Gen Z. Het aantal digitale schermen wordt komende maanden nog flink uitgebreid. Na de zomer telt het netwerk 100 digitale schermen en ook in 2022 blijven we dit netwerk verder uitbreiden.”
Education Media Network
Het Education Media Network bestaat uit 2600 analoge panels verdeeld over ruim 300 middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten verspreid door heel Nederland. Naast de analoge panels is een deel van het Education Media Network gedigitaliseerd. Deze schermen bevinden op high traffic locaties, zoals in de aula/kantine, bij de in-/uitgang en in de centrale hal. Op dit moment bestaat het digitale netwerk (Gen Z Live) uit 50 schermen op ruim 30 onderwijslocaties verspreid door Nederland, in steden als Den Bosch, Nijmegen en Rotterdam.
Onderzoek Gen Z @School
Om Gen Z te bereiken is het belangrijk om te weten wat ze doen en wat ze denken. Clear Channel heeft daarom in samenwerking met YoungWorks onderzoek gedaan onder ruim 600 jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Dit onderzoek geeft onder andere inzicht in hoe jongeren zich bewegen op school op een gemiddelde schooldag. Zo blijkt uit dit onderzoek dat jongeren gemiddeld zo’n 5,5 uur per dag op school doorbrengen, dat ze gemiddeld 5-6 keer per dag van lokaal wisselen en dat de helft van de jongeren 2-5 keer per dag in de aula of kantine komt.
Ook is er samen met YoungWorks een jongerenpanel opgezet, bestaande uit 24 jongeren. Samen met adverteerders gaat Clear Channel achterhalen welke uitingen en activaties de doelgroep aanspreken en waarom en welke mogelijk beter kunnen en hoe ze beter kunnen. Om tot die inzichten te komen, gaat Clear Channel in samenwerking met adverteerders het gesprek aan met het jongerenpanel.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie