
Eerste stap herstel OOH: 40 miljoen euro omzet in Q2, 2021
In het tweede kwartaal van 2021 zijn de bestedingen aan Out of Home reclame voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. In totaal werd iets meer dan 40 miljoen euro uitgegeven aan (digitale) buitenreclame. In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat krap 20 miljoen euro. Hiermee is een eerste stap gezet naar een herstel van de markt, die in 2020 ongeveer een derde aan omzet inleverde als gevolg van de maatregelen rond corona. Dit heeft de branche-organisatie van buitenreclame-exploitanten Outreach bekend gemaakt.
Zowel traditionele OOH als digitale OOH laten in het tweede kwartaal een verdubbeling van de bestedingen zien. Traditioneel is goed voor 23 miljoen euro omzet in het tweede kwartaal tegen 11,5 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2020. Digitaal groeit 109 procent en gaat van 8 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2020 naar bijna 17 miljoen euro in 2021. Het aandeel van digitaal komt hiermee op 42 procent.
Gemeten over de eerste helft van 2021 groeit traditioneel 1 procent en digitaal 26 procent. De totale markt komt dan op bijna 63 miljoen euro, wat een groei van 10 procent betekent ten opzichte van de eerste helft van 2020. Het aandeel van digitaal nam in de genoemde periode toe 36 procent naar 42 procent.
De cijfers ten opzichte van het tweede kwartaal en de eerste helft van 2020 laten een krachtig herstel zien, maar in vergelijking met 2019 loopt 2021 nog niet in de pas. Het verschil met Q2 2019 is voor de totale markt -28 procent en voor de eerste helft van het jaar geldt dat 2021 nog 36 procent achterloopt ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Het herstel van de OOH-markt is voor een deel het directe resultaat van de versoepelende maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van digitale OOH (DOOH) een rol in de groei van de bestedingen. Steeds geavanceerdere targetmogelijkheden en programmatic buying zijn belangrijke factoren achter de ontwikkeling en groei van DOOH.
Hillenaar Outdoor, Centercom, Clear Channel Nederland, Exterion Media, JCDecaux Nederland, Ocean Outdoor, OV Media en AH Media Services zijn lid van Outreach.
www.outreach.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie