OOH-markt herstelt in 2021, maar nog niet op niveau 2019
31-01-2022 11:15:03 | Door: Saskia van Weert | hits: 1476 | Tags:

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2021 met 32 procent gegroeid tot 187 miljoen euro. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH), waar 84 miljoen euro aan werd besteed tegen 52 miljoen euro in 2020. Het aandeel van digitaal staat daarmee inmiddels op 45 procent.

Ondanks de diverse lockdownperiodes in 2021 en andere maatregelen als gevolg van corona nam de omzet elk kwartaal toe ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit geldt zowel voor de  traditionele vormen van OOH als voor DOOH. Het tweede en vierde kwartaal lieten in termen van groei de beste cijfers zien. Het tweede kwartaal was goed voor 105 procent groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020, in het vierde kwartaal werd een plus van 69 procent genoteerd.

De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal heeft zich in 2021 ten gunste van digitaal ontwikkeld. In 2019 en 2020 lag het aandeel van digitaal nog op 36 procent, in 2021 is dat opgelopen naar 45 procent met een piek in het vierde kwartaal van 49 procent. DOOH wordt hiermee een steeds volwaardiger speler in het digitale reclame speelveld.

Grafiek 1: bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021 (x € miljoen)

Programmatic advertising

Nieuw in de cijfers van Outreach zijn de omzetten van programmatic. Over heel 2021 was een kwart van de digitale omzet afkomstig uit programmatic. Naarmate het jaar vorderde groeide het aandeel van programmatic binnen DOOH van 13 procent in Q1 naar 28 procent in Q4.

Nu de coronamaatregelen voorlopig grotendeels zijn opgeheven verwacht Outreach een verder herstel van de markt in 2022. OOH is een van de mediumtypen die het hardst is geraakt door de maatregelen als gevolg van corona. Daarnaast zal de verdere opmars van DOOH een extra impuls geven aan de toename van de bestedingen aan (D)OOH in 2022.

Grafiek 2: groei bestedingen (D)OOH per kwartaal 2021 ten opzichte van kwartaal 2020

 

Hillenaar Outdoor, Centercom, Clear Channel Nederland, Exterion Media, JCDecaux Nederland, Ocean Outdoor, OV Media en AH Media Services zijn lid van Outreach.

Grafieken: Outreach

www.outreach.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie